РОЗВИТОК ВЗАЄМОДІЇ ПІДПРИЄМСТВ В МЕЖАХ КВАЗІІНТЕГРАЦІЙНИХ СТРУКТУР
Ж. М. Жигалкевич
DOI: 10.32702/2307-2105-2020.10.57
УДК: 338.2.012.8-045.45
Ж. М. Жигалкевич
РОЗВИТОК ВЗАЄМОДІЇ ПІДПРИЄМСТВ В МЕЖАХ КВАЗІІНТЕГРАЦІЙНИХ СТРУКТУР
Анотація
В статті досліджено проблеми розвитку взаємодії вітчизняних підприємств в межах квазіінтеграційних структур. Подано визначення квазіінтеграційних структур. Виявлено потенційні переваги учасників квазіінтеграційних структур. Обґрунтовано необхідність об’єднання в квазіінтеграційні структури. Встановлено причини небажання українських підприємств до об’єднання в квазіінтеграційні структури. Подано визначення понять довіри між підприємствами та маркетингу взаємовідносин. Представлено основні елементи міжорганізаційного обміну. Зазначено, що тривалість зв’язків між партнерами в межах квазіінтеграційних структур – це спосіб зниження трансакційних витрат. Пояснено можливості зниження трансакційних ринкових та управлінських витрат в межах квазіінтеграційних структур. Подано визначення агентських відносин і опортунізму. Ідентифіковано три типи опортунізму в межах квазіінтеграційних структур. Запропоновано ієрархія виявлення вигідних цілей взаємодії учасників квазіінтеграційних структур та представлено її в вигляді логіко-структурної схеми. Зауважено, що формування квазіінтеграційних структур, в першу чергу, пов’язано з необхідністю випуску інноваційної та високотехнологічної продукції. Подано покрокову модель ефективної послідовності розвитку відносин під час реалізації інноваційно-технологічних проектів в межах квазіінтеграційних структур. Представлено результати експертизи готовності представників машинобудівних підприємств щодо впровадження інноваційно-технологічних проектів. Згідно отриманих результатів встановлено, що саме учасники квазіінтеграційних структур впевнені в перспективності реалізації інноваційно-технологічних проектів.
Ключові слова: підприємство; квазіінтеграційна структура; взаємодія; довіра; маркетинг взаємовідносин; агентські відносини; трансакційні витрати.
Література
1. Солнцев С.О., Жигалкевич Ж.М. Створення та розвиток квазіінтеграційних структур на основі машинобудівних підприємств. Бізнес-навігатор. 2019. Випуск 3(52). С. 128-132.
2. Gruner K.E., Homburg Ch. Does Customer Interaction Enhance New Product Success? Journal of Business Research. 2000. 49 (1). P. 1-15.
3. Meyers P. W., Athaide and G. A. Strategic Mutual Learning Between Producing and Buying Finns During Product Innovation. Journal of Product Innovation Management. 1991. 8. P. 155-69.
4. Hojman D. E., Hunter-Jones Ph. Wine tourism: Chilean wine regions and routes. Journal of Business Research. 2012. 65. P. 13-21.
5. Romero D., Molina A. Value Co-creation and Co-Innovation: Linking. Networked Organisations and Customer Communities. Conference: Leveraging knowledge for innovation in Collaborative Networks, L.M. Camarinha-Matos, Iraklis Paraskakis, and Hamideh Afsarmanesh (Eds.), In International Federation for Information Processing, AICT 307, Springer, P. 401-412, 2009. PRO-VE'09 Conference PrAt: Thessaloniki, Greece.
6. Phusalux J., Buatama U., Fongsuwan W. Determinants of Modern Management of Private Vocational Colleges: A Structural Equation Model. Research Journal of Business Management. 2015. 9. P. 378-390.
7. Jin-Soo L., Seongseop K., Steve P. The role of relationship marketing investments in customer reciprocity. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 2014. 26 (8). P. 1200-1224.
8. Brooks Dr R., Kay J., Tudor S., Mendez R. Lessons from Covey: win-win principles for universityemployer engagement. Higher Education, Skills and Work-Based Learning. 2014. 4:3. P. 213-227.
9. Reichheld F.F., Sasser E.W. Zero defections: quality comes to services. Harvard Business Review. 1990 (September). P. 105–110.
10. Fill C., Fill K. Business-to-Business Marketing: Relationships, Systems and Communications: 4th edition. London : FT Prentice Hall. 2005. 380 p.
11. Dwyer R.F., Schurr P.H., Oh S. Developing buyer-seller relationships. Journal of Marketing. 1987. 51. P. 11–27.
12. Eugene S., Dwyer F.R. An Examination of Organizational Factors Influencing New Product Success in Internal and Alliance-Based Processes. Journal of Marketing. 2000. 64 (1). P. 31-49.
13. Одинцова М.И. Институциональная экономика : 4-е изд., пер. и доп. Учебник для академического бакалавриата. М. : Юрайт, 2014. 459 с.
14. Williamson O. Corporate Finance and Co Govemance. Journal of Finance. 1988. 43 (3). 567-591.
15. Williamson O.E. Behavioral Assumptions. In: O.E.Williamson. The Economic Institutions of Capitalism. Firms, Markets, Relational Contracting. N.Y.: The Free Press. 1985. P.44–52.
16. Porter M. Clusters and the New Economics of Competition. Harvard Business Review. 1998. November-December. C. 77-90.
17. Danov M.A., Smith J.Br., Mitchell R. K. Relationship prioritization for technology commercialization. Journal of Marketing Theory&Practice. 2003. 11(3), pp. 59 71.
18. Solntsev S., Zhygalkevych Zh., Kravchenko M. Evaluation of risk impact on implementation of innovation projects within the framework of machine-building quasi-integration structures. Baltic Journal of Economic Studies. 2020. 6(3). 124-135.
Zh. Zhygalkevych
DEVELOPMENT OF ENTERPRISE INTERACTION WITHIN QUASINE-INTEGRATION STRUCTURES
Summary
Development of interaction problems of domestic enterprises within quasi - integration structures is investigated in the article. Definition of quasi-integration structures is given and their forms are indicated, such as: strategic alliances, Network associations, clusters, virtual organizations. Potential advantages of participants of quasi-integration structures are revealed. The need to unite in quasi-integration structures is substantiated. The reasons for the reluctance of Ukrainian enterprises to unite in quasi-integration structures have been established. It was found that the basis of the relationship management mechanism within quasi-integration structures is trust. The definitions of trust between enterprises and relationship marketing are given. The main elements of inter-organizational exchange are presented. It has been noted that the duration of relations between partners within quasi-integration structures is a way to reduce transaction costs. Possibilities of value of transactional market expenses are explained. These include the costs of the following: searching for information on alternatives to the agreement (searching for information on price and partners); measuring the quantitative and qualitative characteristics of the good; negotiating and concluding contracts; costs of protection of contracts from encroachments of third parties; control over the observance of the contract by the partners under the agreements and prevention of their opportunistic behavior. It is established that the concept of opportunism is the basis of management costs within quasi-integration structures. The definition of agency relations and opportunism is given. Three types of opportunism within quasi-integration structures have been identified. Beneficial goals identifying hierarchy of participant's interaction of quasi-integration structures is proposed and presented in the form of a logical-structural scheme. It has been noted that the formation of quasi-integration structures is primarily related to the need of produce innovative and high-tech products. A step-by-step model of the effective sequence of relations development during the implementation of innovation and technological projects within quasi-integration structures is presented. The examination results of representative’s readiness of machine-building enterprises for the implementation of innovation and technological projects are presented. According to the obtained results, it is established that the participants of quasi-integration structures are assured in the perspective of implementation of innovation and technological projects.
Keywords: enterprise; quasi-integration structure; interaction; trust; relationship marketing; agency relations; transaction costs.
References
1. Solntsev S.O., Zhygalkevych Zh.M. (2019), “Creation and development of quasi-integration structures on the basis of machine-building enterprises”, Biznes-navihator, vol. 3, no 52, pp. 128-132.
2. Gruner K.E., Homburg Ch. (2000), “Does Customer Interaction Enhance New Product Success?”, Journal of Business Research, 49 (1), pp. 1-15.
3. Meyers P. W., Athaide and G. A. (1991), “Strategic Mutual Learning Between Producing and Buying Finns During Product Innovation”, Journal of Product Innovation Management, vol.8, pp. 155-69.
4. Hojman D. E., Hunter-Jones Ph. (2012), “Wine tourism: Chilean wine regions and routes”, Journal of Business Research, 65, pp. 13-21.
5. Romero D., Molina A. (2009), “Value Co-creation and Co-Innovation: Linking. Networked Organisations and Customer Communities”, PRO-VE'09 Conference PrAt: In International Federation for Information Processing, AICT 307, Thessaloniki, Greece, pp. 401-412.
6. Phusalux J., Buatama U., Fongsuwan W. (2015), “Determinants of Modern Management of Private Vocational Colleges: A Structural Equation Model”, Research Journal of Business Management, vol. 9, pp. 378-390.
7. Jin-Soo L., Seongseop K., Steve P. (2014), “The role of relationship marketing investments in customer reciprocity”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, no. 26, vol. 8, pp. 1200-1224.
8. Brooks Dr R., Kay J., Tudor S., Mendez R. (2014), “Lessons from Covey: win-win principles for universityemployer engagement”, Higher Education, Skills and Work-Based Learning, no. 4, vol. 3, pp. 213-227.
9. Reichheld F.F., Sasser E.W. (1990), “Zero defections: quality comes to services”, Harvard Business Review, September, pp. 105-110.
10. Fill C., Fill K. (2005) Business-to-Business Marketing: Relationships, Systems and Communications: 4th edition. London : FT Prentice Hall. UK.
11. Dwyer, R.F., Schurr, P.H. and Oh, S. (1987). ‘Developing buyer–seller relationships’, Journal of Marketing, 51 (April), pp. 11–27.
12. Sivadas, Eugene and F. Robert Dwyer (2000), "An Examination of Organizational Factors Influencing New Product Success in Internal and Alliance-Based Processes", Journal of Marketing, 64 (1), 31-49.
13. Odintsova M.I. (2014) Institutsional'naya ekonomika [Institutional Economics] : 4-ye izd., Per. i dop. Uchebnik dlya akademicheskogo bakalavriata. M. : Yurayt. Russia.
14. Williamson, Oliver (1988). "Corporate Finance and Co Govemance," Journal of Finance, 43 (3), 567-91
15. Williamson O.E. Behavioral Assumptions (1985), “In: O.E.Williamson. The Economic Institutions of Capitalism”, Firms, Markets, Relational Contracting, N.Y.: The Free Press, p.44–52.
16. Porter, Michael (1998), “Clusters and the New Economics of Competition”, Harvard Business Review, November-December, 77-90.
17. Danov M.A., Smith J.Br., Mitchell R. K. (2003) “Relationship prioritization for technology commercialization”, Journal of Marketing Theory&Practice, no. 11, vol. 3, pp. 59 71.
18. Solntsev S., Zhygalkevych Zh., Kravchenko M. (2020) Evaluation of risk impact on implementation of innovation projects within the framework of machine-building quasi-integration structures. Baltic Journal of Economic Studies, no. 6, vol. 3, pp. 124-135.
№ 10 2020
Дата публікації: 2020-11-27
Кількість переглядів: 8235