EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

БІЗНЕС-ПРОЦЕСИ СУБ'ЄКТІВ МАЛОГО БІЗНЕСУ: ОПТИМІЗАЦІЯ ТА ВИЗНАЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ
А. П. Гейдор, К. В. Заремба

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.8.58

УДК: 005.5:334.012.64

А. П. Гейдор, К. В. Заремба

БІЗНЕС-ПРОЦЕСИ СУБ'ЄКТІВ МАЛОГО БІЗНЕСУ: ОПТИМІЗАЦІЯ ТА ВИЗНАЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ

Анотація

Розглянуто визначення сутності категорії «бізнес-процес» зарубіжними та вітчизняними дослідниками, визначено їх особливості та недоліки. Зокрема, виявлено відсутність систематизованості та взаємопов’язаності процесів, некоректне визначення входів та результатів, недостатню увагу розмежуванню клієнтів бізнес-процесів на внутрішні та зовнішні. Наведено основні відмінності практичного використання процесного та функціонального підходів до управляння суб’єктами малого бізнесу, у якості яких виокремлено, в першу чергу, організацію менеджерами роботи процесу, а не відділу, що звільняє їх від оперативного управління різними функціями. Практику здійснення моделювання та оптимізації бізнес-процесів проаналізовано на прикладі суб’єктів малого бізнесу, основним видом діяльності яких є кастомізація автомобілів вуглецевим волокном, при чому виявлено її відмінність від послуг тюнінгу. За основними показниками системи КРІ розраховані відносні ефекти від проведеної оптимізації бізнес-процесів, які повністю відповідають встановленим критеріям ефективності.

Ключові слова: процесний підхід; бізнес-процеси; моделювання та оптимізація бізнес-процесів суб’єктів малого бізнесу; нотація ВPMN; ефективність бізнес-процесів; система КРІ.

Література

1. Porter M. E., Millar V. E. How Information Gives You Competitive Advantage. Harvard Business Review. (July–August 1985). C. 149–160.
2. Hammer M., Champy J. Reengineering the corporation: a manifest of business revolution. New York, NY: Harper Business, 1993. С. 223.
3. Август-Вільгельм Шеер. Бизнес-процессы. Основные понятия. Теория. Методы - 2-е издание, переработанное и дополненое. МетаТехнология, 1999. С. 151.
4. Криворучко О.М., Сукач Ю.О. Менеджмент бізнес-процесів автотранспортних підприємств: монографія. Харків: ХНАДУ, 2012. С. 13. С. 22. С. 245.
5. Турчак В.В. Управління результативністю бізнес-процесів у малому підприємництві. Економіка та управління національним господарством, 2016.
6. Кузьмін О.Є., Мельник О.Г. Теоретичні та прикладні засади менеджменту: Навчальний посібник. – 2-е вид. доп. І перероб. Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, “Інтелект-Захід”, 2003. С. 352.
7. ТОВ «Бізнес-конструктор Україна». URL: https://bizconstructor.com.
8. Rostanski Maciej. Business process analysis for the higher education institution example. Research Gate. August 2013. URL: https://www.researchgate.net/publication/256196756_Business_process_analysis_with_the_higher_education_institution_example.
9. Теодор Панагакос. The Ultimate Guide to Business Process Management: Everything you need to know and how to apply it to your organization. Miami: BPM rated, 2013. C. 101-119.
10. Джон Джестон, Йохан Неліс. Business Process Management: Practical Guidelines to Successful Implementations. London, 2014. C. 37-65.
11. Патер Франц. BPM CBOK Version 4.0: Guide to the Business Process Management Common Body Of Knowledge. New York, NYС, 2020. С. 14-43.
12. Бернд Ракер. Real-Life BPMN (4th edition): Includes an introduction to DMN. Chicago, IL, 2020. С. 75-99.
13. Мастер Стиля. Team 4example: Static TOYOTA Corolla ke70 ’82, 4a-ge 20v Silvertop. Youtube channel. URL: https://www.youtube.com/c/PaskudaProject1.
14. Jason J. A few selects from 2016 files… these epic days. Felt like we making history every single day. Blog. URL: https://www.lasundays.com/contact

A. Heidor, K. Zaremba

BUSINESS PROCESSES OF SMALL BUSINESS ENTITIES: OPTIMIZATION AND DETERMINATION OF EFFICIENCY

Summary

The definition of the essence of the category "business process" by foreign and domestic researchers is considered, their features and shortcomings are defined. In particular, the lack of systematization and interconnectedness of processes, incorrect definition of inputs and results, insufficient attention to the separation of customers of business processes into internal and external. The main differences between the practical use of process and functional approaches to the management of small businesses, which are highlighted, first of all, the organization of process managers, rather than the department, which frees them from the operational management of various functions.
Based on the study, it was found that, despite the objective need for practical application of the process approach to the management of modern business entities, including small ones, there is no single theoretical definition of the essence and main components of its basic category - "business process". To solve this problem, we propose the interpretation of the business process as a set of continuous and interconnected activities that are key to creating consumer value, aimed at transforming one or more input elements using the necessary resources and under the influence of management mechanisms on result that has value for the internal or external customer.
The objective need for a process approach by small businesses, i.e. modeling and optimization of business processes to create value for their target customer is determined through the prism of finding ways to reduce costs, including the formation of resources and time, to improve efficiency these SMB. The practice of modeling and optimization of business processes is analyzed on the example of small businesses, the main activity of which is the customization of cars with carbon fiber, and revealed its difference from tuning services. According to the main indicators of the KPI system, the relative effects of the optimization of business processes are calculated, which fully meet the established efficiency criteria.
We see the prospect of further research in the development of clear step-by-step instructions and recommendations for small businesses to model business processes, determine their effectiveness and, if necessary, optimize.

Keywords: process approach; business processes; modeling and optimization of business processes of small businesses; BPMN notation; business process efficiency; KPI system.

References

1. Porter, M. E. and Millar, V. E. (1985), “How Information Gives You Competitive Advantage”, Harvard Business Review, vol. July–August, pp. 149–160.
2. Hammer, M. and Champy, J. (1993), Reengineering the corporation: a manifest of business revolution, Harper Business, New York, USA.
3. Sheer, A.-V. (1999), Biznes-processy. Osnovnye ponyatiya. Teoriya. Metody - 2-e izdanie, pererabotannoe i dopolnenoe [Business processes. Basic concepts. Theory. Methods - second edition, revised and supplemented], MetaTekhnologiya, Moscow, Russia.
4. Krivoruchko, O.M. and Sukach, YU.O. (2012), [Management of business processes of motor transport enterprises: monograph], HNADU, Kharkiv, Ukraine.
5. Turchak, V.V. (2016), “Business process performance management in small business”, Economics and management of the national economy, vol. 4((178), pp.79-86.
6. Kuz'mіn, O.E. and Mel'nik, O.G. (2003), Teoretichnі ta prikladnі zasadi menedzhmentu: Navchal'nij posіbnik. – 2-e vid. dop. І pererob. [Theoretical and applied principles of management: A textbook. - The second editorial supplement. First processing], Nacіonal'nij unіversitet “L'vіvs'ka polіtekhnіka”, “Іntelekt-Zahіd”, L'vіv, Ukraine.
7. LLC "Business Designer Ukraine" (2020), available at: https://bizconstructor.com (Accessed 30 June 2020).
8. Rostanski, M. (2013), “Business process analysis for the higher education institution example”, Research Gate, available at: https://www.researchgate.net/publication/256196756_Business_process_analysis_with_the_higher_education_institution_example (Accessed 30 June 2020).
9. Panagacos, T. (2013), The Ultimate Guide to Business Process Management: Everything you need to know and how to apply it to your organization, BPM rated, Miami, USA.
10. Jeston, J. and Nelis, J. (2014), Business Process Management: Practical Guidelines to Successful Implementations, London, UK.
11. Pater, F. (2020), BPM CBOK Version 4.0: Guide to the Business Process Management Common Body Of Knowledge, New York, USA.
12. Rucker, B. (2020), Real-Life BPMN (4th edition): Includes an introduction to DMN, Chicago, IL, USA.
13. Master, S. (2020), “Team 4example: Static TOYOTA Corolla ke70 ’82, 4a-ge 20v Silvertop”, Youtube channel, available at: https://www.youtube.com/c/PaskudaProject1 (Accessed 30 June 2020).
14. Jason, J. (2016), “A few selects from 2016 files… these epic days. Felt like we making history every single day.”, Blog, available at: https://www.lasundays.com/contact (Accessed 30 June 2020).

№ 8 2020

Дата публікації: 2020-08-27

Кількість переглядів: 180

Відомості про авторів

А. П. Гейдор

к. е. н., доцент кафедри економіки та фінансів підприємства, Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

A. Heidor

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Economics and Business Finance, Kyiv National University of Trade and Economics

ORCID:

0000-0002-5098-0882


К. В. Заремба

засновник бренду L.A.Technique,магістр факультету цифрової економіки, Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

K. Zaremba

CEO L.A.Technique, Master of Faculty of Digital Economy, Kyiv National University of Trade and Economics

ORCID:

0000-0003-1987-0340

Як цитувати статтю

Гейдор А. П., Заремба К. В. Бізнес-процеси суб'єктів малого бізнесу: оптимізація та визначення ефективності. Ефективна економіка. 2020. № 8. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8101 (дата звернення: 26.09.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.8.58

Heidor, A. and Zaremba, K. (2020), “Business processes of small business entities: optimization and determination of efficiency”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 8, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8101 (Accessed 26 Sep 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.8.58

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.