EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СТРАТЕГІЧНІ АСПЕКТИ УПРАВЛІННЯ БРЕНДОМ РОБОТОДАВЦЯ
С. Г. Фірсова, А. О. Кожухівська

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.9.51

УДК: 338

С. Г. Фірсова, А. О. Кожухівська

СТРАТЕГІЧНІ АСПЕКТИ УПРАВЛІННЯ БРЕНДОМ РОБОТОДАВЦЯ

Анотація

У статті розкрито сутність понять бренду, бренду роботодавця, стратегії розвитку бренду роботодавця; визначено місце стратегії розвитку бренду роботодавця у системі стратегій підприємства; обґрунтовано доцільність розроблення стратегії розвитку бренду роботодавця; окреслено основні етапи формування стратегії розвитку бренду роботодавця; наведено результати дослідження компанії Universum серед компаній світу які мають найвпливовіший бренд роботодавця; наведено основні складові ціннісної пропозиції роботодавця; досліджено основні пріоритети EVP серед найпривабливіших роботодавців у світі;виявлено, що основні етапи формування і реалізації стратегії розвитку бренду роботодавця можна подати у вигляді моделі; запропоновані етапи впровадження стратегії розвитку бренду роботодавця;досліджено важливість розробка і впровадження стратегії управління розвитком бренду роботодавця;запропоновано основні елементи моделі реалізації стратегії розвитку бренду роботодавця; розглянуто структуру бренду роботодавця; розглянуто переваги впровадження стратегії управління брендом роботодавця.

Ключові слова: бренд роботодавця; привабливість роботодавця; внутрішні і зовнішні ресурси формування бренду роботодавця; ціннісна пропозиція роботодавця; стратегія розвитку бренду роботодавця.

Література

1. Barrow Simon, Ambler Tim. Employer brand. Journa lof Brand Management. 1996. Dec 1996, Volume: 4 Issue: 3. pp.185-206.
2. Employer brand. URL: http://www.cipd.co.uk/hr-resources/factsheets/employerbrand.aspx
3. Мінчингтон Б. 15 основних напрямів розвитку HR-бренда, про які ви повинні знати. Talent Management – 2019. Ч.1. URL: https://www.talentmanagement.com.ua/3645-15-osnovnyh-napravlenij-razvitiya-hr-brenda/ .
4. Сартейн Л. Люди – «начинка» бренду. Вісім принципів об’єднання ваших працівників і вашого бізнесу / Л. Сартейн, М. Шуманн. – Дніпропетровськ : Баланс Бізнес Букс, 2007. – 304 с.
5. HR-бренд: Статті. Корпоративна культура // Директор по персоналу. Практичний журнал по управлінню людськими ресурсами.. – 2019. URL: https://www.hr-director.com/article/63176-hr-brend-19-m4
6. Мокіна С.М. Концепція бренду роботодавця: сутність, функції, класифікація, інструменти формування. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2014. № 6, Т.1. С.189-195.
7. Katoen R. J., Macioschek A., Employer Branding &Talent Relationship Management. Improving the Organizational Recruitment Approach. URL: http://www.bbh.ro/site/imagini/1023226514.pdf . – 2008.
8. Власова А. HR брендинг [Електронний ресурс] / А. Власова // Школа HRM. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: http://www.shkolahrm.ua/blog/hr/
9. Lloyd, S. Branging from the inside out (англ) / S. Lloyd // Business Review:журнал. – 2002. – Т. 24.– №10
10. Писаревська Г.І., Аграмакова Н.В., Семенченко А.В. HR-брендинг як складова бізнес стратегії підприємства. Науковий вісник Херсонського державного університету.Вип. 33, 2019. С.177-180.
11. Sullivan, J. Eight elements of a successful employment brand Text / Sullivan J. - ER Daile, 23 Febryary 2004 р.// available at: http://www.ere.net/2004/02/23/the-8-elements-of-a-successful-employmentbrand/ – Title from the screen.
12. Рябоконь (Топчій) Т., Кухарук О., Гасай Л., Онипко О., Ярош М. HR-брендинг в Україні. Теорія та практика. Київ, Джерела-М, 2016. 116с.
13. Збрицька Т. HR-брендинг як інструмент управління організації. Українська наука: минуле, сучасне, майбутнє, 2010. №14. С.14.
14. Писаревська Г.І., Аграмакова Н.В., Семенченко А.В. HR-брендинг як складова бізнес стратегії підприємства. Науковий вісник Херсонського державного університету. Вип. 33, 2019. С.177-180.
15. Миколайчук І.П. Формування концепції HR-бренду підприємства / І.П.Миколайчук, Н.В.Сичова, Л.О.Чайка. // Вісник Волинського інституту економіки та менеджменту. – 2019. – С. 91–98.
16. Осовицькa. Н. Причини необхідності управління брендом роботодавця / hh.ua. – 2018. URL: https://kiev.hh.ua/article/25653
17. Бренд роботодавця: що це таке, для чого, які є види. SUNVERY. 2019. URL: https://sunvery.com.ua/uk/brend-robotodavtsia-shcho-tse-take-dlia-choho-iaki-ie-vydy
18. Лютий С. HR-брендинг – як управляти репутаціє компанії в інтернеті. URL: https://blogchain.com.ua/hr-brending-iak-ypravliati-repytaciieu-kompanii-v-interneti
19. Majority of ‘World’s Most Attractive Employers’ Say Hiring Environment Getting Harder Over Next Year https://universumglobal.com/thank-you-employer-branding-now-2020/
20. Організаційне забезпечення формування та розвитку бренда компанії роботодавця / Т. В. Білорус, С. Г. Фірсова // Бізнес Інформ. - 2018. - № 7. - С. 314-326. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2018_7_48
21. https://www.symphonytalent.com/en/services

S. Firsova, A. Kozhuhivska

STRATEGIC ASPECTS OF EMPLOYER BRAND MANAGEMENT

Summary

The article deals with the need to develop and implement strategies for managing intangible assets in the enterprise. The stages of formation and implementation of the strategy, the basic principles and an attempt to determine the effectiveness of the implementation of these measures .
Similar to the way a corporate brand works (which offers a value proposition to customers, defining products or services in the marketplace), an employer brand includes the market’s perception of your company as an employer, but also describes your promise (or employee value proposition) to employees in exchange for their experience, talents, contacts, or skills.Employer branding, then, is simply how you market your company to desired job seekers. You can do this by showcasing your organization’s unique cultural differentiators, and then working to amplify them so you can position yourself as a top place to work.An employer brand — or what is also known as your “talent,” or “people” brand — that resonates is about defining the essence of your company, both how it’s unique and what it stands for, and then crafting and aligning those aspirations with the people you’re looking to attract. It communicates that your organization is a good employer and a great place to work, which boosts recruitment efforts and the engagement and retention of your current employees.
An employer value proposition encompasses your organization’s mission, values, and culture, and gives employees a powerful reason to work for you. It’s everything your company can offer as an employer, in exchange for all the skills and experience your employees bring to the table. An organization benefits from a well-designed EVP, communicated often to both potential and current employees. A strong EVP can attract and retain the best people, help prioritize goals and agendas company-wide (especially in HR and workforce planning), help re-engage a dispassionate workforce, and reduce hiring costs.
Development and introduction of strong HR-brand of the enterprise, and also its effective management have such advantages: companies with developed HR- brand can allow to pay to the employees less than, than their competitors; there always is an alternative to material reward – the social package, compensative package, quarry possibilities and such other; decline of staff turnover; increase of loyalty level of employees; becomes a company easier to attract a highly skilled personnel. Among the factors, that influence on the HR-brand of the enterprise are: existent corporate culture; the system of motivation and quarry increase; features of the offered social packages; departmental and professional development teaching; volume of compensative payments, different kinds of bonuses; stability; and even the personal qualities of staff specialist.

Keywords: employer brand; employer attractiveness; internal and external resources of the employer brand formation.

References

1. Barrow, S. and Ambler, T. (1996), “Employer brand”, Journal of Brand Management, vol. 4, no. 3, pp. 185-206.
2. Chartered Institute of Personnel and Development (2020), “Employer brand”, available at: http://www.cipd.co.uk/hr-resources/factsheets/employerbrand.aspx (Accessed 25 Aug 2020).
3. Minchynhton, B. (2019), “15 main areas of HR-brand development that you should know about”, Talent Management, vol.1, available at: https://www.talentmanagement.com.ua/3645-15-osnovnyh-napravlenij-razvitiya-hr-brenda/ (Accessed 25 Aug 2020).
4. Sartejn, L. and Shumann, M. (2007), Liudy – «nachynka» brendu. Visim pryntsypiv ob'iednannia vashykh pratsivnykiv i vashoho biznesu [People are the "stuffing" of the brand. Eight principles for uniting your employees and your business], Balans Biznes Buks, Dnipropetrovs'k, Ukraine.
5. hr-director.com (2019), “HR-brand: Articles. Corporate culture”, available at: https://www.hr-director.com/article/63176-hr-brend-19-m4 (Accessed 25 Aug 2020).
6. Mokina, S.M. (2014), “The concept of the employer's brand: essence, functions, classification, tools of formation”, Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. 6, no. 1, pp. 189-195.
7. Katoen, R.J. and Macioschek, A. (2008), “Employer Branding &Talent Relationship Management. Improving the Organizational Recruitment Approach”, available at: http://www.bbh.ro/site/imagini/1023226514.pdf (Accessed 25 Aug 2020).
8. Vlasova, A. (2015), “HR branding”, Shkola HRM, available at: http://www.shkolahrm.ua/blog/hr/ (Accessed 25 Aug 2020).
9. Lloyd, S. (2002), “Branging from the inside out”, Business Review, vol. 24, no. 10.
10. Pysarevs'ka, H.I. Ahramakova, N.V. and Semenchenko, A.V. (2019), “HR-branding as a component of business strategy of the enterprise”, Naukovyj visnyk Khersons'koho derzhavnoho universytetu, vol. 33, pp. 177-180.
11. Sullivan, J. (2004), “Eight elements of a successful employment brand”, available at: http://www.ere.net/2004/02/23/the-8-elements-of-a-successful-employmentbrand/ (Accessed 25 Aug 2020).
12. Riabokon' (Topchij), T. Kukharuk, O. Hasaj, L. Onypko, O. and Yarosh, M. (2016), HR-brendynh v Ukraini. Teoriia ta praktyka [HR-branding in Ukraine. Theory and practice], Dzherela-M, Kyiv, Ukraine.
13. Zbryts'ka, T. (2010), “HR-branding as a management tool of the organization”, Ukrains'ka nauka: mynule, suchasne, majbutnie, vol. 14, pp. 14.
14. Pysarevs'ka, H.I. Ahramakova, N.V. and Semenchenko, A.V. (2019), “HR-branding as a component of business strategy of the enterprise”, Naukovyj visnyk Khersons'koho derzhavnoho universytetu, vol. 33, pp. 177-180.
15. Mykolajchuk, I.P. Sychova, N.V. and Chajka, L.O. (2019), “Formation of the concept of HR-brand of the enterprise”, Visnyk Volyns'koho instytutu ekonomiky ta menedzhmentu, pp. 91-98.
16. Osovyts'ka, N. (2018), “Reasons for the need to manage the employer's brand”, available at: https://kiev.hh.ua/article/25653 (Accessed 25 Aug 2020).
17. Makh, T. (2019), “Employer's brand: what it is, why, what are the types”, SUNVERY, available at: https://sunvery.com.ua/uk/brend-robotodavtsia-shcho-tse-take-dlia-choho-iaki-ie-vydy (Accessed 25 Aug 2020).
18. Liutyj, S. (2018), “HR-branding - how to manage the company's reputation on the Internet”, available at: https://blogchain.com.ua/hr-brending-iak-ypravliati-repytaciieu-kompanii-v-interneti (Accessed 25 Aug 2020).
19. Universum (2020), “Majority of ‘World's Most Attractive Employers' Say Hiring Environment Getting Harder Over Next Year”, available at: https://universumglobal.com/thank-you-employer-branding-now-2020/ (Accessed 25 Aug 2020).
20. Bilorus, T.V. and Firsova, S.H. (2018), “Organizational support for the formation and development of the employer's brand”, Biznes Inform, vol. 7, pp. 314-326, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2018_7_48 (Accessed 25 Aug 2020).
21. Symphony Talent (2020), available at: https://www.symphonytalent.com/en/services/ (Accessed 25 Aug 2020).

№ 9 2020

Дата публікації: 2020-09-28

Кількість переглядів: 127

Відомості про авторів

С. Г. Фірсова

к. е. н., доцент,доцент кафедри менеджменту інноваційної та інвестиційної діяльності,Київський національний університет імені Тараса Шевченка

S. Firsova

PhD in Economics,Associate Professor of the Department of Innovative and Investment Activity Management, Taras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0003-0848-1390


А. О. Кожухівська

випускник магістратури спеціальності «менеджмент організацій адміністрування», економічний факультет, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

A. Kozhuhivska

Master's Degree student in «Management and Administration», Faculty of Economics,Taras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0003-0427-372X

Як цитувати статтю

Фірсова С. Г., Кожухівська А. О. Стратегічні аспекти управління брендом роботодавця. Ефективна економіка. 2020. № 9. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8178 (дата звернення: 30.10.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.9.51

Firsova, S. and Kozhuhivska, A. (2020), “Strategic aspects of employer brand management”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 9, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8178 (Accessed 30 Oct 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.9.51

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.