ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ ТУРИСТИЧНОГО СЕКТОРУ ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ В СУЧАСНИХ УМОВАХ
Т. В. Марусей
DOI: 10.32702/2307-2105-2020.8.73
УДК: 338.48: 004.9
Т. В. Марусей
ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ ТУРИСТИЧНОГО СЕКТОРУ ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ В СУЧАСНИХ УМОВАХ
Анотація
Наукова стаття присвячена дослідженню можливостей цифровізації індустрії туризму. Дається обґрунтування необхідності використання інтернет-технологій для розвитку туризму на сучасному етапі. Визначено, що саме цифровізація сфери туризму сприятиме підвищенню конкурентоспроможності галузі, наведені ключові напрямки діджиталізації туризму в епоху цифрової економіки. Доведено, що виникнення інформаційного суспільства, яке формує цифрову, віртуальну реальність зі специфічними соціальними, культурними, споживчими практиками, багато в чому зумовило інноваційні процеси в сфері туризмі. Визначено, що в умовах тотальної діджиталізаціі цифрова трансформація бізнесу є базовою умовою виживання компаній сфери послуг в конкурентній боротьбі. Основним двигуном цих змін є споживач, саме він і його потреби диктують умови на цифровому ринку надання послуг.
Ключові слова: інформаційні технології; цифрові технології; інформаційне суспільство; індустрія туризму; цифровізація; діджиталізація; туризм; блокчейн.
Література
1. Гройсман В. Цифрова економіка здатна стрімко підвищити ВВП [Електронний ресурс] / В. Гройсман // Новини економіки. – 8 вересня 2017. – Режим доступу: http:// ua-ekonomist.com/16214-cifrova-ekonomka-zdatnastrmko-pdvischiti-vvp-groysman.html.
2. Маховка В.М. Виртуальные технологии в туризме // Материалы X Международной научно-практической конференции «Устойчивое развитие экономики: состояние, проблемы, перспективы» (г. Пинск, 4 апреля 2016). Пинск: ПолесГУ, 2016. С.211-212.
3. .Маховка В. М. Інтерактивні та Smart-технології в туризмі / В. М. Маховка // Методологія та практика сталого розвитку туризму: кол. моногр. – Полтава : ПП «Астрая», 2018. – С. 148–154.
4. Мала І. Навіщо туристичному бізнесу діджиталізація. – Режим доступу: https://nv.ua/ukr/biz/experts/navishcho-turistichnomu-biznesu-didzhitalizaciya-2509752.html
5. Цвілий С.М., Бублей Г.А. Діджиталізація бізнес-процесів компаній з надання міжнародних туристичних послуг. – Режим доступу: http://journals.iir.kiev.ua/index.php/ec_n/article/view/3765
6. Бабкин А.В. Цифровая трансформация экономики и промышленности: проблемы и перспективы / под ред. д-ра экон. наук, проф. А. В. Бабкина. – СПб.: Изд-во Политехн. ун-та, 2017. – 807 с.
7. Шамликашвили В. А. Виртуальный туризм как новый вид туризма // Креативная экономика. – 2014. – №10(94). – С.128-138.
T. Marusei
DIGITALIZATION OF THE TOURIST SECTOR AS A TOOL OF DEVELOPMENT IN MODERN CONDITIONS
Summary
The scientific article is devoted to the study of the possibilities of digitalization of the tourism industry. The substantiation of necessity of using the Internet technologies for development of tourism at the present stage is given. It is determined that the digitalization of tourism will help to increase the competitiveness of the industry, the key areas of digitalization of tourism in the digital economy. It is proved that the very emergence of the information society, which forms a digital, virtual reality with specific social, cultural, consumer practices, has largely led to innovative processes in the field of tourism. It is determined that in the conditions of total digitalization that digital transformation of business is a basic condition of survival of the companies of sphere of services in competition. The main driver of these changes is the consumer, he and his needs dictate the conditions in the digital market for services. It is noted that the development of the digital economy forms the main trends in the tourism market around the world, including in Ukraine, the most important of which are: "globalization of the tourism business; active development of transnational Internet resources; rapprochement of tourism service providers and consumers; emergence of new distribution channels; mass access of offline companies to the Internet; change of consumption model: personification of the approach in the organization of travel; use of mobile applications ". It is proved that a distinctive feature of the tourism business in terms of digitalization is the special importance of the information component, the large number and variety of information flows, which are accompanied by the need for constant updating, high speed information exchange transactions between all business entities. A special place is occupied by information intended for end users (tourists), as this component of information support of tourist activities plays a key role in determining the tourist attractiveness and choice of tourists. This is due to the specific features of the tourist product and the need to provide the most comprehensive information about tourist destinations and proposed tourist products. The quality of tourism information support is the most important factor that directly affects the quality of tourism products and services. In many respects the content of information support of tourist activity determines the image of tourist destinations and forms their attractiveness for tourists.
Keywords: information technologies; digital technologies; information society; tourism industry; digitalization; tourism; blockchain.
References
1. Grojsman, V. (2017), “The digital economy can boost GDP rapidly”, Novyny eonomiky, available at: http://ua-ekonomist.com/16214-cifrova-ekonomka-zdatnastrmko-pdvischiti-vvp-groysman.html. (Accessed 29 July 2020).
2. Makhovka, V.M. (2016), “Virtual technologies in tourism”, Materialy X Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsii Sustainable development of the economy: state, problems, prospects, International scientific and practical conference, PolesGU, Pinsk, Belorussia, pp. 211-212.
3. Makhovka, V.M. (2018), “Interactive and Smart-technologies in tourism”, Metodolohiya ta praktyka stalogo rozvytku turyzmu [Methodology and practice of sustainable tourism development], Astraya, Poltava, Ukraine.
4. Mala, I. (2018), “Why travel business needs digitalization”, available at: https://nv.ua/ukr/biz/experts/navishcho-turistichnomu-biznesu-didzhitalizaciya-2509752.html (Accessed 29 July 2020).
5. Tsvilyj, S.M. and Bublej, H.A. (2019), “Digitalization of business processes of companies providing international travel services”, available at: http://journals.iir.kiev.ua/index.php/ec_n/article/view/3765 (Accessed 29 July 2020).
6. Babkyn, A.V. (2017), Tsifrovaja transformatsija ekonomiki i promyshlennosti: problemy i perspektivy Digital transformation of the economy and industry: problems and prospects, Izdatelstvo politekhnicheskogo universiteta, St. Petersburg, Russia.
7. Shamlikashvili, V.A (2014), “Virtual tourism as a new type of tourism”, Kreativnaja ekonomika, vol. 10, pp. 128-138.
№ 8 2020
Дата публікації: 2020-08-27
Кількість переглядів: 10550