EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСНОВНІ АСПЕКТИ СУЧАСНОГО РОЗВИТКУ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ В УКРАЇНІ
Ю. М. Зеленін

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.10.151

УДК: 338.4

Ю. М. Зеленін

ОСНОВНІ АСПЕКТИ СУЧАСНОГО РОЗВИТКУ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ В УКРАЇНІ

Анотація

У статті досліджено та систематизовано базові складові законодавчого регулювання освіти дорослих у системі освіти України, а також розглянуто сутність поняття «освіта дорослих». Доведено, що при реформуванні системи освіти в Україні, зокрема, у площині виділення освіти дорослих як її окремого складника, доцільно звернути увагу на вибір та впровадження освітніх інновацій, які успішно реалізовані в багатьох європейських країнах, зокрема, у Польщі, Ірландії, Великій Британії. Відповідно до цього, обґрунтовано основні напрями вдосконалення даної сфери в українських реаліях та виведено нову форму освіти дорослих – змішану, що передбачає поєднання двох або усіх трьох форм: формальної, неформальної та інформальної. Досліджено відносини між суб’єктами, котрі беруть участь у процесі освіти дорослих та рекомендовано звернути увагу на основні аспекти їхнього регулювання з боку держави.

Ключові слова: система освіти; освіта дорослих; форма освіти дорослих; стейкхолдери; освітні інновації.

Література

1. Закон України «Про освіту»: чинне законодавство станом на 05 червня 2018 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 20 вересня 2020).
2. Incheon Declaration and SDG4 – Education 2030 Framework for Action (2015), UNESCO, 86 p.
3. Проект Концепції розвитку освіти України на період 2015 – 2025 років. Київ, 2014. URL: http://www.tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf (дата звернення: 22 серпня 2020).
4. Закон України «Про вищу освіту»: чинне законодавство станом на 01 липня 2014 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 15 вересня 2020).
5. Закон України «Про професійний розвиток працівників»: чинне законодавство від 05 липня 2012 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4312-17#Text (дата звернення: 10 вересня 2020).
6. Національна доктрина розвитку освіти: затв. Указом Президента України від 17 квітня 2002 року. № 347. Освіта, 2002. 24 квіт. (№ 14). С. 2 – 4.
7. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року: затв. Указом Президента України від 04 липня 2013 року. № 344. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (дата звернення: 20 серпня 2020).
8. Концепція освіти дорослих в Україні / укл.: Л. Б. Лук’янова. Ніжин, 2011. 24 с.
9. Якубенко В. М., Берлінг Р. З. Проблеми та перспективи розвитку освіти дорослих в Україні. Вісник КНТЕУ. 2011. № 2. С. 135 – 140.
10. Касьянов Г. Освітня система України 1990 – 2014. Аналітичний огляд. К.: ТАКСОН, 2015. 52 с.
11. Тимчук Л. І. Освіта дорослих в Україні: на шляху до інституалізації. Територія успіху. 2017. № 4. С. 13 – 14.
12. Десятов Т. М. Тенденції розвитку освіти дорослих: європейський досвід. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2014. Вип. 1 (8). С. 182 – 190.
13. Ситник О. І. Сучасні тенденції розвитку освіти дорослих в Ірландії. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2013. Вип. 7. С. 308 – 314.
14. Лук’янова Л. Б. Законодавче забезпечення освіти дорослих: зарубіжний довід. К., 2017. 147 с.

Yu. Zelenin

MAIN ASPECTS OF MODERN DEVELOPMENT OF EDUCATION FOR ADULTS IN UKRAINE

Summary

The article investigates and systematizes the basic components of the legislative regulation of adult education in the education system of Ukraine, as well as considers the essence of the concept of “adult education”. It is substantiated that adult education is, on the one hand, a logical continuation of the educational process, ensuring its continuity, and on the other – is an integral structural element in the education system of Ukraine. It is concluded that there is an urgent need to develop appropriate legislation on adult education.
It is proved that when reforming the education system in Ukraine, in particular, in terms of allocating adult education as its separate component, it is advisable to pay attention to the selection and implementation of educational innovations that have been successfully implemented in many European countries, including Poland, Ireland and Great Britain. The main aspects of reforming the education system in Ukraine in the light of international experience are studied: the transition to market are regional management of adult education; modernization of the content of national educational programs to focus on the needs of individual consumer groups; a combination of different forms of adult education.
Accordingly, the main directions of improvement of this sphere in the Ukrainian realities are substantiated and a new form of adult education is derived – mixed, which provides a combination of two or all three forms: formal, informal and non-formal education. It is substantiated that the mixed form of adult education, thanks to the complex organization according to systematization of needs, expectations and plans of the person, is capable, on the one hand, to influence more effectively both individual result, and satisfaction of needs of a society, the market, the state, and on the other – a person has the opportunity to study in educational institutions of various forms throughout life, which is the essence of the implementation of the process of adult education.
The relations between the subjects involved in the process of adult education are studied and it is recommended to pay attention to the main aspects of their regulation by the state.

Keywords: education system; adult education; form of adult education; stakeholders; educational innovations.

References

1. The Verkhovna Rada of Ukraine (2017), The Law of Ukraine “About Education”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (Accessed 20 September 2020).
2. Incheon Declaration and SDG4 – Education 2030 Framework for Action (2015), UNESCO, 86 p.
3. “Draft Concept of Education Development of Ukraine for the period 2015 – 2025” (2014), available at: http://www.tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf (Accessed 22 August 2020).
4. The Verkhovna Rada of Ukraine (2014), The Law of Ukraine “About Higher Education”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (Accessed 15 September 2020).
5. The Verkhovna Rada of Ukraine (2012), The Law of Ukraine “About professional development of employees”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4312-17#Text (Accessed 10 September 2020).
6. Decree of the President of Ukraine (2002), “National doctrine of education development”, Osvita, vol.14, pp. 2 – 4.
7. Decree of the President of Ukraine (2013), “National strategy for the development of education in Ukraine until 2021”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (Accessed 20 August 2020).
8. Luk'ianova, L.B. (2011), Kontseptsiia osvity doroslykh v Ukraini [Concept of adult education in Ukraine], Nizhyn, Ukraine.
9. Yakubenko, V.M. and Berlinh, R.Z. (2011), “Problems and prospects for the development of adult education in Ukraine”, Visnyk KNTEU, vol. 2, pp. 135 – 140.
10. Kas'ianov, H. (2015), Osvitnia systema Ukrainy 1990 – 2014. Analitychnyj ohliad [Educational system of Ukraine 1990 2014. Analytical review], TAKSON, Kyiv, Ukraine.
11. Tymchuk, L.I. (2017), “Adult education in Ukraine: on the way to institutionalization”, Terytoriia uspikhu, vol. 4, pp. 13 – 14.
12. Desiatov, T.M. (2014), “Trends in adult education: the European experience”, Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy, vol. 1 (8), pp. 182 – 190.
13. Sytnyk, O.I. (2013), “Current trends in adult education in Ireland”, Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy, vol. 7, pp. 308 – 314.
14. Luk'ianova, L.B. (2017), Zakonodavche zabezpechennia osvity doroslykh: zarubizhnyj dovid [Legislative support of adult education: foreign experience], Kyiv, Ukraine.

№ 10 2020

Дата публікації: 2020-11-27

Кількість переглядів: 5704

Відомості про авторів

Ю. М. Зеленін

аспірант кафедри бізнес-економіки та підприємництва, Київський національний економічний університет ім. Вадима Гетьмана, виконавчий директор бізнес-школи «Міжнародний інститут бізнесу»

Yu. Zelenin

Postgraduate student of the Department of Business Economy and Entrepreneurship, Kyiv National Economic University named by Vadym Hetman, Executive Director of International Institute of Business

ORCID:

0000-0001-9565-336X

Як цитувати статтю

Зеленін Ю. М. Основні аспекти сучасного розвитку освіти дорослих в Україні. Ефективна економіка. 2020. № 10. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8273 (дата звернення: 25.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.10.151

Zelenin, Yu. (2020), “Main aspects of modern development of education for adults in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8273 (Accessed 25 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.10.151

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.