DOI: 10.32702/2307-2105-2020.9.52
УДК: 005.591:664.6
С. П. Дунда
СТРАТЕГІЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ ФАКТОРІВ ЗОВНІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НА РОЗВИТОК ХЛІБОПЕКАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ ЯК ЕТАП ОБҐРУНТУВАННЯ СТРАТЕГІЧНИХ РІШЕНЬ
Анотація
В даній статті розглянуто основні фактори розвитку та його зв'язок зі стратегією підприємства. Запропоновано авторське визначення розвитку підприємства. Наведено три ієрархічні рівні формування стратегій підприємства та основні стратегії, що розробляються на них. Визначено важливість проведення стратегічного дослідження впливу факторів зовнішнього середовища на розвиток підприємства. Виокремлено основні методи стратегічного дослідження факторів зовнішнього середовища підприємства. Встановлено зв'язок між факторами зовнішнього середовища підприємства та його розвитком. Розглянуто фактори зовнішнього середовища, які формуються на макро- та мікрорівні підприємств хлібопекарської галузі в Україні. На основі методики складання матриць визначено структуру значимості факторів впливу на розвиток підприємств хлібопекарської галузі та силу їх впливу на хлібопекарські підприємства.
Ключові слова: розвиток; мікросередовище; макросередовище; стратегічне дослідження; матричні методи; SWOT-аналіз; PEST-аналіз; хлібопекарські підприємства.
Література
1. Афанасьев Н. В., Рогожин В. Д., Рудыка В. И. Управление развитием предприятия : монография. Харьков : Издательский Дом «ИНЖЭК», 2003. 184 с.
2. Василенко В. А. Диагностика устойчивого развития предприятий : монография. К. : Центр учебной литературы, 2005. 142 с.
3. Галенко О. М., Різва Л. А. Стратегічний аналіз як ключовий елемент стратегічного управління. Ефективна економіка. 2017. № 7. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5681
4. Иванов Ю. Б. Конкурентоспособность предприятия: оценка, диагностика, стратегия : монография. Харьков : Изд-во ХНЭУ, 2004. 256 с.
5. Козаченко А. В., Ляшенко А. Н., Ладыко И. Ю. Управление крупным предприятием : монография, К. : Либра, 2006. 384 с.
6. Михненко П.А. Динамическая модификация SWOT-анализа. Экономический анализ: теория и практика, 2015. № 18 (417). С. 60-68.
7. Портер М. Конкурентная стратегия: методика анализа отраслей и конкурентов. М. : Альпина Бизнес Букс, 2005. 454 с.
8. Пыжлаков Д.С. Концепция динамического SWOT-анализа. Российское предпринимательство. 2008. № 6 (1). С. 133-138.
9. Реген В., Ткаченко Е. А. Управление комплексным развитием предприятия. СПб. : Изд-во Вернера Регена, 2006. 256 с.
10. Рульєв В. А., Гуткевич С. О. Менеджмент : навч. посіб. К. : Центр учбової літератури, 2011. 312 с.
11. Томпсон А. А., Стрикленд А. Дж. Стратегический менеджмент: концепции и ситуации для анализа / пер. с англ. под. ред. Н. М. Макаровой. М. : Издательский дом «Вильямс», 2006. 928 с.
12. Фаэй Л., Рэнделл Р. Курс МВА по стратегическому менеджменту / пер. с англ. В. Егорова. М. : Альпина Паблишер, 2002. 608 с.
13. Шершньова З. Є. Стратегічне управління : підручник. К. : КНЕУ, 2004. 699 с.
14. Digman A. Lester. Strаtegic management : competing in the global information age. Thomson, 2006. 525p.
S. Dunda
THE STRATEGIC RESEARCH OF THE ENVIRONMENTAL FACTORS INFLUENCES ON THE BAKERY ENTERPRISES DEVELOPMENT AS A STAGE OF SUBSTANTIATION OF STRATEGIC DECISIONS
Summary
This article the issues of the strategic research methods of the environmental factors influence on the bakery enterprises development are considered. Development is an irreversible change of organization. The author proposed the definition of enterprise development. These are directed, intensive and qualitative changes of economic nature that occur at the enterprise due to contradictions in the internal environment and the influence of environmental factors. It The development of the enterprise is related to the strategy is determined. The strategy determines the direction of development. It is developed at three organizational levels: corporate, business and functional.
The external environment is a consumer of the results of the enterprise; source and channel of outflow of resources; information environment. It is necessary to consider the impact of environmental factors on the company. Based on the analysis, the author identified the factors of the macro-level that affect the activities of any enterprise. In the industry, the company is under the influence of five forces of competition M. Porter.
Internal factors are the reconstruction and reform of enterprises, the introduction of new forms of organization and remuneration, changes in the quantitative and qualitative composition of employees, difficulties due to the deteriorating climate in the team, technical and technological errors, unreliability of technology. The company needs management to achieve its goals is determined. It is generated by the system itself and is a source of transformation and development.
The external environment of the enterprise is changeable and therefore should be constantly or periodically studied. The analysis of the external environment is carried out in order to obtain data on the factors that are most dangerous or provide new opportunities. Matrix methods are the most popular for strategic research to determine environmental factors and the strength of their impact on enterprise development. Features of SWOT-analysis, PEST-analysis and their modifications are considered.
The article identifies the macro-level factors that have the greatest impact on the development of bakery enterprises: economic, legal, scientific and technological progress and socio-demographic. At the micro-level, such factors are: the level of product consumption, resource security and competitiveness of the bakery industry, its innovation. The structure of significance of the chosen factors of influence on development of the enterprises of bakery branch is defined.
Keywords: development; micro-environment; macro-environment; strategic research; matrix methods; SWOT-analysis; PEST-analysis; bakery enterprises.
References
1. Afanas'ev, N. V. Rogozhin, V. D. and Rudyka, V. I. (2003), Upravlenie razvitiem predprijatija [Enterprise development management], Izdatel'skij Dom «INZhJeK», Har'kov, Ukraine.
2. Vasilenko, V. A. (2005), Diagnostika ustojchivogo razvitija predprijatij [Diagnostics of sustainable development of enterprises], Centr uchebnoj literatury, Kiev, Ukraine.
3. Halenko, O. M. and Rizva, L. A. (2017), “Strategic analysis as a key element of strategic management”, Efektyvna ekonomika, [Online] vol. 7, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5681 (Accessed 2 Sept 2020).
4. Ivanov, Ju. B. (2004), Konkurentosposobnost' predprijatija: ocenka, diagnostika, strategija [Enterprise competitiveness: assessment, diagnostics, strategy], HNJeU, Har'kov, Ukraine.
5. Kozachenko, A. V. Ljashenko, A. N. and Ladyko, I. Ju. (2006), Upravlenie krupnym predprijatiem [Large enterprise management], Libra, Kiev, Ukraine.
6. Mihnenko, P. A. (2015), “Dynamic modification of SWOT analysis”, Jekonomicheskij analiz: teorija i praktika, vol. 18, no. 417, pp. 60-68.
7. Porter, M. (2005), Konkurentnaja strategija: metodika analiza otraslej i konkurentov [Competitive strategy: a methodology for analyzing industries and competitors], Al'pina Biznes Buks, Moskva, Russia.
8. Pyzhlakov, D. S. (2008), “The dynamic SWOT analysis concept”, Rossijskoe predprinimatel'stvo, vol. 6, no. 1, pp. 133-138.
9. Regen, V. and Tkachenko, E. A. (2006), Upravlenie kompleksnym razvitiem predprijatija [Management of complex enterprise development], Izdatel'stvo Vernera Regena, Sankt-Peterburg, Russia.
10. Rul'iev, V. A. and Hutkevych S. O. (2011), Menedzhment [Management], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine.
11. Tompson, A. A. and Striklend, A. Dzh. (2006), Strategicheskij menedzhment: koncepcii i situacii dlja analiza [Strategic management: concepts and situations for analysis], Vil'jams, Moskva, Russia.
12. Fajej, L. and Rjendell, R. (2002), Kurs MBA po strategicheskomu menedzhmentu [MBA course in strategic management], Al'pina Pablisher, Moskva, Russia.
13. Shershn'ova, Z. Ye. (2004), Stratehichne upravlinnia [Strategic management], KNEU, Kyiv, Ukraine.
14. Digman, A. L. (2006) Strаtegic management: competing in the global information age, Thomson, USA.
№ 9 2020
Дата публікації: 2020-09-28
Кількість переглядів: 8793