EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ ДИСТРИБУЦІЇ НА ФАРМАЦЕВТИЧНОМУ РИНКУ УКРАЇНИ
А. Ю. Могилова, Я. Д. Григолая

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.2

УДК: 658.8:615

А. Ю. Могилова, Я. Д. Григолая

СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ ДИСТРИБУЦІЇ НА ФАРМАЦЕВТИЧНОМУ РИНКУ УКРАЇНИ

Анотація

У статті розглянуто особливості фармацевтичного ринку України в контексті стратегічного розвитку підприємств галузі. Визначені ключові відмінності основних складових елементів ланцюжку реалізації лікарських препаратів порівняно з класичними підходами розподілу товарів. За методом PEST-аналізу виявлено фактори, що мають високий ступінь реалізації і впливу на фармацевтичні підприємства України. Визначено важливі умови сталого розвитку та динамічного зростання фармацевтичного ринку України. Досліджено фактори зростання ринку фармацевтичних препаратів в Україні. Визначено основні завдання фармацевтичного дистриб'ютора. Визначено основних учасників фармацевтичного ринку, їх частка на ринку та темпи зростання, визначено основні критерії успіху та перспективи розвитку фармацевтичних дистриб’юторів.

Ключові слова: pharmaceutical industry; distribution; drug; market; digitalization.

Література

1. Громовик Б. П. Теоретико-методологічні та прикладні засади логістичного управління фармацевтичними підприємствами [Текст]: автореф. дис. на здобуття наук, ступеня д-ра фарм. наук: спец. 15.00.01 «Технологія ліків та організація фармацевтичної справи» . Б. П. Громовик. К., 2005. 41 с.
2. Громовик Б. П. Фармацевтичний маркетинг: теоретичні та прикладні засади [Текст]: навч. посіб. [для вищ. навч. закл.]. Б. П. Громовик, Г. Д. Гасюк, О. Р. Левицька. Вінниця: Нова книга, 2004. 464 с.
3. Шабельник Т.В. «Моделі маркетинго-орієнтованого управління фармацевтичним підприємством». наук. дисертація, Полтавський Університет Економіки і Торгівлі, 2016 р. 28 с.
4. Портал Sostav.ua URL: https://sostav.ua/ (дата звернення: 08.12.2020)
5. SMD (Support in Market Development) URL: http://smd.net.ua/ru/analitic/ (дата звернення: 09.12.2020)
6. Менеджмент у фармації [Текст]: підруч. [для вищ. навч. закл.]. О. Є. Кузьмін, Б. П. Громовик, Г. Д. Гасюк та ін.; за ред. О. Є. Кузьміна і Б. П. Громовика. Вінниця: Нова книга, 2005. 448 с.
7. Мнушко З. М. Менеджмент та маркетинг у фармації. Ч. 2. Маркетинг у фармації: [підручник для фарм. вузів і факультетів]. З. М. Мнушко, Н. М. Діхтярова за ред. З. М. Мнушко. Харків: Основа; Вид-во УкрФА, 1999. 288 с.
8. Соколов Борис Иванович, Лин А. А., and Терехов М. Е.. "Фармацевтический рынок: оптовое звено" Проблемы современной экономики, no. 2 (46), 2013, pp. 267-270.

A. Mohylova, Ya. Hryholaia

CURRENT STATE AND PROSPECTS OF DISTRIBUTION AT THE PHARMACEUTICAL MARKET OF UKRAINE

Summary

The article considers the peculiarities of the pharmaceutical market of Ukraine in the context of strategic development of enterprises in the industry. The key differences of the main components of the drug supply chain in comparison with the classical approaches to the distribution of goods are identified. The method of PEST-analysis revealed factors that have a high degree of implementation and impact on pharmaceutical companies in Ukraine. Important conditions for sustainable development and dynamic growth of the Ukrainian pharmaceutical market are defined. The factors of growth of the market of pharmaceuticals in Ukraine are investigated. The main task of the pharmaceutical distributor is defined. The main participants of the pharmaceutical market, their market share and growth rates are studied, the main criteria of success and prospects of pharmaceutical distributors are determined. The reasons for the high degree of consolidation in the wholesale chain of the pharmaceutical market are investigated. Prospects for the development of the pharmaceutical industry in the global pandemic and social status of the population of Ukraine are determined. It is determined that due to the introduction of quarantine in 2020, it became possible to order drugs online, which significantly expands the possibilities of promoting drugs on the Internet. In Ukraine, the remote sale of drugs is prohibited by law. It has been studied that when creating a promotion strategy, companies should use such communication channels as pharmacy websites, where it may be possible to reserve goods online, as well as inform consumers about promotions and special offers. Thus, based on the study, it was determined that the digitalization of marketing communications is becoming an important promising area of pharmaceutical distribution in today's global challenges. It is determined that further research will focus on E-commerce. The position of the three largest domestic distributors in the market of providing services for the supply of wholesale batches of medicines and medical devices in a wide range. The presence of significant market power of these economic entities in comparison with other existing competitors due to the relatively small size of market shares owned by competitors was studied.

Keywords: фармацевтична галузь; дистрибуція; лікарський засіб; ринок; діджиталізація.

References

1. Hromovyk B. P. (2006), “Theoretical, methodological and applied principles of logistic management of pharmaceutical companies”, Abstract of Ph.D. dissertation, Kyiv, Ukraine.
2. Hromovyk, B.P. Gasyuk, H. and Levytska, O. (2004), Farmatsevtychnyj marketynh: teoretychni ta prykladni zasady [Pharmaceutical marketing: theoretical and applied principles], New book, Vinnytsya, Ukraine.
3. Shabelnik, Т. V. (2016), “ Models marketing-oriented pharmaceutical enterprise management ”, Ph.D. Thesis, Economy, Poltavs'kyj Universytet Ekonomiky i Torhivli, Poltava, Ukraine.
4. Portal Sostav.ua (2020), available at: https://sostav.ua/ (accessed 8 December 2020).
5. SMD (Support in Market Development) (2020), available at:: http://smd.net.ua/ru/analitic/ (accessed 9 December 2020).
6. Kuzmin, O.E. Gromovyk, B.P. Gasyuk, G.D. Levitska, O.R. and Melnyk, O,G, (2005), Menedzhment u farmatsii [Management in pharmacy], A new book, Vinnytsia, Ukraine.
7. Mnushko, Z.N. and Dikhtyaryova, N.M. (1999), Menedzhment ta marketynh u farmatsii [Pharmacy management and marketing], vol. II, Marketynh u farmatsii [Pharmacy Marketing], Base; UkrFA, Kharkiv, Ukraine.
8. Sokolov, B.I. Lin, A.A. and Terekhov, M.E. (2013), “Pharmaceutical market: wholesale link”, Problems of the modern economy, vol. 2 (46), pp. 267-270.

№ 1 2021

Дата публікації: 2021-02-26

Кількість переглядів: 16965

Відомості про авторів

А. Ю. Могилова

д. е. н., професор, професор кафедри маркетингу та міжнародного менеджменту, Дніпровський національний університет ім. О. Гончара

A. Mohylova

Doctor of Economic Sciences, Professor, Professor of the Department of Marketing and International Management, Oles` Honchar Dnipropetrovsk National University

ORCID:

0000-0002-8833-9505


Я. Д. Григолая

студентка 6-го курсу спеціальності «Маркетинг», Дніпровський національний університет ім. О. Гончара

Ya. Hryholaia

6th year student majoring in "Marketing", Oles` Honchar Dnipropetrovsk National University

ORCID:

0000-0002-0394-7051

Як цитувати статтю

Могилова А. Ю., Григолая Я. Д. Сучасний стан та перспективи дистрибуції на фармацевтичному ринку України. Ефективна економіка. 2021. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8492 (дата звернення: 25.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.2

Mohylova, A. and Hryholaia, Ya. (2021), “Current state and prospects of distribution at the pharmaceutical market of Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8492 (Accessed 25 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.2

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.