EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МАРКЕТИНГОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ В УМОВАХ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ
С. Г. Суворова

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.96

УДК: 339.1

С. Г. Суворова

МАРКЕТИНГОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ В УМОВАХ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ

Анотація

В сучасному світі відбуваються глибокі трансформаційні процеси в цифровому секторі, набуває стрімкого розвитку цифрова економіка. Змістом цифрової концепції є те, що майже будь-яке явище реального світу може бути оцифроване.
В умовах діджиталізації та прискореного темпу сучасного життя, відбувається формування нових вимог та запитів споживачів, що потребує кардинальних змін маркетингових засобів. Водночас виникає необхідність в оперативному отриманні інформації, а це потребує змін в проведенні маркетингових досліджень.
У статті досліджено тенденції розвитку електронної комерції та маркетингових інтернет-досліджень в Україні. Розглянуто основні засоби інтернет-маркетингу та перераховано основні його переваги. Виділено основні джерела вторинної інформації для проведення кабінетних досліджень та конкретизовано основні методи проведення польових маркетингових інтернет-досліджень. Розглянуто основні вимоги ESOMAR до проведення маркетингових інтернет-досліджень.

Ключові слова: діджиталізація; е-комерція; інтернет-маркетинг; маркетингові інтернет-дослідження; методи маркетингових досліджень; положення ESOMAR.

Література

1. Діджиталізація в Україні: електронне врядування та держпослуги [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://week.dp.gov.ua/osvitnia-prohrama/pislya91/digitalizaciya-v-ukraini.
2. Майже 23 млн. українців регулярно користуються Інтернетом – дослідження [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mind.ua/news/20204323-majzhe-23-mln-ukrayinciv-regulyarno-koristuyutsya-internetom-doslidzhennya.
3. Рынок интернет-торговли в Украине [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://zet.in.ua/statistika-2/rynok-it/rynok-internet-torgovli-v-ukraine/.
4. Калантай В.В. Особливості інтернет-маркетингу / В.В. Калантай, Р.С. Барабалюк [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://elar.nung.edu.ua/bitstream/123456789/6142/1/6719p.pdf .
5. Романенкова О.Н. Интернет-маркетинг: учебник для академического бакалаврата / О.Н. Романенкова. – М.: Издательство «Юрайт», 2015. – 288 с.
6. Окландер М.А. Тенденції маркетингових досліджень: онлайн панелі та онлайн спільноти / М.А. Окландер, Т.О. Окландер, О.І. Яшкіна // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2018. – № 1. – С. 118-119 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2018_1_118_129.pdf.
7. Суворова С.Г. Розвиток маркетингових інтернет-досліджень в умовах поширення електронної комерції / С.Г. Суворова // Вісник Східноєвропейського університету економіки і менеджменту. Серія «Економіка і менеджмент»: науковий журнал. – Черкаси: Східноєвропейський університет економіки і менеджменту. – 2012. – № 1(11). – С. 81-89.
8. Показники, які варто відслідковувати в Google Analytics [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://internetdevels.ua/blog/key-google-analytics-metrics.
9. Литовченко І.Л. Інтернет-маркетинг: Навчальний посібник / І.Л. Литовченко, В.П. Пилипчук. – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 184 с.
10. Козицька Г.В. Розвиток маркетингових інтернет-досліджень в умовах глобалізації економічного простору / Г.В. Козицька, І.А. Сергєєв// Ефективна економіка. – 2017. – № 7 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.economy.nauka.com.ua/?op=1&z=5688#.

S. Suvorova

MARKETING RESEARCH IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION

Summary

In the modern world there are deep transformation processes in the digital sector, the digital economy is developing rapidly. The essence of the digital concept is that almost any real-world phenomenon can be digitized.
In the age of the Internet economy, geographical and national boundaries are blurred, the time factor becomes less influential, and the role of trade intermediary loses its significance. All this provides global opportunities for both consumers and producers of goods and services. The most significant advantage of e-business is a significant reduction in the cost and price of goods, which is achieved by reducing the cost of maintaining retail space, staff, through the formation of a one-tier distribution channel.
In the conditions of digitalization and the accelerated pace of modern life, there is a formation of new requirements and demands of consumers, which requires radical changes in marketing tools. At the same time, there is a need for prompt receipt of information, and this requires changes in marketing research. Traditional forms of surveys, such as personal, telephone and postal surveys, are gradually losing their relevance, reorienting to the Internet and mobile space. The Internet offers opportunities for marketing research that no other source of information offers. Marketers are given the opportunity to conduct constant passive marketing research, to deeply study the target market segment, purposefully conduct active marketing research, by posting on web-sites special interactive questionnaires that meet the goals and objectives of specific research. The processing of the collected information is also much faster and more efficient.
The article examines the trends in the development of e-commerce and Internet marketing research in Ukraine. The main means of Internet marketing are considered and its main advantages are listed. The main sources of secondary information for conducting office research are identified and the main methods of conducting field marketing Internet research are specified. The main requirements of ESOMAR for conducting Internet marketing research are considered.

Keywords: digitalization; e-commerce; internet marketing; internet marketing research; marketing research methods; ESOMAR provisions.

References

1. week.dp.gov.ua (2019), “Digitalization in Ukraine: e-government and public services”, [Online], available at: http://week.dp.gov.ua/osvitnia-prohrama/pislya91/digitalizaciya-v-ukraini (Accessed 20 November 2020).
2. Mind.ua (2019), “Almost 23 million Ukrainians regularly use the Internet – research”, [Online], available at: https://mind.ua/news/20204323-majzhe-23-mln-ukrayinciv-regulyarno-koristuyutsya-internetom-doslidzhennya (Accessed 20 November 2020).
3. zet.in.ua (2019), “The market of online trading in Ukraine”, [Online], available at: https://zet.in.ua/statistika-2/rynok-it/rynok-internet-torgovli-v-ukraine/ (Accessed 20 November 2020).
4. Kalantay, V.V. and Barabalyuk, R.S. (2017), “Features of Internet marketing”, Marketinh i kontrolinh: suchasni vyklyky pidpryyemnytstv, [Online], available at: http://elar.nung.edu.ua/bitstream/123456789/6142/1/6719p.pdf (Accessed 20 November 2020).
5. Romanenkova, O.N. (2015), Internet-marketing: uchebnik dlya akademicheskogo bakalavrata [Internet- Marketing], Yurait, Moscow Russia.
6. Oklander, M.A. Oklander, T.O. and Yashkina, O.I. (2018), “Marketing research trends: online dashboards and online communities”, Marketynh i menedzhment innovatsiy, [Online], vol. 1, pp. 118-119, available at: https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2018_1_118_129.pdf (Accessed 20 November 2020).
7. Suvorova, S.H. (2012), “Development of Internet marketing research in the context of the spread of e-commerce”, Visnyk Skhidnoievropeiskoho universytetu ekonomiky i menedzhmentu. Seriia «Ekonomika i menedzhment»: naukovyi zhurnal, vol. 1 (11), pp. 81-89.
8. InternetDevels (2017), “Indicators to keep track of in Google Analytics”, [Online], available at: https://internetdevels.ua/blog/key-google-analytics-metrics (Accessed 20 November 2020).
9. Lytovchenko, I.L. and Pylypchuk, V.P. (2008), Internet-marketynh: Navchalnyi posibnyk [Internet-Marketing], Center of Educational Literature, Kyiv, Ukraine.
10. Kozytska, G.V. and Sergeev, I.A. (2017), “Development of internet marketing research in a globalizing economy”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 7, available at: www.economy.nauka.com.ua/?op=1&z=5688# (Accessed 20 November 2020).

№ 12 2020

Дата публікації: 2020-12-26

Кількість переглядів: 2336

Відомості про авторів

С. Г. Суворова

к. е. н., доцент, завідувачка кафедри управління персоналом, економіки праці та публічного управління, Чернігівський інститут МАУП, м. Чернігів

S. Suvorova

PhD in Economics, Associate Professor, Department of Personnel Management, Labor Economics and Public Administration, Chernihiv Institute of MAUP, Chernihiv

ORCID:

0000-0001-7089-2524

Як цитувати статтю

Суворова С. Г. Маркетингові дослідження в умовах діджиталізації. Ефективна економіка. 2020. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8431 (дата звернення: 27.01.2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.96

Suvorova, S. (2020), “Marketing research in the conditions of digitalization”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8431 (Accessed 27 Jan 2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.96

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.