EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ІНСТИТУЦІЙНА СПРОМОЖНІСТЬ УПРОВАДЖЕННЯ МОДЕЛІ СЕГМЕНТАЦІЇ ПОДАТКОВИХ БОРЖНИКІВ В УКРАЇНІ
О. М. Тимченко, Є. С. Осадчий

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.8.4

УДК: 336.25.64

О. М. Тимченко, Є. С. Осадчий

ІНСТИТУЦІЙНА СПРОМОЖНІСТЬ УПРОВАДЖЕННЯ МОДЕЛІ СЕГМЕНТАЦІЇ ПОДАТКОВИХ БОРЖНИКІВ В УКРАЇНІ

Анотація

Управління податковим боргом на засадах однакового підходу до всіх боржників не відповідає вимогам часу, зважаючи на постійно зростаючий обсяг податкової заборгованості, зміни в організації управління та зменшення штату податкових керуючих. Для підвищення ефективності управління податковим боргом було розроблено модель сегментації боржників на основі оцінювання ризиків непогашення боргу. Дана модель передбачає застосування різних заходів впливу на боржника залежно від суми податкової заборгованості, її тривалості, та можливостей погашення платником податків. Упровадження моделі потребує відповідного інституційного забезпечення. Авторами проаналізовано положення чинного законодавства на предмет спроможності реалізації моделі сегментації податкових божників на основі вартості та пріоритезації у застосуванні стратегій управління, виявлено недоліки та запропоновано зміни в частині податкової застави, відстрочення (розстрочення) податкового боргу, списання коштів з рахунку боржника, продажу майна.

Ключові слова: податковий борг; податковий боржник; сегментація податкових боржників; управління податковим боргом.

Література

1. Державна фіскальна служба України. Стратегічні ініціативи розвитку ДФС до 2020 року. URL : http://sfs.gov.ua/data/files/218923.pdf
2. Валігура В. А. Михальчук Н. М. Фіскальні технології управління податковим боргом у контексті його оптимізації. Наукові записки. Серія “Економіка”. 2011. Вип. 16. С. 12-21. URL : shorturl.at/orCYZ
3. Деятнюк О. М., Угрин В. В. Прагматизм виникнення та погашення податкового боргу в Україні. Світ фінансів. 2013. № 2. С. 7-15. URL : https://cutt.ly/PefVX8
4. Шевчук І. В., Мартинюк Г. П. Організація діяльності податкових органів з погашення податкового боргу: стан та перспективи. Danish Scientific Journal. 2018. №9. С. 23–28. URL: http://ir.znau.edu.ua/bitstream/123456789/9430/1/DSJ_2018_9_23-28.pdf
5. Проноза П. В. Динаміка податкового боргу і напрями удосконалення податкового адміністрування в Україні. Економіка та держава. 2018. № 5. С. 4 – 9.
6. Проскура К. П. Податкове адміністрування в країні в посткризовий період: ефективність та напрями модернізації : монографія / Європ. ун-т. Київ : ТОВ “Емкон”, 2014. 376 с.
7. Рудь О. В. Фіскальна ефективність управління податковим боргом у сфері прямого оподаткування. Формування ринкових відносин в Україні. 2015. №3 (166). С.155 – 162. URL: https://er.chdtu.edu.ua/bitstream/ChSTU/265/1/frvu_2015_3_36.pdf
8. Угрин В. В. Дієвість способів та методів погашення податкового боргу в Україні. Економіст. 2015. №4. С. 19-22. URL: http://dspace.tneu.edu.ua/bitstream/316497/11841/1/Ugrun.pdf
9. Хомутенко В. П., Хомутенко А. В. Діагностика стану та тенденції розвитку податкового адміністрування в Україні. Економіка, фінанси, право. 2017. № 3. С. 24–31. URL : cutt.ly/fef9iN.
10. Юр’ева О. І. Механізм державного управління податковим боргом в Україні. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук спец. 25.00.02 –механізми державного управління Чернігів 2016. URL : http://www.stu.cn.ua/media/files/pdf/dis/diser_yurieva.pdf
11. Tymchenko O., Sybirianska Yu., Abramova A. The approach to tax debtors` segmentation. Икономически изследвания. Economic Studies. 2019. V. 28. Issue 5. P. 103–119. URL : https://ideas.repec.org/a/bas/econst/y2019i5p103-119.html
12. Податковий кодекс України. Закон Верховної Ради України від 2 грудня 2010 р. № № 2755-VI URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17
13. Тимченко О. М. Дієвість методів управління податковим боргом у контексті новацій Податкового кодексу. Фінанси України. 2011. № 3. С. 54-62.

O. Tymchenko, Ie. Osadchyi

INSTITUTIONAL CAPACITY TO IMPLEMENT THE MODEL OF TAX DEBTOR'S SEGMENTATION IN UKRAINE

Summary

Tax debt management on the basis of the same approach to all debtors does not meet the requirements of the time, given the ever-increasing amount of tax arrears, changes in the organization of management and the reduction of the staff of tax managers in the State tax Service of Ukraine. To increase the efficiency of tax debt management, a model of debtors segmentation was developed based on the assessment of debt default risks and segmentation of tax debtors into different segments. This model involves the application of various strategies to influence the debtor depending on the amount of tax arrears, its duration, and the ability to repay tax debt by the taxpayer. The implementation of the model in Ukraine requires appropriate institutional support. The authors analyzed the current legislation regulating the management of tax debt in Ukraine, identified its weaknesses and concluded that the proposed model hardly could be implemented withot changes to the current legislation. The tax pledge in the amount of tax debt significantly decreases the potential of this instrument to influence on tax debtors behaviour, but at the same time the administrative seizure of property should not be used to implement the segmentation model. The authors suggests that the deferral (installment) of tax debt should become the duty of tax debtor that have to develop the schadule of repayment and srongly follow it.
To improve tax debt management in Ukraine, the authors proposed the following recommendations: 1) to create contact centers to periodically remind debtors to repay the debt; 2) include all the payer's assets in the tax pledge; 3) apply the sale of property immediately after the expiration of the tax claim or non-compliance with the schedule of repayment of the tax debt, developed by the debtor by the decision of the head of the tax authority without court permission; 4) to provide in the legislation the norm on automatic debiting the part of funds from debtors' accounts in order to repay a tax debt a tax debt (the size in percent should be established by the law) at the moment of their receipt on the payer's account; 5) to conduct a tax audit of the debtors until it repays the debt.

Keywords: tax debt; tax debtor; segmentation of tax debtors; tax debt management.

References

1. State Fiscal Service of Ukraine (2019), “Strategic initiatives of the SFS development by 2019”, [Online], available at: http://sfs.gov.ua/data/files/218923.pdf (Accessed 12 March, 2020)
2. Valihura V. A. And Mykhal'chuk N. M. (2011) “Fiscal technologies of tax debt management in the context of its optimization”. Naukovi zapysky. [Online], Seriia “Ekonomika”. Vol. 16. pp. 12-21. available at: shorturl.at/orCYZ (Accessed 19 March, 2020)
3. Desjatnjuk, M., & Ugryn, V. (2013). “The pragmatism of the emergence and repayment of a tax debt in Ukraine”. Svit finansiv, [Online], vol 2, 7–15, available at: http://sf.tneu.edu.ua/index.php/sf/article/view/715/723 (Accessed 19 March, 2020)
4. Shevchuk, I. & Martynjuk, G. (2018). “Organization of the activity of tax authorities on repayment of tax debt: state and prospects”. Danish Scientific Journal [Online], vol 9, 23–28, available at: http://ir.znau.edu.ua/bitstream/123456789/9430/1/DSJ_2018_9_23-28.pdf (Accessed 19 March, 2020)
5. Pronoza, P. (2018). “The dynamics of tax debt and directions for improving tax administration in Ukraine”. Ekonomika ta derzhava. [Online], vol 5, 4–9, available at: http://www.econo-my.in.ua/pdf/5_2018/3.pdf (Accessed 19 March, 2020)
6. Proskura, K. P. (2014). Podatkove administruvannia v kraini v postkryzovyj period: efektyvnist' ta napriamy modernizatsii [Tax administration in the country in the post-crisis period: ef-ficiency and directions of modernization]. Monohrafiia. Yevropeiskii universytett, TOV “Emkon”, Kyiv
7. Rud’ O.V. (2015) “Fiscal management efficiency of tax debt in direct taxation”. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini. [Online], vol 3 (166). 155 – 162, available at: https://er.chdtu.edu.ua/bitstream/ChSTU/265/1/frvu_2015_3_36.pdf (Accessed 19 March, 2020)
8. Uhryn, V.V. (2015). “Efficiency of ways and methods of tax debt redemption in Ukraine”. Economist [Online], vol 4, 19–22, available at: http://dspace.tneu.edu.ua/bitstream/316497/11841/1/Ugrun.pdf (Accessed 3 April, 2020)
9. Khomutenko, V. P. and Khomutenko, A. V. (2017). “The diagnostics of status and develop-ment trends of tax administration in Ukraine”. Ekonomika, finansy, pravo. [Online], vol 3, 24–31. available at: https://cutt.ly/fef9iN. (Accessed 3 April, 2020)
10. Yur'eva O. I. (2016) “Mechanism of state tax debt management in Ukraine”, Abstract of DcS dissertation, Mechanisms of public administration, Chernihiv, [Online], available at: http://www.stu.cn.ua/media/files/pdf/dis/diser_yurieva.pdf
11. Tymchenko, O., Sybirianska, Y. & Abramova, A. (2019). “The Approach to Tax Debtors Segmentation”. Economic Studies journal, [Online], vol 5(28), pp. 103-119, available at: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=813584 (Accessed 13 June, 2020)
12. The Verkhovna Rada of Ukraine (2010), The Law of Ukraine “Tax Code of Ukraine”, . Zakon Verkhovnoi Rady Ukrainy vid 2 hrudnia 2010 r. № № 2755-VI [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17 (Accessed 6 June, 2020)
13. Tymchenko O. (2011) “The effectiveness of methods for managing tax debt in the context of innovations in the Tax Code”. Finansy Ukrainy. vol 3. pp. 54-62 .

№ 8 2020

Дата публікації: 2020-08-27

Кількість переглядів: 203

Відомості про авторів

О. М. Тимченко

д. е. н., професор, професор кафедри фінансів, ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», Київ

O. Tymchenko

Doctor of Economic Sciences, Professor, Professor of the Department of Finance, SHEE “Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman”, Kyiv

ORCID:

0000-0002-8143-1261


Є. С. Осадчий

к. е. н., доцент, старший науковий співробітник НДІ Економічного розвитку, ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», Київ

Ie. Osadchyi

PhD in Economics, Associate Professor, Senior researcher at Research Institute of Economic Development, SHEE “Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman”, Kyiv

ORCID:

0000-0003-3215-9473

Як цитувати статтю

Тимченко О. М., Осадчий Є. С. Інституційна спроможність упровадження моделі сегментації податкових боржників в Україні. Ефективна економіка. 2020. № 8. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8086 (дата звернення: 26.09.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.8.4

Tymchenko, O. and Osadchyi, Ie. (2020), “Institutional capacity to implement the model of tax debtor's segmentation in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 8, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8086 (Accessed 26 Sep 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.8.4

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.