МОЛОДІЖНЕ ПІДПРИЄМНИЦТВО: ПРОБЛЕМИ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ
А. І. Капліна
DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.50
УДК: 331.5.024.5
А. І. Капліна
МОЛОДІЖНЕ ПІДПРИЄМНИЦТВО: ПРОБЛЕМИ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ
Анотація
У статті розглянуто проблеми важливості залучення молоді у розвиток малого та середнього підприємництва. Орієнтація на створення умов підтримки молодих підприємців та необхідних гарантій їх діяльності будуть сприяти самореалізації молодої людини. Нажаль, у даний час в нашій країні спостерігається рецесія. Вивчаючи статистичні дані, можна спостерігати дві негативні тенденції. Перша – зниження кількості молоді, які відкривають свою справу, та друга – велика кількість закритих підприємств протягом першого року. В багатьох випадках це пов’язано з недостатньо ефективним функціонуванням існуючого організаційно-економічного механізму підтримки та розвитку молодих підприємців. Суспільство потребує розвиток, стимулювання та розповсюдження молодого підприємництва. Його особливості, пов’язані з ініціативністю, адаптивністю та здатністю молодих людей ризикувати, можуть стати локомотивом розвитку регіональної економіки. Основною метою даного дослідження є вивчення проблем розвитку молодіжного підприємництва та оцінка можливостей застосування теорії зацікавлених сторін для їх зниження.
Ключові слова: молодіжне підприємництво; освіта; бізнес-суспільство; наука; стейкхолдери.
Література
1. Думанська І.Ю. Молодіжне інноваційне підприємництво як національна доктрина модернізації економіки. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2013. № 4. т. 2. С. 194-200.
2. Левченко А.О., Янішевська А.В. Молодіжне підприємництво – перспективний шанс для молодих спеціалістів. Наукові праці КНТУ. Економічні науки. 2009. № 15. С. 52-56. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npkntu_e_2009_15_10. (дата звернення 01.09.2020).
3. Культурні індустрії в сучасному місті. URL: http://www.creativecities.org.ua/uk/creativeindustries/texts/?newsid=22. (дата звернення 01.09.2020).
4. Кристина Фарінья Розвиток культурних та креативних індустрій в Україні. URL: https://www.culturepartnership.eu/upload/editor/2017/Research/Creative%20Industries%20Report%20for%20Ukraine_UA.pdf. (дата звернення 01.09.2020).
5. Ларченко А.В. Молодежное предпринимательство как предмет социального управления: региональный аспект. Власть и управление на Востоке России. 2015. № 3(72). С. 92-98
А. Kaplina
YOUTH ENTREPRENEURSHIP: PROBLEMS AND SOLUTIONS
Summary
The article examines the importance of involving young people in the development of small and medium-sized enterprises. The focus on creating conditions for supporting young entrepreneurs and the necessary guarantees of their activities will contribute to the self-realization of a young person. Unfortunately, there is currently a recession in our country. By studying statistics, you can see two negative trends. The first is a decrease in the number of young people opening their business, and the second is a large number of closed enterprises during the first year. In many cases, this is due to the insufficiently effective functioning of the existing organizational and economic mechanism for supporting and developing young entrepreneurs. Society needs to develop, stimulate and distribute young entrepreneurship. Its features related to initiative, adaptability and the ability of young people to take risks can become a locomotive for the development of the regional economy. The main purpose of this study is to study the problems of youth entrepreneurship development and assess the possibilities of applying stakeholder theory to reduce them. To solve the problems of youth entrepreneurship, the state must involve civil society institutions, social and non-profit organizations, entrepreneurs themselves. At the same time, it is important to understand that young people should be a direct participant in solving regional problems and should not be only in the role of the object of education, training and socialization. These measures, we believe, will contribute to the development of youth entrepreneurship, creating favorable conditions for this; the state, in turn, initiates the involvement of young people in entrepreneurial activity. Today, many young people are interested in opening their own business, doing entrepreneurship, but not much dare. After analyzing many sources, entrepreneurship can be defined as a risky economic activity aimed at systematic profit from the production and sale of goods, provision of services, performance of works. Young people think creatively, ambitious and ready to change the world, take risks, not just make a profit. This social group is the most active among society, which quickly responds to any changes in life and effectively perceives the positive aspects of them.
Keywords: youth entrepreneurship; education; business society; science; stakeholders.
References
1. Dumanska, I.Yu. (2013), “Youth innovation entrepreneurship as a national doctrine of modernization of the economy”, Bulletin of Khmelnitsky National University. Economic sciences, Vol 4, no. 2, рр. 194-200.
2. Levchenko, A.O. and Janishevska, A.V. (2009), “Youth entrepreneurship is a promising chance for young professionals”, Scientific works of KNTU. Economic sciences, vol. 15, рр. 52-56, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npkntu_e_2009_15_10. (Accessed 01.09.2020).
3. creativecities.org.ua (2020), “Cultural industries in the modern city”, available at: http://www.creativecities.org.ua/uk/creativeindustries/texts/?newsid=22. (Accessed 01.09.2020).
4. Farina, K. (2017), “Development of cultural and creative industries in Ukraine”, available at: https://www.culturepartnership.eu/upload/editor/2017/Research/Creative%20Industries%20Report%20for%20Ukraine_UA.pdf. (Accessed 01.09.2020).
5. Larchenko, A.V. (2015), “Youth Entrepreneurship as a subject of social management: regional aspect”, Power and governance in the East of Russia, vol. 3(72), pp. 92-98
№ 11 2020
Дата публікації: 2020-11-27
Кількість переглядів: 11432