EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВИКОРИСТАННЯ ТЕОРІЇ ПОКОЛІНЬ В МЕНЕДЖМЕНТІ ПЕРСОНАЛУ
Н. В. Коваль, В. А. Биба

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.10.62

УДК: 005.95:005.1-051

Н. В. Коваль, В. А. Биба

ВИКОРИСТАННЯ ТЕОРІЇ ПОКОЛІНЬ В МЕНЕДЖМЕНТІ ПЕРСОНАЛУ

Анотація

У статті проаналізована структура робочої сили України за віковими групами та визначена частка представників різних поколінь. Доведено, що умови, в яких відбувається становлення представників поколінь, впливають на формування їх цінностей, рис характеру та моделей поведінки. Досліджено особливості покоління бебі-бумерів, X, Y та Z, зокрема, їх ставлення до роботи, професійного навчання, поведінку в колективі. Доведено, що відмінності між поколіннями часто є причиною виникнення конфліктів та проблем у трудових колективах. Тому менеджери повинні знати та враховувати відмінності між поколіннями при виконанні своїх функцій. З цією метою систематизовано рекомендації щодо трансформації HR-процесів із урахуванням цінностей, інтересів та потреб трьох поколінь, що переважають на українському ринку праці.

Ключові слова: менеджмент персоналу; теорія поколінь; покоління Х; Y; Z.

Література

1. Strauss, W., Howe, N. The Fourth Turning: An American Prophecy –What the Cycles of History Tell Us About America’s Next Rendezvous with Destiny. N. Y. : Broadway Books,1997.
2. Тулган Б. Не всем достанется приз: как управлять поколением Y. Манн, Иванов и Фербер. 2017. 256 с.
3. Стиллман Д., Стиллман И. Поколение Z на работе. Как его понять и найти с ним общий язык. Манн, Иванов и Фербер. 2018. 272 с.
4. Денисенко М. П., Давиденко Н. В. Теорія поколінь та який її вплив на сучасний бізнес. Економіка та держава. 2020. № 1. С. 46-49.
5. Кащук К. М. Особливості управління співробітниками Х, Y та Z поколінь. Економіка. Управління. Інновації. 2018. Випуск №1(22). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2018_1_9
6. Лютак О. З. Застосування теорії поколінь у консультуванні персоналу організації. Збірник наукових праць: психологія. Івано-Франківськ: ДВНЗ «Прикарпатський національний університет ім. В.Стефаника», 2019. Вип. 23. С.94-101.
7. Щетініна Л. В., Рудакова С. Г., Даниляк М. І. Управління персоналом з урахуванням положень теорії поколінь. Проблеми економіки. 2017. №1. С. 277-283.
8. Юдіна, Н. В. Теорія поколінь в умовах інформаційного суспільства / Сучасні тренди поведінки споживачів товарів і послуг : міжнар. наук.-практ. конф., 15-16 грудня 2017 р. Рівне : РДГУ, 2017. С. 115-117.

N. Koval, V. Biba

USING GENERATION THEORY IN HUMAN RESOURCES MANAGEMENT

Summary

The article analyzes the structure of Ukraine’s labor resources according to age groups and establishes that in the first quarter of 2020 the Ukrainian labor market was dominated by representatives of Generation X (approximately 48,1%) and Generation Y (40,5%); baby boomers (4,4%) are leaving the labor market and going into retirement, while the share of Generation Z share (7%) is increasing. It is indicated that the new generation coming to the labor market (representatives of Generation Z) is to a certain extent changing the rules for everyone. It is substantiated that the conditions in which the representatives of a certain generation are growing up influence the formation of their values, character traits and behavioural models. The article examines the features of representatives of baby boomers, Generation X (unknown generation), Generation Y (millennials) and Generation Z (centennials), in particular their attitudes to work, professional training and team behaviour. It has been proven that the differences between generations, especially concerning the attitudes towards work responsibilities, are often the reason for conflicts and problems in work teams. These problems are becoming more apparent because of the challenges faced by companies during the corona crisis: remote work, the necessity of building effective communication and just-in-time completion of tasks; the need for employees to master new skills quickly. That is why human resource managers need to know the differences between generations and take them into consideration when performing their duties, choosing the appropriate tools and methods that would foster common understanding between employees and the utmost fulfillment of the labor potential of employees belonging to different generations. With that in mind the article complies recommendations about transforming HR processes while considering the values, interests and needs of the three generations dominating the Ukrainian labor market: Generations X, Y and Z. Tools and methods used by HR managers are grouped by functions that they carry out: recruitment (hiring, selection and adaptation of personnel), appraisal, motivation, personnel learning and development, corporate culture and internal communications. It is emphasized that the effectiveness of personnel at an enterprise or organization depends to a large extent on the manager’s ability to use the knowledge of generation theory while putting together highly effective teams that operate based on the law of synergy, when drawbacks common among the representatives of one generation are compensated by the advantages of the other.

Keywords: personnel management; generation theory; Generations X; Y; Z.

References

1. Strauss, W. and Howe, N. (1997), The Fourth Turning: An American Prophecy –What the Cycles of History Tell Us About America’s Next Rendezvous with Destiny, Broadway Books, New York, USA.
2. Tulgan, B. (2017), Ne vsem dostanetsja priz: kak upravljat' pokoleniem [Not everyone gets a prize: how to manage Generation Y], Mann, Ivanov i Ferber, Moskva, Rossija.
3. Stillman, D. and Stillman, I. (2018), Pokolenie Z na rabote. Kak ego ponjat' i najti s nim obshhij jazyk [Generation Z at work. How to understand them and speak a common tongue], Mann, Ivanov i Ferber, Moskva, Rossija.
4. Denysenko, M. P. and Davydenko, N. V. (2020), “Generation theory and its influence on modern business”, Ekonomika ta derzhava, vol. 1, pp. 46-49.
5. Kaschuk, K. M. (2018), “Peculiatities of managing Generation X, Y and Z employees”, Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii, [Online], vol. 1(22), available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2018_1_9 (Accessed 15 Oct. 2020).
6. Liutak, O. Z. (2019), “Using generation theory in human resources consulting”, Zbirnyk naukovykh prats': psykholohiia. Ivano-Frankivs'k: DVNZ «Prykarpats'kyj natsional'nyj universytet im. V.Stefanyka», vol. 23, pp. 94-101.
7. Schetinina, L. V. Rudakova, S. H. and Danyliak, M. I. (2017), “Human resources management based on generation theory”, Problemy ekonomiky, vol. 1, pp. 277-283.
8. Yudina, N. V. (2017), “Generation theory in information society”, Suchasni trendy povedinky spozhyvachiv tovariv i posluh. Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia [Current behaviour trends among consumers of goods and services. International science and practical conference], Rivne State Humanitarian University, Rivne, Ukraine, 15-16 December, pp. 115-117.

№ 10 2020

Дата публікації: 2020-11-27

Кількість переглядів: 8181

Відомості про авторів

Н. В. Коваль

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту, Білоцерківський національний аграрний університет

N. Koval

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Management, Bila Tserkva National Agrarian University

ORCID:

0000-0003-1244-9297


В. А. Биба

к. е. н., асистент кафедри менеджменту, Білоцерківський національний аграрний університет

V. Biba

PhD in Economics, Assistant of the Department of Management, Bila Tserkva National Agrarian University

ORCID:

0000-0002-9157-3191

Як цитувати статтю

Коваль Н. В., Биба В. А. Використання теорії поколінь в менеджменті персоналу. Ефективна економіка. 2020. № 10. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8262 (дата звернення: 18.09.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.10.62

Koval, N. and Biba, V. (2020), “Using generation theory in human resources management”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8262 (Accessed 18 Sep 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.10.62

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.