EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЗОВНІШНІ БІЗНЕС-КОМУНІКАЦІЇ БАНКУ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДТРИМКИ РЕПУТАЦІЇ В УМОВАХ КРИЗИ
М. В. Замроз, Ю. М. Даниленко

УДК: 339.138

М. В. Замроз, Ю. М. Даниленко

ЗОВНІШНІ БІЗНЕС-КОМУНІКАЦІЇ БАНКУ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДТРИМКИ РЕПУТАЦІЇ В УМОВАХ КРИЗИ

Анотація

Проаналізовано динаміку зміни кількості банківських установ. Визначено сутність зовнішніх бізнес-комунікацій і їх роль у формуванні репутації банку. Досліджено особливості формування репутації сучасного комерційного банку. Визначено основні цілі зовнішніх бізнес-комунікацій при формуванні репутації у банківській сфері. Досліджено вплив інструментів маркетингової комунікаційної політики на формування позитивного іміджу комерційного банку. Досліджено розвиненість регіональної мережі українських банків та її вплив на здійснення прямого маркетингу. Визначено основні переваги для комерційних банків від користування інтернетом як каналом маркетингових комунікацій. Проаналізовано медіактивність провідних українських банків в популярних комунікаційних каналах. Досліджено роль соціальних медіа у маркетинговій комунікаційній політиці банків. Визначено основні платформи соціальних медіа, на яких можна комунікувати зі клієнтами банку. Визначено переваги від використання соціальних медіа у зовнішніх бізнес-комунікаціях.

Ключові слова: бізнес-комунікації; зовнішні комунікації; репутація; банк; комунікаційна політика; імідж; соціальні медіа; маркетингові комунікації.

Література

1. Коваленко В.В. Управління проблемними банками в системі забезпечення фінансової стійкості банківської системи / В. В. Коваленко // Вісник Дніпропетровського університету. Вип. 4(2), 2010, с. 67¬72. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.vestnikdnu.com.ua.
2. Кількість комерційних банків в Україні з 2008 по 2020 рр. (2020) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://index.minfin.com.ua/ua/banks/stat/count
3. Федорів Т. В. Співвідношення понять «імідж» та «репутація» у державному управлінні / Т. В. Федорів // Державне управління: теорія і практика. – Вип. 1. – 2011. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://academy.gov.ua/ej/ej13/txts/Fedoriv.pdf
4. Маслова Н.О., Хоменко Б. А. Особливоті комунікаційної політики банків України / Н. О. Маслова, Б. А. Хоменко // Вісник «Підприємництво та інновації». – Вип. 2. – 2016. – С. 108-117.
5. 50 провідних банків України 2020. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://banksrating.com.ua
6. Крекотень І.М., Корнієнко М.В. Перспективи використання соціального медіа маркетингу у просуванні банківського продукту / І. М. Крекотень, М. В. Корнієнко // Ефективна економіка [Електронний ресурс]. – 2017. - №12. – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5950.

M. Zamroz, Yu. Danуlehko

EXTERNAL BUSINESS COMMUNICATIONS OF THE BANK AS A TOOL TO MAINTAIN ITS REPUTATION IN A CRISIS

Summary

The dynamics of the change in the number of banking institutions is analyzed. The essence of external business communications and their role in shaping the bank's reputation are determined. The peculiarities in the formation of the reputation of a modern commercial bank are studied. The main goals of external business communications in the banking sector are defined. The role of mass media in shaping the bank 's reputation and creating a positive image among stakeholders is analyzed. The influence of marketing communication policy tools on the formation of a positive image of a commercial bank is studied. Features, components and tools of pre-sales and after-sales marketing in the banking sector are identified. The development of the regional network of Ukrainian banks and its influence on the implementation of direct marketing is studied. Optimization of the bank’s branch network is not just a mechanical reduction, but modernization and optimization. It is accompanied by a significant change in the service quality by expanding the network of banking institutions of a new format, consolidating several small branches based on the newly established institution, and increasing the number of full universal branches. The main advantages using the Internet as a channel of marketing communications for commercial banks are identified. The largest number of mentions take place on the Internet, primarily in online media resources and on Facebook. After all, the Internet is an inexpensive and quite effective channel of business communications compared to television. The most common tools of business communication via the Internet are studied. The media activity of leading Ukrainian banks in popular communication channels is analyzed. The role of social media in the marketing communication policy of banks is studied. Peculiarities of implementation of communication policy of commercial banks in social networks are analyzed. The main social media platforms on which you can communicate with the bank customers have been identified. The advantages of using social media in external business communications are identified.

Keywords: usiness communications; external communications; reputation; bank; communication policy; image; social media; marketing communications.

References

1. Kovalenko, V.V. (2010), “Management of troubled banks in the system of financial stability of the banking system”, Visnyk Dnipropetrovs'koho universytetu, vol. 4(2), pp. 67¬72, available at: http://www.vestnikdnu.com.ua (Accessed 15 Oct 2020).
2. minfin (2020), “Number of commercial banks in Ukraine from 2008 to 2020”, available at: https://index.minfin.com.ua/ua/banks/stat/count (Accessed 15 Oct 2020).
3. Fedoriv, T. V. (2011), “Correlation between the concepts of "image" and "reputation" in public administration”, Derzhavne upravlinnia: teoriia i praktyka, vol. 1,available at: http://academy.gov.ua/ej/ej13/txts/Fedoriv.pdf (Accessed 15 Oct 2020).
4. Maslova, N.O. and Khomenko, B. A. (2016), “Features of the communication policy of Ukrainian banks”, Visnyk «Pidpryiemnytstvo ta innovatsii», vol. 2, pp. 108-117.
5. Financial club (2020), “50 leading banks of Ukraine”, available at: https://banksrating.com.ua (Accessed 15 Oct 2020).
6. Krekoten', I.M. and Korniienko, M.V. (2017), “Prospects for the use of social media marketing in promotion the banking product”, Efektyvna ekonomika, vol 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5950 (Accessed 15 Oct 2020).

№ 10 2020

Дата публікації: 2020-11-27

Кількість переглядів: 114

Відомості про авторів

М. В. Замроз

к. е. н., доцент кафедри менеджменту, Львівський національний університет імені Івана Франка

M. Zamroz

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Management, Ivan Franko National University of Lviv

ORCID:

0000-0002-7396-8296


Ю. М. Даниленко

магістрант кафедри менеджменту, Львівський національний університет імені Івана Франка

Yu. Danуlehko

Master student of the Department of Management, Ivan Franko National University of Lviv

ORCID:

0000-0003-1091-9347

Як цитувати статтю

Замроз М. В., Даниленко Ю. М. Зовнішні бізнес-комунікації банку як інструмент підтримки репутації в умовах кризи. Ефективна економіка. 2020. № 10. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8270 (дата звернення: 03.12.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.10.69

Zamroz, M. and Danуlehko, Yu. (2020), “External business communications of the bank as a tool to maintain its reputation in a crisis”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8270 (Accessed 03 Dec 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.10.69

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.