EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОНЛАЙН РЕПУТАЦІЯ СТАРТАПА: ВАЖЛИВІСТЬ ТА НЕОБХІДНІСТЬ
Г. В. Іванченко

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.10.61

УДК: 659.1:658.586

Г. В. Іванченко

ОНЛАЙН РЕПУТАЦІЯ СТАРТАПА: ВАЖЛИВІСТЬ ТА НЕОБХІДНІСТЬ

Анотація

В статті досліджено значення онлайн репутації для стартапів, виокремлено важливість та необхідність репутації. Визначено, що репутація впливає на успіх або призводить до невдачі стартапів, оскільки впливає на інтерес до новоствореної компанії, продукту/послуги. Виокремлено об’єкти онлайн репутації, впливаючи на які об’єкти засновник стартапу має можливість управляти власною репутацією та отримувати ряд переваг, що пов’язані із посиленням довіри та авторитету компанії на ринку, формування іміджу бренду, збільшення кількості користувачів або клієнтів.
В статті виокремлено можливості платформ, що можуть стати основою для формування онлайн репутації стартапу. Доведена важливість моніторингу посилань на бізнес, за рахунок соціального моніторингу засобів масової інформації і ретельно оброблених пошукових запитів Запропоновано основні етапи управління онлайн репутацією в стартап-проектах.

Ключові слова: репутація; імідж; управління; онлайн репутація; стартап; репутаційний менеджмент.

Література

1. Гончар О.І. Репутаційний менеджмент підприємств в часи кризи. Вісник ХНТУ. 2019. № 3(70). С. 167-172.
2. Еловских В. Как «ангелы» выбирают стартапы на ранней стадии. URL: https://inventure.com.ua/analytics/formula/kak-angely-vybirayut-startapy-na-rannej-stadii (дата звернення 17.10.2020).
3. Калаев Д. Репутация для основателя стартапа – это всё, для инвестора – даже більше. URL: https://roem.ru/14-09-2015/206500/kalaev-frii-reputacia/ (дата звернення 17.10.2020).
4. Коваль Л. М., Сарай Н. І. Сучасні аспекти управління діловою репутацією підприємства на товарному ринку. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2020. № 1 (97). С. 6-16.
5. Кудряшов В.С. Управление репутацией организации: теоретические и практические аспекты. Стратегии бизнеса. 2018. № 8 (52). С. 20-29.
6. Мрихіна О. Б., Стояновський А.Р., Міркунова Т.І. Перспективи стартап-компаній у контексті конкурентоспроможного розвитку українського ринку високих технологій. Актуальні проблеми економіки. 2015. №9 (171). С. 215-225.
7. Монастирський Г.О. Щодо ролі репутаційного капіталу у формуванні вартості підприємства. Вчені записки Харківського гуманітарного університету «Народна українська академія». 2020. Т. XXVI. С. 337-344.
8. Ханьков В.Ю., Кальварский Г.В., Кудряшов В.С. Использование модели «КЛАДО» как інструмента управления эффективностью деятельности организации. Ученые записки Международного банковского института. 2015. № 14. С. 77–87.
9. Chris Silver Smith. 10 Pro Online Reputation Management Tips For Local Businesses. URL: https://searchengineland.com/10-pro-online-reputation-management-tips-for-local-businesses-182230 (дата звернення 17.10.2020).
10. Nightingale P., Coad A. Muppets and gazelles: Political and methodological biases in entrepreneurship research. Ind. Corp. Chang. 2014, vol. 23. pp. 113–143.
11. Why A Startup Needs to Protect Its Online Reputation: веб-сайт. URL: https://thenextscoop.com/startup-protect-online-reputation (дата звернення: 17.10.2020).
12. Как «ангелы» выбирают стартапы на ранней стадии: веб-сайт. URL: https://inventure.com.ua/analytics/formula/kak-angely-vybirayut-startapy-na-rannej-stadii (дата звернення: 17.10.2020).
13. 3 Reasons Startups Should Focus on Reputation Management: веб-сайт. URL: https://www.startupgrind.com/blog/3-reasons-startups-should-focus-on-reputation-management/ (дата звернення: 17.10.2020).
14. Reputation Management: The Complete Guide to Managing Your Business’ Reputation Online: веб-сайт. URL: https://www.getweave.com/reputation-management/ (дата звернення: 17.10.2020).

Н. Ivanchenko

ONLINE STARTUP REPUTATION: NECESSITY AND IMPORTANCE

Summary

The article explored the importance of online reputation for startups, highlighted the importance and necessity of reputation. It was determined that reputation affects the success or leads to failure of startups, since it affects the interest in a new company, product / service. Online reputation management is extremely important to the success or failure of startups, as reputation directly affects the business. Such management, as a rule, includes such methods as social listening, which gives an idea of the opinion of consumers of goods / services, as well as an idea of the place of a startup in the market.
It has been proven that the online reputation of a startup forms the trust and authority of the company in the market, creates a brand image, its recognizability, expands opportunities for disseminating information about a product, service or company, which contributes to an increase in the number of users or customers and increases the brand's position in comparison with competitors. Thus, the presence of an online reputation management strategy opens up new opportunities for startups to improve, grow, and increase their competitive position.
The article highlights the capabilities of platforms that can become the basis for the formation of a startup's online reputation, namely: social networks (Facebook, Instagram, Twitter, etc.); forums (niche or industry) news sites; blogs; startup site.
The importance of monitoring links to business has been proven, through social monitoring of the media and carefully processed search queries. The main stages of online reputation management in start-up projects are proposed, namely, the definition of a goal, namely, to find out what exactly will be the object of reputation, what are the main goals of forming a reputation, who is the target audience of the company, analysis of the current state of reputation, development of a startup's social media policy, improvement of the content strategy on social media, choice of the type of media (podcast, video), determination of the person responsible for creating content in various search engines, regular measurement and analysis of indicators.

Keywords: eputation; image; management; online reputation; startup; reputation management.

References

1. Нonchar O.I. (2019), Еnterprises Reputational management in crisis times. Visny`k XNTU, vol. 3(70). pp. 167-172.
2. Elovskikh V. How Angels Choose Startups Early, available at: https://inventure.com.ua/analytics/formula/kak-angely-vybirayut-startapy-na-rannej-stadii (Accessed 17 October 2020).
3. Kalaev D. A reputation is everything for a startup founder, and even more for an investor, available at: https://roem.ru/14-09-2015/206500/kalaev-frii-reputacia/ (Accessed 17 October 2020).
4. Koval' L. M., Saraj N. I. (2020), Modern aspects of business reputation management in the commodity market. Naukovyj visnyk Poltavs'koho universytetu ekonomiky i torhivli, vol. 1(97), pp. 6-16
5. Kudriashov V.S. (2018), Organizational reputation management: theoretical and practical aspects, Strategii biznesa, vol. 8 (52), pp. 20-29.
6. Mrykhina O. B., Stoianovs'kyj A.R., Mirkunova T.I. (2015), Prospects of startup companies in the context of competitive development of the Ukrainian high-tech market, Aktual'ni problemy ekonomiky, vol. №9 (171), pp. 215-225.
7. Monastyrs'kyj H.O. (2020) Regarding the role of reputational capital in the formation of the value of the enterprise, Vcheni zapysky Kharkivs'koho humanitarnoho universytetu «Narodna ukrains'ka akademiia», vol. XXVI, pp. 337-344.
8. Khankov V.Iu., Kalvarskii G.V., Kudriashov V.S. (2015), Using the "KLADO" model as a tool for managing the effectiveness of an organization, Uchenye zapiski Mezhdunarodnogo bankovskogo institute, vol.14, pp. 77–87.
9. Chris Silver Smith. 10 Pro Online Reputation Management Tips For Local Businesses, available at: https://searchengineland.com/10-pro-online-reputation-management-tips-for-local-businesses-182230 (Accessed 17 October 2020).
10. Nightingale P., Coad A. (2014) Muppets and gazelles: Political and methodological biases in entrepreneurship research. Ind. Corp. Chang., vol. 23, pp. 113–143.
11. Why A Startup Needs to Protect Its Online Reputation, available at: https://thenextscoop.com/startup-protect-online-reputation (Accessed 17 October 2020).
12. How Angels Choose Startups Early, available at: https://inventure.com.ua/analytics/formula/kak-angely-vybirayut-startapy-na-rannej-stadii (Accessed 17 October 2020).
13. 3 Reasons Startups Should Focus on Reputation Management, available at: https://www.startupgrind.com/blog/3-reasons-startups-should-focus-on-reputation-management/ (Accessed 17 October 2020).
14. Reputation Management: The Complete Guide to Managing Your Business’ Reputation Online, available at: https://www.getweave.com/reputation-management/ (Accessed 17 October 2020).

№ 10 2020

Дата публікації: 2020-11-27

Кількість переглядів: 8742

Відомості про авторів

Г. В. Іванченко

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту та адміністрування, Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ

Н. Ivanchenko

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Management and Administration Department, Vinnytsia Trade and Economic Institute of Kyiv National University of Trade and Economics, Vinnytsia

ORCID:

0000-0002-5654-1514

Як цитувати статтю

Іванченко Г. В. Онлайн репутація стартапа: важливість та необхідність. Ефективна економіка. 2020. № 10. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8261 (дата звернення: 03.11.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.10.61

Ivanchenko, Н. (2020), “Online startup reputation: necessity and importance”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8261 (Accessed 03 Nov 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.10.61

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.