EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСОБЛИВОСТІ ТА СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЗАСТОСУВАННЯ СИСТЕМИ DIGITAL-МАРКЕТИНГУ НА ПІДПРИЄМСТВІ
І. Б. Рябов, І. М. Шевкопляс

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.93

УДК: 339.138

І. Б. Рябов, І. М. Шевкопляс

ОСОБЛИВОСТІ ТА СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЗАСТОСУВАННЯ СИСТЕМИ DIGITAL-МАРКЕТИНГУ НА ПІДПРИЄМСТВІ

Анотація

У статті досліджено особливості, сучасні тенденції застосування системи цифрового маркетингу на підприємстві та його основні відмінності від традиційного маркетингу. Сучасні інформаційні технології і побудовані на їх основі інформаційні системи створюють потенційні ефекти при застосуванні їх в маркетинговій діяльності. Наочність, швидкість передачі повідомлень, а також достовірність створюють абсолютно нові можливості для отримання і розподілу інформації.
Digital-маркетинг є сучасним інструментом просування товару, торгових марок чи брендів з використанням всіх достуних цифрових каналів (Інтернет, телебачення, радіо, мобільні телефони, рекламні дісплеї в магазинах тощо). Аналіз переваг показав, що digital-маркетинг є найефективнішим видом маркетингу, так як він надає можливість створювати максимально сприятливі умови як для споживача, так і для продавця, забезпечуючи економію часу і грошей, уникання зайвих витрат, та налагодження взаємозв’язку між продавцем та покупцем.

Ключові слова: Інтернет-маркетинг; маркетинг; маркетингова діяльність; підприємство; реклама; цифровий маркетинг; цифрові канали; цільова аудиторія.

Література

1. Васильців Н. М. Цифровий маркетинг як складник перспективного напряму розвитку індустрії 4.0. Науковий погляд: економіка та управління. 2019. № 2. С. 35-40.
2. Гуменна О. В. Сучасні інструменти цифрового маркетингу в системі інтегрованих маркетингових комунікацій. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки. 2016. Т. 1, вип. 1. С. 48-53.
3. Дубовик Т. В. Потенціал інтегрованих маркетингових комунікацій торговельного підприємства в мережі Інтернет. Актуальні проблеми економіки. 2012. № 3. С. 168-173.
4. Ілляшенко С. М. Інноваційний розвиток : маркетинг і менеджмент знань : монографія. Суми : Діса плюс, 2016. 192 с.
5. Каніщенко О. Актуальні дослідження інтернет-маркетингових комунікацій. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2015. № 2. С. 149-152.
6. Кутепова В. О. Інтернет-маркетинг в Україні, проблеми та перспективи розвитку. Управління розвитком. 2014. № 1. С. 47-49.
7. Полторак К. А., Зозульов О. В., Жданова О. Г. Оцінювання ефективності маркетингових комунікацій в мережі інтернет засобами математичного моделювання. Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 3. С. 38-43.
8. Українці назвали найпопулярніші соціальні мережі. RBC.UA : веб-сайт. URL: https://www.rbc.ua/ukr/news/ukraintsy-nazvali-samye-populyarnye-sotsialnye-1582734412.html (дата звернення: 21.10.2020).
9. Simon Kemp. Digital 2020: Global Digital Overview. URL: https://datareportal.com/reports/digital-2020-global-digital-overview (дата звернення: 14.10.2020).

I. Riabov, I. Shevkoplyas

FEATURES AND CURRENT TRENDS IN THE APPLICATION OF DIGITAL MARKETING SYSTEM IN THE ENTERPRISE

Summary

The article examines the features, current trends in the application of digital marketing in the enterprise and its main differences from traditional marketing. Modern information technologies and information systems based on them create potential effects when used in marketing activities. Visibility, speed of message transmission, as well as reliability create completely new opportunities for receiving and distributing information.
Digital marketing is a modern tool for promoting goods, brands or brands using all available digital channels (Internet, television, radio, mobile phones, advertising displays in stores, etc.).
At the present stage, classic advertising and ways of promoting goods do not have a significant effect, and often do not become motives that motivate potential consumers to make purchases, so marketers find new types of marketing communications that can affect the emotional sphere, addressing internal, sometimes hidden needs . In today's digital world, there is a transformation and digitalization of marketing functions. New technologies expand the possibilities of information support, market research and search for new niches, make more effective interaction with the consumer.
Today, digital marketing is something more than the sale of information products and physical goods, at this stage trade in software products, advertising space, business models and many other goods and services. New companies such as Google and Bing have taken the online advertising market to a whole new level by offering small and medium-sized businesses the opportunity to target advertising to local customers. This type of marketing is the basis of a modern business model that allows any company, regardless of size, to reach the widest possible target audience.
The main task of digital marketing is to ensure the maximum presence of business in the network. Digital marketing helps in the best way to achieve maximum results, ie it saves money and avoids inefficient costs.
Our research has shown that digital marketing is the most effective type of marketing, as it provides the opportunity to create the most favorable conditions for both consumers and sellers, saving time and money, avoiding unnecessary costs, and establishing a relationship between seller and penance.

Keywords: Internet marketing; marketing; marketing activities; enterprise; advertising; digital marketing; digital channels; target audience.

References

1. Vasyl'tsiv, N. (2019), “Digital marketing as a component of a promising direction of industry development 4.0”, Naukovyj pohliad: ekonomika ta upravlinnia, vol 2, pp. 35-40.
2. Humenna, O. (2016), “Modern digital marketing tools in the system of integrated marketing communications”, Naukovi zapysky NaUKMA. Ekonomichni nauky, vol. 1, № 1, pp. 48-53.
3. Dubovyk, T. (2012), “The potential of integrated marketing communications of a trading company on the Internet”, Aktual'ni problemy ekonomiky, vol. 3, pp. 168-173.
4. Illiashenko, S. (2016), Innovatsijnyj rozvytok: marketynh i menedzhment znan' : monohrafiia [Innovative development: marketing and knowledge management: monograph], Disa : plius, Sumy, Ukraine.
5. Kanishchenko, O.(2015) “Current research of Internet marketing communications”, Visnyk Kyivs'koho natsional'noho torhovel'no-ekonomichnoho universytetu, vol. 2. pp. 149-152.
6. Kutepova, V. (2014), “Internet marketing in Ukraine, problems and prospects”, Upravlinnia rozvytkom, vol. 1, pp. 47-49.
7. Poltorak, K., Zozulov, O., Zhdanova, O. (2016), “Evaluation of the effectiveness of marketing communications on the Internet by means of mathematical modeling”, Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 3. pp. 38-43.
8. RBC.UA (2020), “Ukrainians named the most popular social networks”, available at: URL: https://www.rbc.ua/ukr/news/ukraintsy-nazvali-samye-populyarnye-sotsialnye-1582734412.html (Accessed 21 October 2020).
9. Simon, Kemp (2020), “Digital 2020: Global Digital Overview”, available at: https://datareportal.com/reports/digital-2020-global-digital-overview (Accessed 14 October 2020).

№ 12 2020

Дата публікації: 2020-12-26

Кількість переглядів: 11602

Відомості про авторів

І. Б. Рябов

к. е. н., доцент кафедри маркетингу, PR-технологій та логістики, Національний університет "Чернігівська політехніка", м. Чернігів

I. Riabov

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Marketing, PR-Technologies and Logistics, Chernihiv Polytechnic National University

ORCID:

0000-0002-7912-932X


І. М. Шевкопляс

Керівник відділу маркетингу, Компанія SendPulse, м. Чернігів

I. Shevkoplyas

Head of Marketing Department, SendPulse Company, Chernigov

ORCID:

0000-0002-0879-5771

Як цитувати статтю

Рябов І. Б., Шевкопляс І. М. Особливості та сучасні тенденції застосування системи digital-маркетингу на підприємстві. Ефективна економіка. 2020. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8423 (дата звернення: 09.09.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.93

Riabov, I. and Shevkoplyas, I. (2020), “Features and current trends in the application of digital marketing system in the enterprise”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8423 (Accessed 09 Sep 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.93

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.