EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ КАДРІВ В КОНТЕКСТІ ЦИФРОВОЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ
О. І. Решетняк, Д. В. Білоусов

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.92

УДК: 004:005.95

О. І. Решетняк, Д. В. Білоусов

ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ КАДРІВ В КОНТЕКСТІ ЦИФРОВОЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ

Анотація

Стаття присвячена дослідженню викликів, які виникають в умовах цифрової трансформації щодо вимог підготовки кадрів. Метою статті є визначення рівня глобальної цифрової конкурентоспроможності України та особливостей підготовки кадрів в контексті викликів цифрової економіки. Методи дослідження: порівняльний аналіз, графічний аналіз, моделювання. Визначено, що зниження позицій України в рейтингу цифрової конкурентоспроможності відбувається за рахунок погіршення позицій по окремим факторним показникам, в тому числі за фактором цифрових знань, якій включає такі складові, як кадри, освіта та наукова концентрація. Встановлено, що в провідних країнах світу частка зайнятого населення в сфері ІКТ вища ніж в Україні, що може означати, що на вітчизняних підприємствах не достатньо висококваліфікованих фахівців, чиї функції безпосередньо пов'язані з розробкою та використанням цифрових технологій і інструментів. Визначено першочергові завдання щодо підвищення рівня цифровізації економіки країни та забезпечення її цифрової конкурентоспроможності, зокрема Україна потребує розробки та реалізації стратегії розвитку цифрових навичок.

Ключові слова: цифрова конкурентоспроможність; висококваліфіковані кадри; цифрове навички; компетентності; сфера ІКТ.

Література

1. The Future of Jobs Report 2020. World Economic Forum: веб-сайт. 2020. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf.
2. Strohmeier, S. Digital human resource management: A conceptual clarification. German Journal of Human Resource Management: Zeitschrift für Personalforschung, 2020. Vol. 34 issue: 3, рр. 345-365. DOI: https://doi.org/10.1177/2397002220921131.
3. Жуковська В. М. Цифрові виклики кадрового забезпечення підприємства. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку, 2019. Вип. 2. С. 10-17. URL: http://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2020/jan/20629/zhukovska.pdf. (дата звернення: 15.01.2021).
4. Kyzym M., Bielousov D., Reshetnyak O. Forecasting scientific support for the advancement of the digital economy. Studies of Applied Economics, 2020. Vol 38, No 3 (1). DOI: http://dx.doi.org/10.25115/eea.v38i3%20(1).4005 http://ojs.ual.es/ojs/index.php/eea/article/view/4005.
5. Kyzym M., Khaustova V., Reshetnуak O., Timohova G., Sakhnenko O. Research Study of the Problems of Human Resourcing of the Scientific and Innovation Entrepreneurship. International Journal of Recent Technology and Engineering (IJRTE), 2019. Vol. 8. Issue 3C. рр. 213-218. DOI:10.35940/ijrte.C1036.1183C19.
6. .IMD World digital competitiveness rankings. IMD World competitiveness center: веб-сайт. URL: https://www.imd.org/wcc/world-competitiveness-center-rankings/world-digital-competitiveness-rankings-2020/. (дата звернення: 15.01.2021).
7. Державна служба статистики України: веб-сайт. URL: http://www.ukrstat.gov.ua. (дата звернення: 15.01.2021).
8. Employment by activities and status (ALFS): Employment by activities (ISIC Rev.4). Databases. OECD. URL: https://stats.oecd.org/ (дата звернення: 15.01.2021)
9. Monitoring the Digital Economy & Society 2016 – 2021. European Commission DG Communications Networks, Content & Technology. EC, 2016. P.52. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/documents/341889/725524/Monitoring+the+Digital+Economy+%26+Society+2016-2021/7df02d85-698a-4a87-a6b1-7994df7fbeb7
10. Rimini M., Spiezia V. Skills for a digital world. Digital economy policy papers,2016. OECD. No. 250. P.57
11. Digital Education Action Plan (2021-2027), 2020. EC. URL: https://ec.europa.eu/education/sites/default/files/document-library-docs/deap-factsheet-sept2020_en.pdf. (дата звернення: 15.01.2021).

O. Reshetnyak, D. Bielousov

PECULIARITIES OF STAFF TRAINING IN THE CONTEXT OF DIGITAL COMPETITIVENESS

Summary

Introduction. Digital transformation is a great opportunity for economic development of countries around the world, increasing productivity and socio-economic growth. This article explores the challenges of digital transformation in relation to training requirements.
Purpose. The aim of the article is to determine the level of global digital competitiveness of Ukraine and the peculiarities of training in the context of the challenges of the digital economy.
Results. It is determined that the decline of Ukraine's position in the ranking of digital competitiveness is due to the deterioration of positions on individual factor indicators, including the factor of digital knowledge, which includes such components as human resources, education and scientific concentration. It was found that in leading countries of the world the proportion of people employed in ICT is higher than in Ukraine, which may mean that domestic enterprises lack highly skilled professionals whose functions are directly related to the development and use of digital technology and tools. An analysis of indicators characterizing the level of digitalization of the Ukrainian economy was conducted, namely: the number of people employed in ICT (including by gender) determination of the share of enterprises employing ICT specialists share of enterprises training their ICT specialists share of enterprises that provide training for employees to develop their digital skills; share of enterprises that recruit ICT specialists; share of enterprises that outsource various IT functions. The low level of development in the digital segment of the Ukrainian economy and the need to implement appropriate measures for the development of digital skills of staff in domestic enterprises were identified. The areas of digital competencies and skills should be continuously developed and improved. The digital skills strategy should be built around three main policy levers: development of new skills in line with changes in digital technologies activation of digital skills supply; and use of digital skills by the economy.
Conclusions. The need for professionals with new skills and competences, capable of rapid adaptation, professional mobility, use of knowledge-intensive technologies, demand in the labour market stimulates the active development of digital education. The improvement of digital methods and technologies of education opens new perspectives for modern educational systems, the development of which was stimulated by the conditions of the COVID-19 pandemic. Priority tasks for increasing the digitalization of the country's economy and ensuring its digital competitiveness were identified, in particular Ukraine requires the development and implementation of a strategy for the development of digital skills.

Keywords: digital competitiveness; highly skilled workforce; digital skills; competencies; ICT sector.

References

1. World Economic Forum (2020), “The Future of Jobs Report 2020“, available at: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf. (Accessed 15 January 2021).
2. Strohmeier, S. (2020), “Digital human resource management: A conceptual clarification”, German Journal of Human Resource Management: Zeitschrift für Personalforschung, vol. 34, issue: 3, pp, 345-365, available at: https://doi.org/10.1177/2397002220921131. (Accessed 15 January 2021).
3. Zhukovskaya, V.M. (2019), “Digital challenges of staffing the company”, Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and problems of development, vol. 2, pp. 10-17, available at: http://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2020/jan/20629/zhukovska.pdf. (Accessed 15 January 2021).
4. Kyzym, M., Bielousov, D., Reshetnyak, O. (2020), “Forecasting scientific support for the advancement of the digital economy”, Studies of Applied Economics, vol. 38, no 3 (1) DOI: http://dx.doi.org/10.25115/eea.v38i3%20(1).4005 http://ojs.ual.es/ojs/index.php/eea/article/view/4005. (Accessed 15 January 2021).
5. Kyzym, M., Khaustova, V., Reshetnуak, O., Timohova, G., Sakhnenko, O. (2019), “Research Study of the Problems of Human Resourcing of the Scientific and Innovation Entrepreneurship”, International Journal of Recent Technology and Engineering (IJRTE), vol.8, issue 3C, pp. 213-218, DOI:10.35940/ijrte.C1036.1183C19. (Accessed 15 January 2021).
6. IMD World competitiveness center (2020), “IMD World digital competitiveness rankings”, available at: https://www.imd.org/wcc/world-competitiveness-center-rankings/world-digital-competitiveness-rankings-2020/. (Accessed 15 January 2021).
7. State Statistics Service of Ukraine (2020), available at: http://www.ukrstat.gov.ua. (Accessed 15 January 2021)
8. OECD (2020), “Employment by activities and status (ALFS): Employment by activities (ISIC Rev.4)”, databases, available at: https://stats.oecd.org/ (Accessed 15 January 2021).
9. EC (2016), Monitoring the Digital Economy & Society 2016 – 2021. European Commission DG Communications Networks, Content & Technology, p.52, available at: https://ec.europa.eu/eurostat/documents/341889/725524/Monitoring+the+Digital+Economy+%26+Society+2016-2021/7df02d85-698a-4a87-a6b1-7994df7fbeb7 (Accessed 15 January 2021).
10. Rimini, M., Spiezia, V. (2016), Skills for a digital world. Digital economy policy papers, OECD, no. 250. p.57
11. EC (2020), Digital Education Action Plan (2021-2027), available at: https://ec.europa.eu/education/sites/default/files/document-library-docs/deap-factsheet-sept2020_en.pdf. (Accessed 15 January 2021).

№ 1 2021

Дата публікації: 2021-02-26

Кількість переглядів: 8392

Відомості про авторів

О. І. Решетняк

к. е. н., доцент, старший науковий співробітник,Науково-дослідний центр Індустріальних проблем розвитку НАН України, м. Харків, Україна

O. Reshetnyak

PhD in Economics, Associate Professor, Research Centre for Industrial Problems of Development of the National Academy of Sciences of Ukraine, Kharkiv, Ukraine

ORCID:

0000-0002-1183-302X


Д. В. Білоусов

аспірант, Харківський гуманітарний університет «Народна українська академія», м. Харків, Україна

D. Bielousov

Postgraduate student , Department of Business Administration, Kharkiv University of Humanities “People’s Ukrainian Academy”, Kharkiv, Ukraine

ORCID:

0000-0002-1183-302X

Як цитувати статтю

Решетняк О. І., Білоусов Д. В. Особливості підготовки кадрів в контексті цифрової конкурентоспроможності. Ефективна економіка. 2021. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8523 (дата звернення: 22.09.2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.92

Reshetnyak, O. and Bielousov, D. (2021), “Peculiarities of staff training in the context of digital competitiveness”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8523 (Accessed 22 Sep 2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.92

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.