EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЗАСТОСУВАННЯ НЕЙРОННИХ ТЕХНОЛОГІЙ УПРАВЛІННЯ ПОВЕДІНКОЮ СПОЖИВАЧІВ ПОСЛУГ ТУРИСТИЧНОГО АГЕНТСТВА
О. Є. Джур, К. О. Гузь

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.125

УДК: 338.48:658.8

О. Є. Джур, К. О. Гузь

ЗАСТОСУВАННЯ НЕЙРОННИХ ТЕХНОЛОГІЙ УПРАВЛІННЯ ПОВЕДІНКОЮ СПОЖИВАЧІВ ПОСЛУГ ТУРИСТИЧНОГО АГЕНТСТВА

Анотація

Стаття присвячена дослідженню сутності нейронних технологій управління поведінкою споживачів, а також обґрунтуванню головних переваг та необхідності їх застосування для формування бренду туристичної агенції. Визначено зміст понять «нейронні технології» та «нейромаркетинг» .Наведені методи та прикладні сфери застосування нейромаркетингу. Запропоновано приклад практичного застосування нейромаркетингу для туристичного бізнесу. Встановлено, що вдало розроблений бренд, який ефективно використовується у діяльності туристичного підприємства, може стати його особливим нематеріальним активом. Обґрунтовано вибір нейромаркетингових інструментів, які варто використати для формування бренду туристичного підприємства – бренд-дизайн із застосуванням психографічної сегментації на основі теорії поколінь та теорії К. Юнга. Для формування висновків щодо психографічного портрету туристичної агенції проведено маркетингове дослідження – опитування. За результатами цього опитування отримано 10 основних тенденцій, що характеризують досвід користування туристичними послугами, ставлення до туристичної реклами, основні рекламні канали, вподобання під час подорожі, асоціації з кольорами брендів туристичних агенцій.

Ключові слова: нейронні технології; нейромаркетинг; туристичне підприємство; туристична агенція; бренд-дизайн.

Література

1. European Bank for Reconstruction and Development. Пандемія COVID-19 та її наслідки у сфері туризму в Україні. Оновлення до документу «Дорожня карта конкурентоспроможного розвитку сфери туризму в Україні». URL: https://www.ntoukraine.org.EBRD-COVID19-Report-UKR.pdf (дата звернення: 10.12.20).
2. «Зелена економіка»: від глобальної концепції до реалій місцевого розвитку: монографія. Днепр: Середняк Т.К. 2018. 336 с.
3. Wikipedia. Neurotechnology. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Neurotechnology (дата звернення: 11.12.20).
4. Алексеева М. А. Нейромаркетинг как технология управления потребительским поведением в сфере туризма и сервиса. Материалы XXII Международной конференции памяти профессора Л. Н. Когана «Культура, личность, общество в современном мире: методология, опыт эмпирического исследования». Екатеринбург: УрФУ. 2019. С. 1779-1787.
5. Фармацевтична енциклопедія. Нейромаркетинг. URL: https://www.pharmencyclopedia.com.ua/article/5705/nejromarketing (дата звернення: 12.12.20).
6. Офіціний сайт компании Neurotrend. Технологии и решения. URL: http://www.neurotrend.ru (дата звернення: 12.12.20).
7. Пашков І. А. Основні моделі психографічного сегментування: «VALS» та «Цінності сегментів» Роя Моргана. Вісник Запорізького національного університету. Економічні науки. 2017. № 2 (34). C. 139-147.
8. Офіційний сайт КПІ ім. Ігоря Сікорського. Теорія поколінь: коротко про важливе. URL: http://management.fmm.kpi.ua/теорія-поколінь-коротко-про-важливе (дата звернення: 11.12.20).

O. Dzhur, K. Huz

APPLICATION OF NEURAL TECHNOLOGIES TO MANAGE THE BEHAVIOR OF CONSUMERS OF TRAVEL AGENCY SERVICES

Summary

The purpose of the article is to research of essence of neural technologies for managing the behavior of consumers, and also substantiation of the main advantages and necessity of their application to form a brand of a travel agency. The relevance of the research topic is explained, as well as previous publications in this area are analyzed. The content of the concepts "neural technologies" and "neuromarketing" is defined. An example of the practical application of neuromarketing for the tourism business is proposed. It is established that a well-developed brand, which is effectively used in the activities of a tourist enterprise, can become its special intangible asset. Moreover, it can be the basis for expanding a loyal target audience and a tool to help the company survive the crisis. This is due to the fact that in 2020 consumers are no longer interested in building relationships with brands on a "buy-sell" model. People want to experience emotions together with the company, to feel unity with its idea.
The choice of neuromarketing tools that should be used to form a brand of a tourist enterprise - brand design using psychographic segmentation based on the theory of generations (Generation Z, Generation Y and Generation X) and the theory of archetypes of C. Jung (Archetypes: Sage, Innocent, Explorer, Ruler, Creator, Caregiver, Magician, Hero, Outlaw, Lover, Jester, and Regular Person) is substantiated. The essence of the concept of "psychographic segmentation" is given. The main types of features by which marketers conduct psychographic segmentation of the consumer market are listed.
To form conclusions about the psychographic portrait of consumers of travel agency services (features that are inherent in a particular generation, gender and archetype according to K. Jung) conducted a marketing research - a survey. It consisted of 7 questions, the answers to which participants had to choose from 4 proposed. The choice of answers to some questions could be multiple.
According to the results of this survey, 10 main trends were obtained. They characterize the experience of using travel services, attitude to travel advertising, the main advertising channels, preferences during the trip, associations with the colors of brands of travel agencies.

Keywords: neural technologies; neuromarketing; tourist enterprise; travel agency; brand design.

References

1. European Bank for Reconstruction and Development (2020), “The COVID-19 pandemic and its consequences in the field of tourism in Ukraine. Update to the document "Roadmap for competitive development of tourism in Ukraine”, available at: https://www.ntoukraine.org.EBRD-COVID19-Report-UKR.pdf, (Accessed: 10.12.20).
2. Stukalo, N.V. (2018), Zelena ekonomika: vid hlobal'noi kontseptsii do realij mistsevoho rozvytku [Green economy: from the global concept to the realities of local development], Seredniak T.K., Dnepr, Ukraine.
3. Wikipedia (2020), “Neurotechnology” (2020), available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Neurotechnology, (Accessed 11.12.20).
4. Alekseeva. M.A. (2019), “Neuromarketing as a technology for managing consumer behavior in the field of tourism and service”, Materialy XXII Mezhdunarodnoj konferencii pamjati professora L. N. Kogana. Kul'tura, lichnost', obshhestvo v sovremennom mire: metodologija, opyt jempiricheskogo issledovanija [Materials of the XXII International Conference in memory of Professor L. N. Kogan. Culture, personality, society in the modern world: methodology, experience of empirical research], Ural Federal University, Ekaterinburg, Russia, pp. 1779–1787.
5. Pharmaceutical Encyclopedia (2020), “Neuromarketing”, available at: https://www.pharmencyclopedia.com.ua/article/5705/nejromarketing (Accessed 12.12.20).
6. Official site of neuromarketing company Neurotrend (2020), “Technologies and solutions”, available at: http://www.neurotrend.ru (Accessed 12.12.20).
7. Pashkov, I.A. (2017), “Basic models of psychographic segmenting: “VALS” and “Values of segments” by Roy Morgan”, Visnyk Zaporiz'koho natsional'noho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. 2(34), pp. 139–147.
8. Official site of KPI named after Igor Sikorsky (2020), “Generation theory: briefly about the important”, available at: http://management.fmm.kpi.ua/теорія-поколінь-коротко-про-важливе (Accessed 11.12.20).

№ 12 2020

Дата публікації: 2020-12-26

Кількість переглядів: 2342

Відомості про авторів

О. Є. Джур

к. т. н, доцент, доцент кафедри маркетингу та міжнародного менеджменту, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

O. Dzhur

PhD in Technical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Marketing and International Management, Oles Honchar Dnipro National University

ORCID:

0000-0003-3307-9985


К. О. Гузь

здобувач ступеня вищої освіти магістра за спеціальністю 073 Менеджмент, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

K. Huz

Applicant for a master's degree in 073 Management, Oles Honchar Dnipro National University

ORCID:

0000-0001-6607-027X

Як цитувати статтю

Джур О. Є., Гузь К. О. Застосування нейронних технологій управління поведінкою споживачів послуг туристичного агентства. Ефективна економіка. 2020. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8471 (дата звернення: 25.01.2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.125

Dzhur, O. and Huz, K. (2020), “Application of neural technologies to manage the behavior of consumers of travel agency services”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8471 (Accessed 25 Jan 2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.125

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.