EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МУЛЬТИПЛІКАТИВНИЙ ЕФЕКТ ТУРИСТИЧНОЇ СФЕРИ
М. І. Колосінська, C. В. Бойда

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.79

УДК: 338.48

М. І. Колосінська, C. В. Бойда

МУЛЬТИПЛІКАТИВНИЙ ЕФЕКТ ТУРИСТИЧНОЇ СФЕРИ

Анотація

Метою написання статті було обґрунтування мультиплікативного ефекту в сфері туризму, визначення суті поняття та його видів, дослідження існуючих моделей розрахунку туристичного мультиплікатора, їхня систематизація та аналіз можливостей їхнього застосування в українських реаліях.
У статті успішний розвиток туризму розглянутий з позиції мультиплікативного ефекту. У роботі обґрунтовано мультиплікативний вплив туристичної сфери на суміжні види діяльності. На основі аналізу літературних джерел визначено сутність та систематизовано види туристичних мультиплікаторів, що пропонуються сучасною економічною наукою. У ході дослідження емпірично проілюстровано дієвість мультиплікативного процесу у туристичній сфері Розглянуто різні методики розрахунку туристичних мультиплікаторів. Авторами здійснено порівняльний аналіз двох основних моделей розрахунку туристичного мультиплікатора: кейнсіанської моделі та моделі «витрати-випуск». Перераховані фактори, що стимулюють ефект мультиплікації в туристичній сфері.

Ключові слова: туризм; туристична сфера; мультиплікативний ефект туристичної сфери; розвиток туризму.

Література

1. Балабанов И. Т., Балабанов А. И. Экономика туризма. М.: Финансы и статистика, 1999. 176 с.
2. Гуляев В. Г. Туризм: Экономика и социальное развитие. М.: Финансы и статистика, 2003. 304 с.
3. Менеджмент туризма: Экономика туризма / В. М. Козырев, И. В. Зорин, А.И. Сурин и др. М. : Финансы и статистика, 2001. 313 с.
4. Сапрунова В. Б. Туризм: эволюция, структура, маркетинг. М.: Ось – 89, 1997. 160 с.
5. Ткаченко Т. І. Сталий розвиток туризму: теорія, методологія, реалії бізнесу: монографія. К.: КНТЕУ, 2009. 463 с.
6. Туризм і охорона культурної спадщини: український та польський досвід: монографія / В. Вакуленко, І. Валентюк, В. Грибан, С. Коротич та інші; за заг. ред. Ю. Лебидинського. К. : К.І.С., 2003. 176 с.
7. Cannonier, C. Burke, M. (2018). The economic growth impact of tourism in Small Island Developing States – evidence from the Caribbean. SAGE Journals. Collection. URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1354816618792792 (дата звернення: 25.12.2020 р.)
8.Gunter, U, Ceddia, MG, Leonard, D. (2018) Contribution of international ecotourism to comprehensive economic development and convergence in the Central American and Caribbean region. Applied Economics 50(33): 3614–3629. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00036846.2018.1430339 (дата звернення: 25.12.2020 р.)
9.Khan, H., Seng, C.F., Cheon, W.K., (1990), Tourism multiplier effects on Singapore, Annals of tourism research, 17, 1990, 408-418
10. Tourism Multipliers Explainded. Published in Conjunction with the World Tourism Organization. 1981. 15 p. URL: http://www.horwathhtl.co.za/includes/newsroom/Tourism%20Multipliers.pdf. (дата звернення: 25.12.2020 р.)

M. Kolosinska, S. Boyda

MULTIPLICATIVE EFFECT TOURISM INDUSTRY

Summary

The purpose of writing the article was to substantiate the multiplicative effect in the field of tourism, determine the essence of the concept and its types, study existing models of calculating the tourist multiplier, their systematization and analysis of their application in Ukrainian realities. The attention is focused on national tourist multipliers which measure the effects of tourist expenditure on the economy of country
The successful development of the tourism sector is associated with a clear awareness of its economic importance for the country, which is determined by both direct and indirect impact. The direct impact of tourism with varying degrees of reliability is taken into account in existing government accounts. The indirect impact of tourism in the Ukrainian economy is not yet taken into account, although the relevance of such accounting is indisputable. The article considers the successful development of tourism from the standpoint of the multiplier effect. It is noted that there are a number of models and methods for calculating the generalized multiplier for different sectors of the economy, which were proposed by well-known economists. However, there is still no generally accepted and unified model for calculating tourism multipliers. That is why the topic is relevant and needs in-depth study. The paper substantiates the multiplicative influence of the tourism sector on related activities. Based on the analysis of literature sources, the essence and types of tourism multipliers offered by modern economics are determined and systematized. In the course of the research the efficiency of the multiplicative process in the tourist sphere is empirically illustrated. Various methods of calculation of tourist multipliers are considered. The authors conducted a comparative analysis of two main models of calculating the tourism multiplier: the Keynesian model and the model of "input-output". Based on the latter, common and distinctive features were identified. The factors that stimulate the effect of animation in the tourism sector are listed.
The authors note that in the future it is advisable to conduct a study of world experience in calculating the multiplicative impact of tourism on GDP change and the implementation of empirical research for the economy of Ukraine.

Keywords: tourism; tourist area multiplier effect tourism industry; tourism.

References

1. Balabanov, I.T. Balabanov, A.I. (1999), Jekonomika turizma [Tourism economics], Finansy i statistika, Moscow, Russia.
2. Huliaiev, V.G. (2003), Turizm: Jekonomika i social'noe razvitie [Tourism: Economy and social development], Finansy i statistika, Moscow, Russia.
3. Kozyrev, V.M. Zorin, I.V. Surin, A.I. i dr. (2001), Menedzhment turizma: Jekonomika turizma [tourism management: tourism economics], Finansy i statistika, Moscow, Russia.
4. Saprunova, V.B. (1997), Turizm: jevoljucija, struktura, marketing [Tourism: evolution, structure, marketing], Os', Moscow, Russia.
5. Tkachenko, T.I. Stalyi rozvytok turyzmu: teoriia, metodolohiia, realii biznesu: monohrafiia [Sustainable development of tourism: theory, methodology, business realities: monograph], KNTEU, Kyiv, Ukraine.
6. Vakulenko, V. Valentiuk, I. Hryban, V. Korotych, S. (2003), Turyzm i okhorona kulturnoi spadshchyny: ukrainskyi ta polskyi dosvid: monohrafiia [Tourism and protection of cultural heritage: Ukrainian and Polish experience: monograph], K.I.S., Kyiv, Ukraine.
7. Cannonier, C. Burke, M. (2018), “The economic growth impact of tourism in Small Island Developing States – evidence from the Caribbean”, SAGE Journals. Collection, available at: https://doi.org/10.1177/1354816618792792, (Accessed 25.12.2020).
8. Gunter, U. Ceddia, MG. Leonard, D. (2018), “Contribution of international ecotourism to comprehensive economic development and convergence in the Central American and Caribbean region”, Applied Economics, no. 50(33), pp. 3614–3629.
9. Khan, H. Seng, C. Cheon, W. (1990), “Tourism multiplier effects on Singapore”, Annals of tourism research, no. 17, pp. 408-418.
10. World Tourism Organization (1981), “Tourism Multipliers Explainded”, available at: http://www.horwathhtl.co.za/includes/newsroom/Tourism%20Multipliers.pdf (Accessed 25.12.2020).

№ 1 2021

Дата публікації: 2021-02-26

Кількість переглядів: 8451

Відомості про авторів

М. І. Колосінська

к. е. н., доцент, доцент кафедри обліку і оподаткування,Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

M. Kolosinska

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Accounting and Taxation, Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University

ORCID:

0000-0003-1544-1100


C. В. Бойда

к. е. н., асистент кафедри обліку і оподаткування,Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

S. Boyda

PhD in Economics, Assistant of the Department of Accounting and Taxation, Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University

ORCID:

0000-0002-5892-0104

Як цитувати статтю

Колосінська М. І., Бойда C. В. Мультиплікативний ефект туристичної сфери. Ефективна економіка. 2021. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8504 (дата звернення: 21.09.2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.79

Kolosinska, M. and Boyda, S. (2021), “Multiplicative effect tourism industry”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8504 (Accessed 21 Sep 2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.79

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.