DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.63
УДК: 339.56
І. М. Манаєнко, Д. С. Шевченко
КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ СОЦІАЛЬНО ВІДПОВІДАЛЬНОГО МАРКЕТИНГУ НА ПІДПРИЄМСТВАХ З ІМПОРТНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ
Анотація
Основним завданням дослідження було виявлення особливостей концепції соціально-відповідального маркетингу компаній в імпортній діяльності. У статті, використовуючи методи теоретичного пізнання, розкрито сутність, значення та особливості соціально-відповідального маркетингу, його місця у імпортній діяльності компаній. Також були проаналізовані рівні та інструменти соціально-відповідального маркетингу на сучасних підприємствах. У статті визначено основні принципи соціальної відповідальності компаній.
Окрему увагу приділено аналізу праці зарубіжних та вітчизняних вчених, які займалися теоретичними аспектами дослідження соціально-відповідального маркетингу, його впливу на ефективність імпортної діяльності компаній. Отримані результати дослідження мають наукове та прикладне значення. Сформовані висновки й рекомендації, викладені в статті, можуть бути використані вітчизняними підприємствами для впровадження або ж розвитку соціально-відповідального маркетингу у їх імпортній діяльності.
Ключові слова: корпоративна відповідальність; імпортні операції; ЗЕД; соціально-відповідальний маркетинг.
Література
1. Горфинкель В. Я. Корпоративная социальная ответственность: учебник и практикум для академического бакалавриата. 2014. C. 570.
2. Дідківська К. В. Актуалізація ролі соціально-етичного маркетингу в сучасних умовах господарювання / К. В. Дідківська. // Актуальні проблеми економіки. 2009. №9. С. 102–107.
3. Зеленко О. О. Соціально-відповідальний маркетинг як невід’ємна складова соціальної відповідальності бізнесу / О. О. Зеленко. // Економічний простір. 2008. №19. С. 24–29.
4. Калініченко О.О. Соціально-відповідальний маркетинг / О.О. Калініченко. – [Електронний ресурс]: Режим доступу: http://eprints.zu.edu.ua/25621/1/selection%20%282%29.pdf (Дата звернення: 22.10.2020).
5. Лук’янець Т.І. Корпоративна соціальна відповідальність бізнесу / Т.І. Лук’янець // Економіка регіонів. 2018. № 12. С. 49-56.
6. Фасов И. Виды и формы социальной ответственности бизнеса / И. Фасов, Ю. Даташвили // Менеджмент инноваций. 2014. № 1. С. 3-7.
7. Wren D. A. History of Management Thought / Daniel A. Wren, Arthur G. Bedeian Wiley. – John Wiley & Sons. 2009. 560 р.
8. Івашова А.П. Сучасний підхід до формування системи корпоративної відповідальності бізнесу / А.П. Івашова // Вісник Української академії банківської справи. 2018. № 4. С. 120-126.
9. Carroll A. B. The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders / Archie B. Carroll// Business Horizons [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/000768139190005G (Дата звернення: 12.10.2020).
10. Бондаренко С.М. Корпоративна соціальна відповідальність у концепції загального управління якістю на підприємствах легкої промисловості України / С.М. Бондаренко // Економічний простір. 2016. № 105. С. 154–163.
11. Соціальний маркетинг [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://sites.google.com/site/cherednychenkokatya40kd/home/socialnij-marketing (Дата звернення: 22.10.2020).
12. Гульченко И.Г. Социальная сущность маркетинга // Вестник Московского университета. Сер.: Социология и политология. 2010. № 2. С. 33-38.
13. Кирильцев В.Т. Социальное партнерство в менеджменте бизнеса. Часть 1. Вестник Самарского государственного университета. 2013. № 10 (111). С. 128–140.
14. Полякова О.В. Особенности становления и тенденции концепцій продвижения в маркетинге / О.В. Полякова // Экономические и юридические науки. Тула: Изд-во ТулГУ, 2016. C. 44-47.
15. Жарко І.В. Формування ефективної маркетингової стратегії торговельного підприємства. Вісник Міжнародного Слов’янського університету: Економічні науки. 2017. Т. 10. № 1. С. 29-34.
16. Короткова Т.Л. Современные тенденции в маркетинге, 2013. C. 141.
17. Corporate Social Responsibility (CSR): European Commission Strategy. URL: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sustainable-business/corporate-social-responsibility/index_en.htm (Дата звернення: 20.10.2020).
18. Kramer M. R. Coronavirus Is Putting Corporate Social Responsibility to the Test [Електронний ресурс] / Mark R. Kramer. URL: https://hbr.org/2020/04/coronavirus-is-putting-corporate-social-responsibility-to-the-test (Дата звернення: 20.10.2020).
19. Hayzlett J. Why Should Your Business Care About Social Responsibility? [Електронний ресурс] / J. Hayzlett – Режим доступу: https://www.entrepreneur.com/article/269665 (Дата звернення: 15.10.2020).
20. Kannur V. Social responsibility of business. URL: https://www.slideshare.net/vinayakanvkannur/social-responsibility-of-business-41613978 (Дата звернення: 15.10.2020).
21. Дергачова В., Манаєнко, І. Ризикологія: управління, проєкти, тренди та перспективи. Підприємництво та інновації. 2020. № 11-1. с. 24-31. doi: 10.37320/2415-3583/11.4.
І. Manaienko, D. Shevchenko
CONCEPTUAL BASES OF SOCIALLY RESPONSIBLE MARKETING AT THE ENTERPRISES WITH IMPORT ACTIVITY
Summary
The main task of the study was to identify the features of the concept of socially responsible marketing of companies in import activities. The article, using the methods of theoretical knowledge, reveals the essence, meaning and features of socially responsible marketing, its place in the import activities of companies. Levels and tools of socially responsible marketing at modern enterprises were also analyzed. The article identifies the basic principles of corporate social responsibility. It was found that socially responsible marketing contributes to the achievement of the following tasks: strengthens the ranking position of business in the international and domestic markets; provides an expansion of the customer base and strengthens partnerships; provides an opportunity to attract and retain highly qualified specialists in the company's staff; simplifies insurance and investment procedures. Examining the specifics of marketing in the import activities of the enterprise revealed the main and interrelated functions, which are determined by the peculiarities of the interaction of objects of public relations. It should be noted that the implementation of a comprehensive strategy of socially responsible marketing based on the principles of corporate social responsibility is a cyclical process of continuous modernization of the company's management system taking into account the requirements of external and internal environment.
Particular attention is paid to the analysis of the work of foreign and domestic scientists who have studied the theoretical aspects of the study of socially responsible marketing, its impact on the effectiveness of import activities of companies. The obtained research results have scientific and applied significance. The results of the study will increase production efficiency and competitiveness in the long run through the mechanism of interaction with business entities by improving the standard and quality of life, increasing mutual trust, implementing joint management decisions and projects of enterprises and the state: if the company will use social responsible marketing. The conclusions and recommendations set out in the article can be used by domestic enterprises to implement or develop socially responsible marketing in their import activities.
Keywords: corporate responsibility; import operations; foreign economic activity; socially responsible marketing.
References
1. Gorfinkel', V. Ja. (2014), Korporativnaja social'naja otvetstvennost' [Corporate social responsibility]. Jurajt, Moscow, Russia.
2. Didkivs'ka, K. V. (2009), “Actualization of the role of socio-ethical marketing in modern business conditions” Aktualjni problemy ekonomiky, vol.9, pp. 102–107.
3. Zelenko, O.O. (2008), “Socially responsible marketing as an integral part of social responsibility of business”, Ekonomichnyj prostir, vol.19, pp. 24–29.
4. Kalinichenko, O.O. (2018), “Socially responsible marketing”, [Online], available at: http://eprints.zu.edu.ua/25621/1/selection%20%282%29.pdf (Accessed 22 October 2020).
5. Luk'ianets', T.I. (2018), “Corporate social responsibility of business”, Ekonomika reghioniv, vol. 12, pp. 49-56.
6. Fasov, I. (2014), “Types and forms of corporate social responsibility”, Menedzhment ynnovacyj, vol. 1, pp. 3-7.
7. Wren, D. A. (2009), History of Management Thought, John Wiley & Sons, London, UK.
8. Ivashova, A. (2018), Suchasnyj pidkhid do formuvannia systemy korporatyvnoi vidpovidal'nosti biznesu [A modern approach to the formation of a system of corporate corporate responsibility]. Visnyk Ukrains'koi akademii bankivs'koi spravy, vol. 4, pp.120-126.
9. Carroll, A. B. (2020), The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, Business Horizons, available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/000768139190005G (Accessed 12 October 2020).
10. Bondarenko, S.M. (2016), “Corporate social responsibility in the concept of general quality management at the enterprises of light industry of Ukraine”, Ekonomichnyj prostir, vol. 105, pp.154–163.
11. Cherednychenko, K., (2020), “Social marketing”, Sotsial'nyj marketynh, available at: https://sites.google.com/site/cherednychenkokatya40kd/home/socialnij-marketing (Accessed 22 October 2020).
12. Hul'chenko, Y.H. (2010), “The social essence of marketing”, Vestnyk Moskovskoho unyversyteta, vol. 2, pp. 33-38.
13. Kyryl'tsev, V.T. (2013), “Social partnership in business management. Part 1”, Vestnik Samarskogo gosudarstvennogo universiteta, vol. 10 (111), pp. 128–140.
14. Poljakova, O.V. (2016). “Features of the formation and trends of promotion concepts in marketing”, Jekonomicheskie i juridicheskie nauki, pp. 44-47.
15. Zharko, I.V. (2017), “Formation of an effective marketing strategy of a trade enterprise”, Visnyk Mizhnarodnoho Slov'ians'koho universytetu: Ekonomichni nauky, vol. 10., no.1, pp. 29-34.
16. Korotkova, T.L. (2013). Sovremennye tendencii v marketinge [Current trends in marketing]. Nobel' press, Moscow, Russia.
17. Corporate Social Responsibility (CSR): European Commission Strategy, available at: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sustainable-business/corporate-social-responsibility/index_en.htm (Accessed 20 October 2020).
18. Harvard Bussines Review (2020), “Coronavirus Is Putting Corporate Social Responsibility to the Test”, available at: https://hbr.org/2020/04/coronavirus-is-putting-corporate-social-responsibility-to-the-test (Accessed 20 October 2020).
19. Enterpreneur (2020), “Why Should Your Business Care About Social Responsibility?”, available at: https://www.entrepreneur.com/article/269665 (Accessed 15 October 2020).
20. Slideshare (2020), “Social responsibility of business”, available at: https://www.slideshare.net/vinayakanvkannur/social-responsibility-of-business-41613978 (Accessed 15 October 2020).
21. Dergachova, V. and Manaenko, I. (2020). "Riskology: management, projects, trends and prospects", Entrepreneurship and Innovation, (11-1), pр. 24-31. doi: 10.37320 / 2415-3583 / 11.4.
№ 11 2020
Дата публікації: 2020-11-27
Кількість переглядів: 10548