EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СВІТОВІ ТРЕНДИ У СФЕРІ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ
М. О. Чупріна, Г. П. Жалдак

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.87

УДК: 338.246.025.88.033.12 (477)

М. О. Чупріна, Г. П. Жалдак

СВІТОВІ ТРЕНДИ У СФЕРІ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ

Анотація

У статті здійснено аналіз світових трендів у сфері корпоративної соціальної відповідальності. Зазначено, що на сучасному етапі розвитку репутаційної економіки, великого значення набувають саме питання вивчення світового досвіду реалізації стратегій деяких провідних компаній у сфері корпоративної соціальної відповідальності Визначено, що діяльність в області корпоративної соціальної відповідальності сприймається, як один з інструментів підвищення ділової репутації бізнесу і капіталізації компанії. Розглянуто різні підходи та практичні приклади реалізації політики корпоративної соціальної відповідальності. Надано характеристику основним соціально-відповідальним проектам компаній, що є лідерами у рейтингу Global RepTrak (впродовдж 2018-2019 рр.). Встановлено, що участь в соціальних ініціативах має різне значення для різних галузей. Зазначено, що підтримка проектів в сфері корпоративної соціальної відповідальності найбільш важлива для представників енергетичного сектора, охорони здоров'я і мас-медіа.

Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність; ділова репутація; капіталізація компанії.

Література

1. Котлер Ф., Лі Н., Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства Пер. з анг. С. Яринич. К.: Стандарт, 2005. 302 с.
2. Friedman M. The Social Responsibility of Business is to increase its Profit. New York Times Magazine. 1970. p.122-126
3. Корпоративна соціальна відповідальність: моделі та управлінська практика: посібник. [М. А. Саприкіна, М. А. Саєнсус, А. Г. Зінченко та ін.]; за наук. ред. др. екон. наук, проф., засл. діяча науки і техніки України О. С. Редькіна. К.: Фабований лист, 2011. 470 с.
4. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку: монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.]; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А.М. Колота. К.: КНЕУ, 2012. 216 с.
5. Стародубська М. Ефективність соціальних проектів потрібно виміряти. Новий маркетинг. 2006. №8. С.36-42
6. Global RepTrak 100. URL: https://www.rankingthebrands.com/The-Brand-Rankings.aspx?rankingID=248&year=1206
7. Global RepTrak 100 (Reputation Institut): URL: https://www.reputationinstitute.com/about-ri/press-release/reputation-institute-says-its-reputation-judgement-day-2019-global-reptrakr
8. Fleishman Hillard Celebrates Two Silver PR Lions with Aflac: URL: https://fleishmanhillard.com/2019/06/news-and-opinions/fleishmanhillard-celebrates-two-silver-pr-lions-2019/
9. The Top Ten Trends in CSR Reporting in 2019: URL: https://www.conecomm.com/insights-blog/2019/10/10/the-top-ten-trends-in-csr-reporting-in-2019
10. GlaxoSmithKline. Звіти про відповідальність та дані. Річний звіт 2019. (2019), URL: https://www.gsk.com/en-gb/responsibility/responsibility-reports-data/ (Accessed 2 November 2020).

M. Chuprina, H. Zhaldak

NEW TRENDS IN THE SPHERE OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY

Summary

It was determined that corporate social responsibility activities are perceived as one of the tools for enhancing the business reputation of the business and capitalizing on the company. It is noted that at the present stage of development of the reputational economy, the issue of studying the world experience of implementing the strategies of some leading companies in the field of corporate social responsibility is of great importance. It was analyzed the world trends in the field of corporate social responsibility. Various approaches and practical examples of implementation of corporate social responsibility policy are considered.
There is a direct link between social responsibility and the reputation of companies. According to the study, the most important factor in the reputation of companies, namely: the quality of goods and services, governance and corporate citizenship. Characterized by major socially responsible projects of companies that are leaders in the Global RepTrak rating (2018-2019). Participation in social initiatives has been found to have different implications for different industries.
The analysis showed that sales of companies that promote their sustainable development programs in the world are growing much faster than manufacturers who do not have similar programs. Support for corporate social responsibility projects is paramount to representatives of the energy, health and media sectors. Support for corporate social responsibility projects is paramount to representatives of the energy, health and media sectors. Such activity has less impact on the business of retailers and producers of consumer goods. Based on the analysis of global trends in the field of CSR, the main principles and activities of Ukrainian companies in this area are identified. It is noted that over the past ten years, Ukrainian business has made a kind of "socially responsible" breakthrough, developing non-core activities that have social and reputational components. It is established that at present there is a certain discrepancy in the development and implementation of domestic and global CSR activation projects.

Keywords: corporate social responsibility; business reputation; company capitalization.

References

1. Kotler, F. and Li, N. (2005), Korporatyvna socialna vidpovidalnist. Yak zrobyty yakomoga bilshe dobra dlya vashoyi kompaniyi ta suspilstva [How to do as much good as possible for your company and society], Standart, Kyiv, Ukraine.
2. Friedman, M. (1970), “The Social Responsibility of Business is to increase its Profit”, New York Times Magazine, pp. 122-126.
3. Saprykina, M. A. Sayensus, M. A. and Zinchenko, A. G., (2011), Korporatyvna socialna vidpovidalnist: modeli ta upravlinska praktyka [Corporate social responsibility: models and management practice], Fabovanyj lyst, Kyiv, Ukraine.
4. Kolot, A. M.and Grishnova, O. A. (2012), Socialna vidpovidalnist: teoriya i praktyka rozvytku [Social responsibility: theory and practice of developmen], KNEU, Kyiv, Ukraine.
5. Starodubska, M. (2016), “Efektyvnist socialnyx proektiv potribno vymiryaty”, Novyj marketyng, vol. 8, pp. 36-42.
6. Global RepTrak 100 (2019), “The Top Most Loved Brands”, available at: https://www.rankingthebrands.com/The-Brand-Rankings.aspx?rankingID=248&year=1206 (Accessed 17 November 2020).
7. Reputation Institut (2019), “Global RepTrak 100”, available at: https://www.reputationinstitute.com/about-ri/press-release/reputation-institute-says-its-reputation-judgement-day-2019-global-reptrakr (Accessed 27 November 2019).
8. Fleishmanhillard (2019), “Fleishman Hillard Celebrates Two Silver PR Lions with Aflac”, available at: https://fleishmanhillard.com/2019/06/news-and-opinions/fleishmanhillard-celebrates-two-silver-pr-lions-2019/( Accessed 19 November 2020).
9. Сone a Porter Novelli company (2019), “The Top Ten Trends in CSR Reporting in 2019”, available at: https://www.conecomm.com/insights-blog/2019/10/10/the-top-ten-trends-in-csr-reporting-in-2019 (Accessed 2 November 2020).
10. GlaxoSmithKline plc. (2019), “Responsibility reports and data. Annual report 2019”, available at: https://www.gsk.com/en-gb/responsibility/responsibility-reports-data/ (Accessed 2 November 2020).

№ 11 2020

Дата публікації: 2020-11-27

Кількість переглядів: 2574

Відомості про авторів

М. О. Чупріна

к. е. н., доцент, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

M. Chuprina

PhD in Economics, Associate Professor, National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kiev Polytechnic Institute"

ORCID:

0000-0002-3276-4473


Г. П. Жалдак

к. е. н., старший викладач, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

H. Zhaldak

PhD in Economics, Senior Lecturer, National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kiev Polytechnic Institute"

ORCID:

0000-0003-3421-3648

Як цитувати статтю

Чупріна М. О., Жалдак Г. П. Світові тренди у сфері корпоративної соціальної відповідальності. Ефективна економіка. 2020. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8365 (дата звернення: 16.05.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.87

Chuprina, M. and Zhaldak, H. (2020), “New trends in the sphere of corporate social responsibility”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8365 (Accessed 16 May 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.87

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.