EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЛІЙКА ПРОДАЖІВ, ЯК ЕЛЕМЕНТ ПРОСУВАННЯ ДЛЯ ПІДПРИЄМСТВ РЕГІОНУ В ПЕРІОД ПАНДЕМІЇ
І. І. Благун, С. Я. Шурпа, С. П. Надіївська

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.77

УДК: 658.8

І. І. Благун, С. Я. Шурпа, С. П. Надіївська

ЛІЙКА ПРОДАЖІВ, ЯК ЕЛЕМЕНТ ПРОСУВАННЯ ДЛЯ ПІДПРИЄМСТВ РЕГІОНУ В ПЕРІОД ПАНДЕМІЇ

Анотація

В умовах нестабільності підприємства зазнають значних збитків , скорочення персоналу. Відбувається активний пошук нових шляхів для просування товару. Одним з елементів для просування товару можна розглядати лійку продажів. У статті розглядаються визначення поняття лійки продажів. Взято до уваги поняття конверсії і її роль в процесі послідовності продажів. Встановлено принципи побудови лійки продаж на основі моделі AIDA і проведено огляд її основних елементів. Виділено та описано фази при формуванні лійки продажів, а також значну увагу з акцентовано на понятті контенту. Охоплено новітні елементи при створенні контент плану. Виділено та описано д ключові стратегії лійки продаж, які можна використовувати для досягнення цілей продажів підприємств.

Ключові слова: лійка продажів; конверсія; етапи продажів; бренд; контент.

Література

1. What is a sales funnel? : веб-сайт. URL: https://www.act.com/what-is-a-sales-funnel (дата звернення: 10.11.2020).
2. Marketing Funnel Strategies: 5 Steps to Increasing Sales in 2020 : веб-сайт. URL: https://www.ventureharbour.com/5-strategies-to-build-a-marketing-funnel-that-converts/ (дата звернення: 11.11.2020).
3. Sales Funnel Definition, Process, Stages and Examples : веб-сайт. URL: https://www.pipedrive.com/en/blog/sales-funnel (дата звернення: 10.11.2020).
4. Russel Brunson. Expert secrets. New York. 2020. С. 125-133.
5. Солодар М. Воронка продаж в интернете. Инструмент автоматизации продаж и повышения среднего чека в бизнесе. Форс. 2018. 240 с.
6. What Is a Conversion? Conversion Marketing : веб-сайт. URL: https://seodigitalgroup.com/what-is-a-conversion/ (дата звернення: 12.11.2020).
7. Бородавко, И. П. Как провести базовый анализ бизнеса, сократить расходы и увеличить продажи. Маркетинг и логистика. 2016. №6. С.14-26.
8. Пантелеева, О. Б., Пантелеева. М. А. Анализ информационно-коммуникационных технологий в бизнес-коммерции. Сфера услуг: инновации и качество. 2016. №21. С.12.

I. Blahun, S. Shurpa, S. Nadiivska

SALES FUNNEL AS AN ELEMENT OF PROMOTION FOR BUSINESSES IN THE REGION DURING A PANDEMIC

Summary

In the conditions of the dynamic development of economic systems, enterprises suffer significant losses, which lead to a negative situation on the labor market - rising unemployment. In this regard, there is an active search process for new ways of distributing goods and services. One of them is the sales funnel. An effective sales funnel allows you to achieve maximum effect from the process of transforming a visitor into a buyer. The article considers the definition of the concept of the sales funnel, conversion, and its place in the distribution chain. The typological structure of the product distribution process differs depending on the chosen sales model. The key approaches to the creation of a sales funnel can be used to achieve tactical and strategic goals of the enterprise are identified and analyzed. The implementation of the sales funnel should be accompanied by the process of optimizing its functionality in relation to the specifics of the enterprise to achieve maximum utility. There are a number of strategies that can optimize the sales funnel. The author considered the following: A/B testing, activated emails, regular updating, and adding content to a website or blog, users' interests, creating CAT (Calls To Action). The basic principles of sales funnel construction on the basis of the AIDA model which allows displaying the way of the transformation process from the person to the buyer or the consumer of the enterprise goods and services are defined. The structural elements of the sales funnel are characterized and the phases of its formation are analyzed. One of the most common approaches to the structural division of the sales funnel involves seven phases. The importance of the content category in creating a content plan using innovative approaches is proved, and include SMM tools (Social Media Marketing) and SEO (Search Engine Optimization). This approach also includes the use of lead-magnets, i.e. free products that help the buyer to feel the benefits of buying the main product and take the first step to the sales funnel. The sales funnel is the core of the marketing department, around which the entire sales system has been creating.

Keywords: sales funnel; conversion; sales stages; brand; content.

References

1. The official site of Act! (2020), “What is a sales funnel?”, available at: https://www.act.com/what-is-a-sales-funnel (Accessed 10 November 2020).
2. Venture Harbour (2020), “Marketing Funnel Strategies: 5 Steps to Increasing Sales in 2020”, available at: https://www.ventureharbour.com/5-strategies-to-build-a-marketing-funnel-that-converts/ (Accessed 11 November 2020).
3. Pipedrive Blog (2020), “Sales Funnel Definition, Process, Stages and Examples”, available at: https://www.pipedrive.com/en/blog/sales-funnel (Accessed 10 November 2020).
4. Brunson, R. (2020), Expert secrets, New York, USA.
5. Solodar, M. (2019), Voronka prodazh v internete. Instrument avtomatizacii prodazh i povyshenija srednego cheka v biznese [Online sales funnel. A tool for automating sales and increasing the average check in business], Fors, Russia.
6. SEO Digital Group (2020), “What Is a Conversion? Conversion Marketing”, available at: https://seodigitalgroup.com/what-is-a-conversion/ (Accessed 12 November 2020).
7. Borodavko, I.P. (2016), “How to conduct a basic business analysis, reduce costs and increase sales”, Marketing i logistika, vol. 6, pp. 14-26.
8. Panteleeva, O.B. and Panteleeva, M.A. (2016), “Analysis of information and communication technologies in business commerce”, Sfera uslug: innovacii i kachestvo, vol. 21, pp. 12.

№ 11 2020

Дата публікації: 2020-11-27

Кількість переглядів: 2680

Відомості про авторів

І. І. Благун

к. е. н., доцент кафедри менеджменту і маркетингу, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

I. Blahun

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Management and Marketing, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk, Ukraine

ORCID:

0000-0002-5178-6002


С. Я. Шурпа

к. е. н., доцент кафедри менеджменту і маркетингу, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

S. Shurpa

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Management and Marketing, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk, Ukraine

ORCID:

0000-0002-5528-4878


С. П. Надіївська

магістр кафедри менеджменту і маркетингу, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

S. Nadiivska

Master student of the Department of Management and Marketing,Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk, Ukraine

ORCID:

0000-0002-8124-2647

Як цитувати статтю

Благун І. І., Шурпа С. Я., Надіївська С. П. Лійка продажів, як елемент просування для підприємств регіону в період пандемії. Ефективна економіка. 2020. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8353 (дата звернення: 16.05.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.77

Blahun, I., Shurpa, S. and Nadiivska, S. (2020), “Sales funnel as an element of promotion for businesses in the region during a pandemic”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8353 (Accessed 16 May 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.77

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.