EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

АУДИТ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА: СУТНІСТЬ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ
І. В. Супрунова

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.83

УДК: 657

І. В. Супрунова

АУДИТ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА: СУТНІСТЬ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ

Анотація

Проведено критичний аналіз трактування визначення «аудит маркетингової діяльності», «маркетинговий аудит» різними вченими-економістами. Запропоноване авторське поняття аудиту маркетингової діяльності. Окреслено основні риси характерні для аудиту маркетингової діяльності: всеосяжність, систематичність, незалежність та періодичність. Досліджено основні компоненти комплексного аудиту маркетингової діяльності (дослідження і аналіз маркетингового середовища; аналіз стратегії маркетингу; дослідження і оцінка організаційної структури маркетингу; якісна та кількісна оцінка системи маркетингу; аналіз функціональних складових маркетингу; аналіз фінансової ефективності і результативність заходів в розрізі компонентів маркетингу і бюджету маркетингу) та процедури перевірки, які їм відповідають. Окреслено напрями позитивного впливу аудиту маркетингової діяльності на діяльність підприємства та основні проблемні моменти недостатнього поширення в практичній діяльності сучасних вітчизняних підприємств даного інструменту оцінки ефективності маркетингових заходів

Ключові слова: аудит; маркетинговий аудит; аудит маркетингової діяльності підприємства; маркетингові дослідження; стратегія маркетингу.

Література

1. Березовик К. В. Сутність маркетинг-аудиту діяльності підприємств / К. В. Березовик // Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія : Економіка і менеджмент. – 2013. – Вип. 5. – С. 150-153. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vsna_ekon_2013_5_37
2. Бутинець Т.А. Маркетинговий аудит: відмінності у трактуванні // Т.А. Бутинець / Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. Сер.: Бухгалтерський облік, контроль і аналіз: міжнар. зб. наук. пр. / Житомир. держ. технол. ун-т. – Житомир: ЖДТУ, 2015. – Вип. 3 (33). – С. 3-16.
3. Дженсер Пер, Хасси Дэвид. Анализ сильных и слабых сторон компании: определение стратегических возможностей [Текст] / Пер Дженсер, Дэвид Хасси. – Пер. с англ. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2003. – 368 с.
4. Калькова Н.Н. Маркетинговый аудит или контроллинг маркетинга? / Н. Н. Калькова, И. М. Пожарицкая // Риск: ресурсы, информация, снабжение, конкуренция. – 2017. – № 2. – С. 263-268.
5. Котлер Ф. Основы маркетинга / Ф. Котлер, В. Вонг, Г. Армстронг, Д. Сондерс / Пер. с англ. О. Медведев, В. Кулебы, С. Каденко. – М.: Вильямс, 2007. – 142 с.
6. Михальчишина Л.Г. Маркетинговий аудит: сутність, завдання, перспективи розвитку / Л.Г. Михальчишина, А.О. Ярославський // Економічні науки. Cер.: Облік і фінанси. – 2013. – Вип. 10(3). – С. 513-519. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecnof_2013_10%283%29__85.
7. Современный маркетинг. Настольная книга по исследованию рынка: Учеб. пособие / В.Е. Хруцкий, И.В. Корнеева. – 2-е изд., перер. и доп. – М.: Финансы и статистика, 1999. – 528 с.
8. Теорія і практика маркетингу в Україні: монографія / А.Ф. Павленко, А.В. Войчак, В.Я. Кардаш, В.П. Пилипчук й ін.; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф., акад. АПН України А.Ф. Павленка. – К.: КНЕУ, 2005. – 584 с.
9. Уилсон О. Аудит маркетинга / пер. с англ. – Днепропетровск: Баланс клуб, 2003. – 368с.
10. Andreev V. Audit and Risk Management of Marketing Activity in Tourism / V. Andreev // Sochi Journal of Economy. – 2019. – № 13(3). – С. 267-276.

I. Suprunova

AUDIT OF MARKETING ACTIVITY OF THE ENTERPRISE: ESSENCE AND PROSPECTS OF DEVELOPMENT

Summary

A critical analysis of the interpretation of the definition of "audit of marketing activities", "marketing audit" by various economists is carried out. The available definitions of the interpretation of marketing audit are conditionally grouped from the standpoint of the mechanism, method, tool, system, inspection, audit, evaluation of the marketing component of the enterprise. The author's concept of audit of marketing activity is suggested as the complex, objective, comprehensive, systematic research of marketing activity and marketing environment of the enterprise, marketing purposes, strategies and activity of the enterprise for the purpose of revealing of problem areas, available possibilities and reserves for formation of recommendations on the action plan on marketing improvement of activities of the enterprise, linking the company's resources and marketing activities. The main features of the audit of marketing activities are outlined: comprehensiveness, systematicity, independence and periodicity. The main components of a comprehensive audit of marketing activities (research and analysis of the marketing environment; analysis of marketing strategy; research and evaluation of the organizational structure of marketing; qualitative and quantitative assessment of the marketing system; analysis of functional components of marketing; analysis of financial efficiency and effectiveness of marketing components and marketing budget ) and verification procedures that correspond to them. The directions of positive influence of audit of marketing activity on activity of the enterprise and the basic problem moments of insufficient distribution in practical activity of modern domestic enterprises of this tool of an estimation of efficiency of marketing actions are outlined. It is established that the audit of marketing activities is a comprehensive tool that allows based on the use of modern methods and interpretation of information about problems and risks to diagnose the continuity of the enterprise, compliance with marketing policies approved goals and plans, identify strengths and weaknesses in marketing strategy.

Keywords: audit; marketing audit; audit of marketing activities of the enterprise; marketing research; marketing strategy.

References

1. Berezovyk, K.V. (2013), “The essence of marketing audit of enterprises”, Visnyk Sums'koho natsional'noho ahrarnoho universyte Seriia: Ekonomika i menedzhment, no.5, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vsna_ekon_2013_5_37
2. Butynets', T.А. (2015), “Marketing audit: differences in interpretation”, Problemy teorii ta metodolohii bukhhalters'koho obliku, kontroliu i analizu. Ser.: Bukhhalters'kyj oblik, kontrol' i analiz: mizhnar. zb. nauk. pr., vol. 3 (33), pp. 3-16.
3. Jenser, P. and Hussey D. (2003), Analysis of the strengths and weaknesses of the company: identification of strategic opportunities [translation], М.: Izdatel'skij dom “Vil'jams”, Moscow, Russia.
4. Kal'kova, N.N. (2017), “Marketing audit or marketing controlling?”, Risk: resursy, informacija, snabzhenie, konkurencija, vol. 2, pp. 263-268.
5. Kotler, F., Wong, W., Armstrong, G. And Saunders, D. (2007) Marketing Basics [translation], Vil'jams, Moscow, Russia.
6. Mihal'chishina, L.G. (2013), “ Marketing audit: essence, tasks, prospects of development”, Ekonomichni nauky. Cer.: Oblik i finansy, vol. 10(3), available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecnof_2013_10%283%29__85.
7. Hruckij, V.E. and Korneeva, I.V. (1999), Sovremennyj marketing. Nastol'naja kniga po issledovaniju rynka: Ucheb. posobie [Modern marketing. Market Research Handbook. Tutorial], 2nd ed, Finansy i statistika, Moscow, Russia.
8. Pavlenko, A.F., Vojchak, A.V., Kardash, V.Ya. and Pylypchuk V.P. (2005) Teoriia i praktyka marketynhu v Ukraini: monohrafiia [Theory and practice of marketing in Ukraine: a monograph], KNEU, Kyiv, Ukraine.
9. Uilson, О. (2003), Marketing audit [translation], Balans klub, Dnepropetrovsk, Ukraine.
10. Andreev, V.(2010), “Audit and Risk Management of Marketing Activity in Tourism”, Sochi Journal of Economy, vol. 13, no. 3, pp. 267-276.

№ 3 2020

Дата публікації: 2020-03-27

Кількість переглядів: 6482

Відомості про авторів

І. В. Супрунова

к. е. н., доцент, докторант кафедри обліку і аудиту,Державний університет «Житомирська політехніка»

I. Suprunova

PhD in Economics, Associate Professor, PhD Student in Accounting and Auditing Department, Zhytomyr Polytechnic State University

ORCID:

0000-0002-5800-3023

Як цитувати статтю

Супрунова І. В. Аудит маркетингової діяльності підприємства: сутність та перспективи розвитку. Ефективна економіка. 2020. № 3. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8080 (дата звернення: 28.03.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.83

Suprunova, I. (2020), “Audit of marketing activity of the enterprise: essence and prospects of development”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 3, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8080 (Accessed 28 Mar 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.83

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.