EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

НАПРЯМКИ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
К. Л. Железняк, М. В. Отрок

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.71

УДК: 338: 658.8.036.6

К. Л. Железняк, М. В. Отрок

НАПРЯМКИ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

У статті на основі аналізу наукових поглядів щодо визначення поняття «конкурентоспроможність підприємства» і на підставі проведених досліджень сформоване визначення поняття «конкурентоспроможність підприємства» та охарактеризовано шляхи підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств.
Об’єкт дослідження – конкурентоспроможність підприємств.
Мета роботи – на основі аналізу теоретичних та практичних аспектів управління конкурентоспроможністю навести шляхи підвищення конкурентоспроможності сучасних підприємства.
Методи дослідження – загальнонаукові.
На кожному етапі своєї діяльності підприємство має виробляти свою, притаманну саме йому, певну конкурентну поведінку. Досягти повної конкурентної переваги над усіма конкурентами за різними напрямками функціонування практично неможливо. Іноді складається ситуація, в якій підприємство виявляється провідним тільки по декількох позиціях, і це приносить йому суттєву конкурентну перевагу на галузевому регіональному ринку. На підвищення конкурентоспроможності підприємства впливають і внутрішні, і зовнішні чинники, причому деякі з яких можуть бути змінені самим підприємством з огляду на його специфіки. Ці фактори, як правило, відносять до керованих, або регульованих.
Конкурентоспроможність підприємства – комплекс набору різного роду характеристик, що володіють конкурентними перевагами при порівнянні їх між собою. У тому числі конкурентоспроможність підприємства визначається тим товаром/послугою, яким вона володіє, а конкурентоздатність товару/послуги оцінюється споживачем. Але, слід зазначити, що поняття конкурентоспроможності змінюється в залежності від рівня конкурентних відносин.
Необхідність аналізу конкурентоспроможності підприємств обумовлена в першу чергу розробкою заходів, спрямованих на її підвищення; а також визначенням контрагентів для здійснення спільної діяльності; розробкою програм освоєння підприємствами системи нових ринків збуту; здійсненням інвестиційної та інноваційної діяльності.
Підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств є в даний момент однією з найактуальніших. Заходи повинні застосовуватись як на державному так і регіональному рівнях. Вітчизняні підприємства могли б використовувати сучасне обладнання, використовувати досягнення науково–технічного прогресу, переймати досвід західних компаній, і відповідно виходити на світові ринки.

Ключові слова: конкуренція; конкурентоспроможність підприємства; підвищення конкурентоспроможності.

Література

1. Азоев Г. Л., Челенков А. П. Конкурентные преимущества фирмы. – М.: ОАО «Новости», 2000. – 255 с.
2. Бондаренко А. Л. Поняття конкурентоспроможності підприємства в системі економічних наук – ULR: http://www.rusnauka.com/9_KPSN_2011/Economics/6_84127.doc.htm (дата звернення 21.10.2020).
3. Булєєв І. П. Конкурентоспроможність: проблеми науки і практики: монографія. Харків, Україна: ВД «ІНЖЕК», 2006. С. 63–91.
4. Градов А. П. Экономическая стратегия фирмы: Учебное пособие. – СПб. : Спец. лит., 2003. – 958 c.
5. Дмитренко Н. М. Конкурентоспроможність переробних підприємств малого бізнесу в АПК: автореф. дис. … канд. екон. наук: спец. 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами». Дніпропетровськ, ,Україна – 2008. – 20 c.
6. Должанський І. З., Загорна Т. О. Конкурентоспроможність підприємства: навч. посіб. Київ, Україна: Центр навчальної літератури, – 2006. – 384 с.
7. Євчук Л. А. Стратегії забезпечення конкурентоспроможності сільськогосподарських підприємств: автореф. дис. …докт. екон. наук: спец. 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами». Миколаїв, Україна,2010. – 36 c.
8. Павлова В. А. Стратегія забезпечення конкурентоспроможності підприємств виробників споживчих товарів: автореф. дис.… докт. екон. наук: спец. 08.06.01 «Економіка, організація і управління підприємствами». Донецьк, 2006 – 33 с.
9. Тарнавська Н. П. Управління конкурентоспроможністю підприємства: теорія, методологія, практика. Тернопіль, ,Україна: Економічна думка, 2008, – 570 с.
10. Тюха І. В. Управління розвитком конкурентоспроможності підприємств олійно–жирової галузі: автореф. дис. … канд. екон. наук: спец. 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами». Київ, ,Україна ,2010. – 20 с.
11. Чернега О. Б. Управління підприємством в умовах конкуренції: автореф. дис. …докт. екон. наук: спец. 08.06.01 «Економіка, організація і управління підприємствами». Донецьк, ,Україна, 2001. – 32 с.
12. Толстиков Е. А. Теоретические основы формирования стратегии повышения конкурентоспособности предприятия. Молодой ученый. М.– 2017. – №24. – С. 304–307.

K. Zhelezniak, M. Otrok

DIRECTIONS FOR INCREASING THE COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISE

Summary

The article, based on the analysis of scientific views on the definition of "enterprise competitiveness" and on the basis of research, formed definition of "enterprise competitiveness" and described ways to increase the competitiveness of domestic enterprises.
The object of research is the competitiveness of enterprises.
The purpose of the work – based on the analysis of theoretical and practical aspects of competitiveness management to provide ways to increase the competitiveness of modern enterprises.
Research methods – general scientific.
At each stage of its activities, the company must develop its own, specific competitive behavior. It is almost impossible to achieve a full competitive advantage over all competitors in different areas of operation. Sometimes there is a situation in which the company is leading in only a few positions, and this brings it a significant competitive advantage in the regional industry market. The increase in the competitiveness of the enterprise is influenced by both internal and external factors, and some of which can be changed by the enterprise itself given its specifics. These factors are usually controlled or regulated.
Competitiveness of the enterprise – a set of different characteristics that have competitive advantages when comparing them with each other. In particular, the competitiveness of the enterprise is determined by the product / service that it owns, and the competitiveness of the product / service is assessed by the consumer. However, it should be noted that the concept of competitiveness varies depending on the level of competition.
The need to analyze the competitiveness of enterprises is due primarily to the development of measures to improve it; as well as the identification of contractors for joint activities; development of programs for enterprises to develop a system of new markets; implementation of investment and innovation activities.
Improving the competitiveness of domestic enterprises is currently one of the most pressing. The measures should be applied at both the state and regional levels. Domestic enterprises could use modern equipment, use the achievements of scientific and technological progress, learn from the experience of Western companies, and accordingly enter world markets.

Keywords: competitiveness; competitiveness of the enterprise; increasing competitiveness.

References

1. Azoev, H. L. and Chelenkov, A. P. (2000), Konkurentnye preymushchestva fyrm” [Competitive advantages of the enterprise], Novosty, Moscow, Russian.
2. Bondarenko, A. L. (2020), “A concept of enterprise competitiveness in the system of economic sciences”, available at: http://www.rusnauka.com/9_KPSN_2011/ Economics/6_84127.doc.htm (Accessed 21 Oct 2020).
3. Bulieiev, I. P. (2006), Konkurentospromozhnist: problemy nauky i praktyky [Competitiveness: problems of science and practice], VD «INZhEK», Kharkiv, Ukraine.
4. Hradov, A. P. (2003), Ekonomicheskaya strategiya firmyi : Uchebnoe posobie [The economic strategy of the enterprise: Tutorial], Spets. lyt., Sankt-Peterburh, Russian.
5. Dmytrenko, N. M. (2008), “Competitiveness of small business processing enterprises in agro-industrial complex”, Ph.D. Thesis, Economics and business management, Dnipropetrovsk State Agrarian University, Dnipropetrovsk, Ukraine.
6. Dolzhanskyi, I. Z. and Zahorna, T. O. (2006), Konkurentospromozhnist pidpryiemstva [Competitiveness of the enterprise], Tsentr navchalnoi literatury, Kyiv, Ukraine.
7. Ievchuk, L. A. (2010), “Strategies for ensuring the competitiveness of agricultural enterprises”, PH.D. Thesis, Economics and business management, Nikolaev National Agrarian University, Mykolaiv, Ukraine.
8. Pavlova, V. A. (2006), “Strategy for ensuring the competitiveness of consumer goods enterprises”, PH.D. Thesis, Economics, organization and management of enterprises, Donetsk State University of Economics and Trade name M. Tugan-Baranovsky, Donetsk, Ukraine.
9. Tarnavska, N. P. (2008), Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva: teoriia, metodolohiia, praktyka [Enterprise competitiveness management: theory, methodology, practice], Ekonomichna dumka, Ternopil, Ukraine.
10. Tiukha I. V. (2010), “Management of development of competitiveness of the enterprises of oil and fat branch”, Ph.D. Thesis, Economics and business management, NUHТ, Kyiv, Ukraine.
11. Cherneha, O. B. (2001), “Enterprise management in a competitive environment”, PH.D. Thesis, Economics, organization and management of enterprises, Institute of Industrial Economics of NASU, Donetsk, Ukraine.
12. Tolstykov, E. A. (2017), “Theoretical foundations of the formation of a strategy for increasing the competitiveness of an enterprise”, Molodoi uchenyi, vol.24, pp. 304-307.

№ 11 2020

Дата публікації: 2020-11-27

Кількість переглядів: 9885

Відомості про авторів

К. Л. Железняк

к. е. н., доцент кафедри менеджменту, Національний транспортний університет

K. Zhelezniak

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Management, National Transport University, Kyiv, Ukraine

ORCID:

0000-0003-4111-5210


М. В. Отрок

бакалавр, Національний транспортний університет

M. Otrok

Bachelor, National Transport University

ORCID:

0000-0003-3258-4584

Як цитувати статтю

Железняк К. Л., Отрок М. В. Напрямки підвищення конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка. 2020. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8347 (дата звернення: 16.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.71

Zhelezniak, K. and Otrok, M. (2020), “Directions for increasing the competitiveness of the enterprise”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8347 (Accessed 16 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.71

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.