EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РОЛЬ ІМІДЖУ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ РИНКОВОГО УСПІХУ ПІДПРИЄМСТВА
Т. А. Рябова, Н. Ю. Воєдило

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.107

УДК: 339.137

Т. А. Рябова, Н. Ю. Воєдило

РОЛЬ ІМІДЖУ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ РИНКОВОГО УСПІХУ ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

Сучасні умови розвитку бізнесу, глобалізації та інформатизації вимагають від керівників підприємств вміння правильно позиціонуватись і виділятися серед багатьох конкурентів. Непередбачувані негативні наслідки (від недовіри до величезних втрат), спонтанно сформовані зображеннями, стимулювали ріст досліджень у цій галузі наукових знань.
Зростаюча увага до проблеми формування позитивного іміджу організації не випадкова. Хороший імідж стає необхідною умовою досягнення компанією стійкого та довгострокового успіху в бізнесі. Цьому є цілком обґрунтоване пояснення. Перш за все, в певному сенсі імідж організації зменшить чутливість організації до цін, тим самим надаючи організації ефект отримання певної ринкової влади. По-друге, імідж зменшує замінність товару, тим самим захищаючи організацію від атак конкурентів та покращуючи її позиції в альтернативних продуктах. По-третє, зображення допомагають компаніям отримати доступ до різних ресурсів: фінансів, інформації, людських ресурсів тощо.

Ключові слова: імідж; конкуренція; маркетинг; підприємство; репутація; розвиток бренду; формування іміджу.

Література

1. Балабанова Л. В., Приходченко Я. В. Імідж підприємства як складова бренда торговельного підприємства. Науковий вісник ЛНАУ. 2009. №5. С. 34.
2. Близнюк С. В., Остапенко А. В. Конкурентний потенціал підприємництва як категорія сучасних економічних досліджень. Інвестиції: практика та досвід. 2011. № 7. С. 41-42.
3. Вардеванян В. А. Методи оцінки іміджу фірми та їх застосування. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2010. Вип. 2. С. 137-142.
4. Крылов И. Реклама, СМИ и медиапланы. Рекламное измерение. 2002. № 6 (23). С. 21-24.
5. Портер М. Конкурентна перевага. Як досягати стабільно високих результатів / пер. з англ.: Ірина Ємельянова, Ірина Гнатковська. Київ : Наш формат, 2019. 622 с.
6. Ткачук О. В. Корпоративний імідж – важлива складова успіху банку. Держава та регіони. 2006. №6. С. 297-299.
7. Химич І. Г. Імідж як важливий показник діяльності підприємства у сучасних умовах розвитку корпоративної культури. Економіка та держава. 2009. №9. С. 59-61.

Т. Riabovа, N. Voiedylo

THE ROLE OF IMAGE IN ENSURING THE MARKET SUCCESS OF THE ENTERPRISE

Summary

The growing attention to the problem of forming a positive image of the organization is not accidental. A good image becomes a necessary condition for the company to achieve sustainable and long-term business success. There is a well-founded explanation for this. First of all, in a sense, the image of the organization will reduce the sensitivity of the organization to prices, thereby giving the organization the effect of obtaining a certain market power. Second, the image reduces the substitutability of the product, thereby protecting the organization from attacks by competitors and improving its position in alternative products. Third, images help companies access various resources: finance, information, human resources, and so on.
As one of the powerful means of social influence, images simultaneously perform the functions of self-expression, self-expression of reflected objects and functions closely related to self-knowledge, self-development and self-improvement.
In the public consciousness, the idea of image as a certain value is increasingly consolidated, which depends on the success of any organization. This concept is widely used in media, marketing, advertising and public relations systems.
Image is one of the tools to achieve the strategic goals of the organization, which will affect the main aspects and prospects of organizational activities. No one knows all the money spent on forming the image of a state-owned company, individual or company. However, these costs are clearly evidenced by the negative consequences of the spontaneous formation of the image.
The benefits of a positive image are obvious. However, positive popularity does not look alone and does not exist alone. This requires systematic work with the goal and is associated with the transformation of the true image of the company into a positive image.
It should also be noted that the company's image has different states (types), which allows to express the concept of image formation.
The relevance of this study is that the interest in image issues, especially organizational image, is mainly related to the need to solve practical problems in the field of management and communication. The development of methods for forming the image of certain objects has become one of the main components of the professional activity of experts in the fields of management, marketing, advertising, public relations, etc.

Keywords: image; competition; marketing; enterprise; reputation; brand development; image formation.

References

1. Balabanova L. V., Prykhodchenko Ya. V. (2009), “The image of the enterprise as a component of the brand of a commercial enterprise”, Naukovyj visnyk LNAU, vol. 5, pp. 34.
2. Blyzniuk S. V., Ostapenko A. V. (2011), “Competitive potential of entrepreneurship as a category of modern economic research”, Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 7, pp. 41-42.
3. Vardevanian V. A. (2010), “Methods of assessing the company's image and their application”, Ekonomichni nauky, no. 2, pp. 137-142.
4. Krylov I. (2002), “Advertising, media and media plans”, Reklamnoe izmerenie, vol. 6 (23), pp. 21-24.
5. Porter M. (2019), Konkurentna perevaha. Yak dosiahaty stabil'no vysokykh rezul'tativ [Competitive advantage. How to achieve consistently high results], Kyiv, Nash format, Ukraine.
6. Tkachuk O. V. (2006), “Corporate image is an important component of a bank's success”, Derzhava ta rehiony, vol. 6, pp. 297-299.
7. Khymych I. H. (2009), “Image as an important indicator of enterprise activity in modern conditions of corporate culture development”, Ekonomika ta derzhava, vol. 9, pp. 59-61.

№ 12 2020

Дата публікації: 2020-12-26

Кількість переглядів: 2321

Відомості про авторів

Т. А. Рябова

к. е. н., доцент, доцент кафедри маркетингу, PR-технологій та логістики, Національний університет "Чернігівська політехніка", м. Чернігів

Т. Riabovа

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Marketing, PR-Technologies and Logistics, Chernihiv Polytechnic National University

ORCID:

0000-0001-6333-3118


Н. Ю. Воєдило

студентка магістратури, Національний університет "Чернігівська політехніка", м. Чернігів

N. Voiedylo

Master's student, Chernihiv Polytechnic National University

ORCID:

0000-0002-5178-2052

Як цитувати статтю

Рябова Т. А., Воєдило Н. Ю. Роль іміджу у забезпеченні ринкового успіху підприємства. Ефективна економіка. 2020. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8451 (дата звернення: 27.01.2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.107

Riabovа, Т. and Voiedylo, N. (2020), “The role of image in ensuring the market success of the enterprise”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8451 (Accessed 27 Jan 2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.107

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.