EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ РИНКУ МАРКЕТИНГОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ В УКРАЇНІ
В. Ю. Святненко

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.66

УДК: 338.46

В. Ю. Святненко

ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ РИНКУ МАРКЕТИНГОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ В УКРАЇНІ

Анотація

Успішний розвиток підприємств, особливо в сучасних умовах, залежить від багатьох зовнішніх і внутрішніх чинників, зокрема, державної економічної політики, глобалізацій них процесів, рівня розвитку інформаційних технологій, міжнародної комунікації, наявності стратегії, ефективності менеджменту, конкурентоспроможності, інноваційного потенціалу, а особливо від якості інформації, яку використовують для виявлення тенденцій, розробки прогнозів і прийняття обґрунтованих управлінських рішень. Тому, важливим аспектом забезпечення ефективної роботи підприємств є використання маркетингової інформації, в тому числі, отриманої в результаті професійно організованих і проведених маркетингових досліджень.
У статті запропоновано авторське визначення поняття «ринок маркетингових досліджень». Розкрито особливості формування ринку маркетингових досліджень в Україні. Узагальнено фактори, які вплинули позитивно і ті, які вплинули негативно на становлення вітчизняного ринку маркетингових досліджень. Коротко розглянуто історію створення перших двох дослідних компаній в Україні. Зазначено ключові аспекти діяльності Української асоціації маркетингу (УАМ), що сприяли розвитку ринку маркетингових досліджень. Розглянуто як змінювалася кількість дослідницьких компаній з 2003 по 2019 роки, які надають свою інформацію для аналізу УАМ. Проаналізована динаміка обсягу ринку маркетингових досліджень за період 2003–2019 роки у гривні та доларах США. Визначено основні фактори, що впливали на величину попиту на маркетингові дослідження у період з 2000 по 2019 роки.

Ключові слова: ринок маркетингових досліджень; фактори становлення ринку маркетингових досліджень; дослідницькі компанії.

Література

1. Єрешко А. І. Становлення теорії маркетингових досліджень в умовах інформаційно-технологічної революції / А. І. Єрешко, Ю. М. Сотніков // Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації: матеріали ХХІV Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції: зб. наук. праць. – Переяслав-Хмельницький, 2017. – Вип. 24. С. 85–97. URI: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9435.
2. Лилик І. В. Становлення ринку маркетингових досліджень в Україні: історична ретроспектива / І. В. Лилик // Вчені записки : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана»; [редкол.: А. Ф. Павленко (відп. ред.) та ін.]. Київ : КНЕУ, 2008. – Вип. 10. С. 55–62. URI: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/5853.
3. Пилипенко, Вікторія. Ринок маркетингових досліджень: становлення і проблеми розвитку / В. Пилипенко // Маркетинг в Україні. – 2005. – № 5. – С. 16–20.
4. Мельникович О. М. Маркетингові дослідження в Україні: стан та проблеми розвитку / О. М. Мельникович, В. В. Ортинська // Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер. : Економічні науки. – 2013. – Вип. 3. – С. 85–88. URI: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkhdu_en_2013_3_23.
5. Житник, О. Плюси і мінуси дослідницького ринку: результати "marketview 2010: Ukraine" / О. Житник // Маркетинг в Україні. К. : Видання Української Асоціації Маркетингу, 2005. – № 5. – С. 12–15.
6. Історія організації. УАМ : веб-сайт. URL: http://uam.in.ua/ukr/about/history/ (Дата звернення: 17.10.2020).
7. Про УАМ. УАМ : веб-сайт. URL: http://uam.in.ua/ukr/about/ (Дата звернення: 17.10.2020).
8. Члены УАМ. УАМ : веб-сайт. URL: http://uam.in.ua/rus/members/collective/ (Дата звернення: 19.10.2020).
9. Лилик І. Ринок маркетингових досліджень в Україні 2014 рік: експертна оцінка та аналіз УАМ / І. Лилик // Маркетинг в Україні. – 2015. – № 1. – С. 4–26.
10. Лилик І. Ринок маркетингових досліджень в Україні 2019 рік: експертна оцінка та аналіз УАМ / І. Лилик // Маркетинг в Україні. – 2020. – № 1. – С. 4–29.
11. Чинники і тренди економічного зростання в Україні : колективна монографія / за ред. д-ра екон. наук М.І. Скрипниченко ; НАН України, ДУ «Ін-т екон. та прогнозув. НАН України». – Електрон. дані. К., 2018. – 386 с. URL: http://ief.org.ua/docs/mg/302.pdf.
12. Кузнєцова Л. Вплив зовнішньоекономічних чинників на формування сукупної пропозиції українських товаровиробників / Л. Кузнєцова, Т. Шинкоренко, О. Білоцерківець // Економіст. – 2014. – № 11. – С. 4–9.

V. Sviatnenko

FEATURES OF FORMATION AND DEVELOPMENT OF THE MARKET RESEARCH MARKET IN UKRAINE

Summary

The development of enterprises, especially in today's environment, depends on many external and internal factors, such as state economic policy, globalization processes, the level of information technology development, international communication, the availability of strategy, management efficiency, competitiveness, innovation potential, especially the quality of information used to identify trends, develop forecasts and make informed managerial decisions. Therefore, an important aspect of ensuring the effective work of enterprises is the use of marketing information, including that obtained as a result of professionally organized and conducted marketing research.
The article suggests the author's definition of "market of marketing research". The peculiarities of marketing research market formation in Ukraine are revealed, namely: the first research companies were created by specialists (scientists) in sociology and psychology; methods and tools were borrowed from sociological research and adapted to the marketing objects of research; unpreparedness of clients constrained the formation of demand for research; the main impetus for the development of marketing research market was given by foreign orders, etc. The factors that had a positive impact on the formation of the domestic market of marketing research are summarized. The history of creation of the first two research companies in Ukraine - the research group, which appeared in 1988 as a branch of the All-Union Center for Public Opinion Research (VCIOM), and in 1993 became an independent organization called SOCIS and Kyiv International Institute of Sociology (KIIS), which appeared in 1991, is briefly considered. The key aspects of the Ukrainian Marketing Association (UAM) activities, which contributed to the development of the market of marketing research, are mentioned. The number of research companies from 2003 to 2019, which provide their information for UAM analysis, has changed. The dynamics of market research market volume for the period 2003-2019 in hryvnia and US dollars is analyzed. Identified the main factors that influenced the decrease in demand for market research in 2009 and 2014-2016, as well as factors that influenced the increase in demand for market research in 2000-2007, 2010-2011 and 2019.

Keywords: market research market; factors of the market research market formation; research companies.

References

1. Yereshko, A. I. and Sotnikov, Yu. M. (2017), “The formation of the theory of marketing research in the conditions of information and technological revolution”, materialy XXIV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii: zb. nauk. prats' [materials of the XXIV International scientific-practical Internet conference: collection of scientific works], Tendentsii ta perspektyvy rozvytku nauky i osvity v umovakh hlobalizatsii [Trends and prospects for the development of science and education in the context of globalization], Pereyaslav-Khmelnitsky, Ukraine, Vyp. 24. pp. 85–97.
2. Lylyk, I. V. (2008), “ The formation of the market research market in Ukraine: a historical retrospective”, Vcheni zapysky, vol. 10, pp. 55–62.
3. Pylypenko, V. (2005), “The marketing research market: formation of it and development problems”, Marketynh v Ukraini, vol. 5. pp. 16–20.
4. Mel'nykovych, O. M. and Ortyns'ka, V. V. (2013), “Marketing research in Ukraine: condition and problems of development”, Naukovyj visnyk Khersons'koho derzhavnoho universytetu. Ser. : Ekonomichni nauky, vol. 3, pp. 85–88.
5. Zhytnyk, O. (2005), “Pros and cons of the research market: results of "marketview 2010: Ukraine"”, Marketynh v Ukraini. vol. 5. pp. 12–15.
6. The official web-site of the Ukrainian Marketing Association, Istoriia orhanizatsii (2020), available at: http://uam.in.ua/ukr/about/history/ (Accessed 17 October 2020).
7. The official web-site of the Ukrainian Marketing Association, Pro UAM (2020), available at: http://uam.in.ua/ukr/about/ (Accessed 17 October 2020).
8. The official web-site of the Ukrainian Marketing Association, Chleny UAM (2020), available at: http://uam.in.ua/rus/members/collective/ (Accessed 19 October 2020).
9. Lylyk, I. (2015), “Market research market in Ukraine 2014: expert assessment and analysis by UAM”, Marketynh v Ukraini, vol. 1. pp. 4–26.
10. Lylyk, I. (2020), “Market research market in Ukraine 2019: expert evaluation and analysis by UAM”, Marketynh v Ukraini, vol. 1. pp. 4–29.
11. Skrypnychenko, M.I. Korablin, S.O. and Zhalilo, Ya.A. (2018), Chynnyky i trendy ekonomichnoho zrostannia v Ukraini [Factors and trends of economic growth in Ukraine] : NAN Ukrainy, DU «In-t ekon. ta prohnozuv. NAN Ukrainy». Elektron. dani. Kyiv, Ukraine.
12. Kuznietsova, L. Shynkorenko, T. and Bilotserkivets', O. (2014), “The impact of external economic factors on the formation of ukrainian producers aggregate supply”, Ekonomist. vol. 11. pp. 4–9.

№ 11 2020

Дата публікації: 2020-11-27

Кількість переглядів: 9352

Відомості про авторів

В. Ю. Святненко

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту інноваційної та інвестиційної діяльності,Київський національний університет імені Тараса Шевченка

V. Sviatnenko

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Innovative and Investment Activity Management, Taras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0003-3480-8959

Як цитувати статтю

Святненко В. Ю. Особливості формування та розвитку ринку маркетингових досліджень в Україні. Ефективна економіка. 2020. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8342 (дата звернення: 28.03.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.66

Sviatnenko, V. (2020), “Features of formation and development of the market research market in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8342 (Accessed 28 Mar 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.66

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.