EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РЕГІОНАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ АГРОПРОМИСЛОВОГО ВИРОБНИЦТВА З ВИКОРИСТАННЯМ МАРКЕТИНГОВИХ СТРАТЕГІЙ
О. У. Безчасний, С. М. Трапаідзе

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.22

УДК: 338.516.454

О. У. Безчасний, С. М. Трапаідзе

РЕГІОНАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ АГРОПРОМИСЛОВОГО ВИРОБНИЦТВА З ВИКОРИСТАННЯМ МАРКЕТИНГОВИХ СТРАТЕГІЙ

Анотація

В статті визначено основні інструменти регіонального розвитку щодо реалізації у регіоні державної стратегії регіонального розвитку та регіональних стратегій розвитку. Показано стратегію горизонтальної інтеграції яку пропонуємо застосовувати виробникам зерна в регіоні. Оскільки їх досить багато, ринкова влада кожного з них мінімальна. Створення потужних зернових кооперативів зменшить інтенсивність конкурентної боротьби між ними і сприятиме зростанню ринкової ціни на зерно. Відмічено, що на відміну від ринків продукції сільського господарства, які є високо конкурентними, ринки продукції харчової промисловості є значно менш конкурентними. Це викликане, перш за все, набагато меншою кількістю виробників, структуризацією ринків за торговельними марками.

Ключові слова: агропромислове виробництво; стратегія; управління; регуляторна політика; регіон; конкурентоспроможність; регіональний розвиток; економіка.

Література

1. Абалкин Л. Роль государства в становлении и регулировании рыночной экономики. Вопросы экономики. 2008. № 6. С.4-12.
2. Білорус. О. Г. та ін. Глобалізація і безпека розвитку : монографія. Київ : КНЕУ, 2011.
3. Гладій І. Новий регіоналізм і державний механізм управління ринком. Економіка України. 2014. №3. С. 46-50.
4. Губський Б., Лук'яненко Д., Сіденко В. Інтернаціоналізація української економіки. Економіка України. 2010. №9.
5. Костелье М. Информационная эпоха : Экономика, общество и культура : учебное пособие. Москва : ГУ ВШЭ, 2018. 608 с.
6. Крылатых Э. Н., Строкова О. Г. Аграрные аспекты вступления стран СНГ в ВТО : монография. Москва, 2016. 211 с.
7. Лисецький А. С. Продовольча безпека України: теорія, методологія, емпіричний аналіз : навчальний посібник. Київ: Оріани, 2005. 374 с.
8. Мазур А. Г. Регіональна парадигма суспільного розвитку : монографія. Вінниця : Книга-Вега, 2007. 160с.
9. Пороховский А. А. Рыночная основа глобализации. США-Канада. 2002. №8. С. 3-20.

A. Bezchasnyi, S. Trapaidze

REGIONAL FEATURES OF AGRICULTURAL PRODUCTION DEVELOPMENT MANAGEMENT USING MARKETING STRATEGIES

Summary

The article identifies the main tools of regional development for the implementation of the state strategy of regional development and regional development strategies in the region. The strategy of horizontal integration that we propose to apply to grain producers in the region is shown. Since there are many of them, the market power of each of them is minimal. The creation of powerful grain cooperatives will reduce the intensity of competition between them and increase the market price of grain. It is noted that in contrast to agricultural markets, which are highly competitive, food markets are much less competitive. This is caused, first of all, by a much smaller number of producers, the structuring of markets by brand.
It is noted that during the analyzed period in Ukraine no modern regional policy has been formed, which would correspond to the status of an independent state, the declared principles of development and international standards in this area. The existing mechanisms are based on an outdated centralized management system, which exhausted itself in the 80s of the last century and is temporarily acceptable only in extreme situations. It is proposed to review in the current conditions the existing developments on the creation of a national system of criteria for assessing the state of socio-economic development of regions and their selection on the basis of depressed areas and maximum adaptation to European standards.
In our opinion, the most promising strategy in the milk market is the creation of integration formations of horizontal and vertical types. The establishment of cooperatives of milk producers (vertical integration) will strengthen their market power, will adjust the market price of raw milk, will ensure quality control of manufactured products in private households. Cooperative formations will be able to form significant batches of raw materials that will be supplied for processing, which will increase the level of selling prices for milk and in turn will increase the profits of private producers.
It is noted that the effectiveness of the use of marketing strategies by enterprises and subsectors of the food industry depends on the proper development of a plan of marketing activities, definition of the target market, investment of sufficient resources in the implementation of planned activities, control over their implementation. Therefore, in order to achieve the set strategic goals, it is necessary to involve only highly qualified specialists or well-known marketing and consulting companies.

Keywords: agro - industrial production; strategy; management; regulatory policy; region; competitiveness; regional development; economy.

References

1. Abalkyn, L. (2008), “The role of the state in the formation and regulation of a market economy”, Voprosi ekonomyki, vol. 6, pp. 4-12.
2. Bilorus, O. H. (2011), Hlobalizatsiia i bezpeka rozvytku [Globalization and security of development], KNEU, Kyiv, Ukraine.
3. Hladii, I. (2014), “New regionalism and the state mechanism of market management”, Ekonomika Ukrainy, vol.3, pp. 46-50.
4. Hubskyi, B. Lukianenko, D. and Sidenko, V. (2010), “Internationalization of the Ukrainian economy”, Ekonomika Ukrainy, vol.9.
5. Kostele, M. (2018), Ynformatsyonnaia эpokha : Эkonomyka, obshchestvo y kultura [Information Age: Economy, Society and Culture], HU VShE, Moscow, Russia.
6. Krilatikh, E. N. and Strokova, O. H. (2016), Ahrarnie aspekti vstuplenyia stran SNH v VTO [Agrarian aspects of the CIS accession to the WTO], Moscow, Russia.
7. Lysetskyi, A. S. (2005), Prodovolcha bezpeka Ukrainy: teoriia, metodolohiia, empirychnyi analiz [Food security of Ukraine: theory, methodology, empirical analysis], Oriany, Kyiv, Ukraine.
8. Mazur, A. H. (2007), Rehionalna paradyhma suspilnoho rozvytku [Regional paradigm of social development], Knyha-Veha, Vinnytsia, Ukraine.
9. Porokhovskyi, A. A. (2002), “Market basis of globalization”, SShA-Kanada, vol.8, pp. 3-20.

№ 5 2020

Дата публікації: 2020-05-28

Кількість переглядів: 9172

Відомості про авторів

О. У. Безчасний

д. е. н., доцент, доцент кафедри обліку і оподаткування, Державний університет інфраструктури та технологій

A. Bezchasnyi

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Accounting and Taxation, State University of Infrastructure and Technologies

ORCID:

0000-0003-2663-4688


С. М. Трапаідзе

аспірант, Вінницький національний аграрний університет

S. Trapaidze

Postgraduate student, Vinnytsia National Agrarian University

ORCID:

0000-0001-8977-4616

Як цитувати статтю

Безчасний О. У., Трапаідзе С. М. Регіональні особливості управління розвитком агропромислового виробництва з використанням маркетингових стратегій. Ефективна економіка. 2020. № 5. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8154 (дата звернення: 09.09.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.22

Bezchasnyi, A. and Trapaidze, S. (2020), “Regional features of agricultural production development management using marketing strategies”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8154 (Accessed 09 Sep 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.22

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.