EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

БРЕНД-СТРАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВ РОЗДРІБНОЇ ЕЛЕКТРОННОЇ ТОРГІВЛІ
Є. В. Ромат, Л. В. Гранат

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.20

УДК: 659.126:[004.738.5:339.37

Є. В. Ромат, Л. В. Гранат

БРЕНД-СТРАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВ РОЗДРІБНОЇ ЕЛЕКТРОННОЇ ТОРГІВЛІ

Анотація

Бренд-менеджмент – складний багатогранний процес, що вже широко впроваджений у практику бізнесу. Водночас, певні процеси бренд-менеджменту, зокрема – бренд-планування, потребують додаткового системного дослідження. Так, бачимо необхідність в подальшому аналізі питання формування брендів підприємств, що працюють в онлайн-форматі. Виходячи з актуальності вказаних проблем, у статті запропоновано портфель бренд-стратегій підприємств роздрібної електронної торгівлі (ПРЕТ), що відображають його комплексну та поетапну реалізацію. У роботі сформовано 4 стратегії формування брендів ПРЕТ: «стратегія інтернет-магазину з нуля», «стратегія диверсифікації», «стратегія офлайн-бренду в онлайн-середовищі» та «стратегія створення партнера». Також авторами запропоновано 4 стратегії бренд-орієнтованого розвитку ПРЕТ, до яких належать: розширення/спеціалізація в рамках існуючого формату», «перехід до формату маркетплейсу», «розширення портфелю брендів» та «розширення товарних категорій».

Ключові слова: бренд; бренд інтернет-магазину; бренд-менеджмент; стратегія інтернет-магазину; бренд ПРЕТ; бренд-менеджмент ПРЕТ; брендинг.

Література

1. Овчарук М.П. Глобалізація брендів в сучасних умовах. Фінансовий простір. 2012. № 1 (5). С. 13 – 18.
2. Гранат Л.В. Типологізація підприємств роздрібної електронної торгівлі в системі брендингу. Бізнес-навігатор.2020. №4(60). С.76 – 81.
3. Ромат Є. В. Бренд-менеджмент: опорний конспект лекцій / ред. Т. Г. Верета. Київ: ЦПНМВ КНТЕУ, 2013. 90 с
4. Грошев И. В., Краснослободцев А. А. Системный бренд-менеджмент: учеб. для вузов. Москва: Юнити-Дана, 2012. 652 с.
5. Что происходит в украинском e-commerce: интервью с основателем Rozetka.ua. URL: https://goo.gl/Lq9ejV (дата звернення 19.01.2021).

References.
1. Ovcharuk, M. P. (2012), “Globalization of brands in modern minds”, Financial space, vol. 1 (5), рр. 13 - 18.
2. Granat, L.V.(2020), “Typology of retail e-commerce enterprises in the branding system”, Business-navigator, vol. 4(60), рр.76 – 81.
3. Romat, Ye. V. (2013), Brend-menedzhment: opornyy konspekt lektsiy [Brand management: lectures], TsPNMV KNTEU, Kyiv, Ukraine.
4. Hroshev, Y. V. and Krasnoslobodtsev, A. A. (2012), Systemnyy brend-menedzhment: ucheb. dlya vuzov [System brand management: a textbook for universities], Yunyty-Dana, Moskva, Russia.
5. LPgenerator (2016), “Customer acquisition cost: a metric that will determine the fate of your business”, available at: https://lpgenerator.ru/blog/2016/06/21/stoimost-privlecheniya-klienta-metrika-kotoraya-opredelit-sudbu-vashego-biznesa/ (Accessed 19.01.2021).

Ye. Romat, L. Granat

ONLINE STORE BRAND STRATEGIES

Summary

Brand management is important and actual marketing technology which can help a company to become competitive and financially successful. Both offline and online presented stores need to have a strong brand to attract clients nowadays. Brand management is a complex many-sided process, that is already widely implemented in business practice, but its application online has not been studied yet. Certain brand management processes, in particular – brand planning, require additional systematic research. So we see the need for further analysis of an online brands formation.
Based on the study of the «brand management» concept its universal definition has been formed. Brand management of any company should cover the process of creation and further brand development. According to the brand life cycle theory brand management consists of different stages: the first one is about a brand creation, the second and the third are about development and position retention, and the last one is about rebranding. Based on the urgency of the mentioned problems in order to show the specification of online store brand management on every brand life cycle stages, a portfolio of brand strategies that reflects its complex and step-by-step implementation with specifics of online marketing activities has been proposed. As the first point, the article introduces four brand creation strategies: «Online store strategy from scratch», «Diversification strategy», «Offline brand strategy in the online environment» and «Partner creation strategy». All mentioned strategies are based on the earlier proposed online store classification type called «The base of its creation» – the online store from the offline store base or the online store without offline department. They show the current situation and have a list of corresponded actions to do to build a strong online store brand. Meanwhile, each strategy has some similar stages and all of them are online and brand-oriented. The advantages and disadvantages description of every proposed strategy is also presented. As the second point, the author proposed four strategies for brand-oriented development of the online store, which include: «Expansion/specialization within the existing format», «Transition to the marketplace format», «Expansion of the brand portfolio» and «Expansion of product categories». These strategies show possible ways of actions and their mixes with the descriptions of every one variant.

Keywords: and; online store brand; brand management; online store strategy; online store brand; online enterprise brand management; branding.

№ 1 2021

Дата публікації: 2021-01-28

Кількість переглядів: 1889

Відомості про авторів

Є. В. Ромат

д. держ. упр., професор, професор кафедри реклами та зв’язків з громадськістю, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

Ye. Romat

Doctor of Science in Public Administration, Professor, Professor of the Department of Advertising and Public Relations, Taras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0002-5028-1379


Л. В. Гранат

аспірант кафедри маркетингу, Київський національний торговельно-економічний університет

L. Granat

Postgraduate student of the Department of Marketing, Kyiv National University of Trade and Economics

ORCID:

0000-0002-8203-4647

Як цитувати статтю

Ромат Є. В., Гранат Л. В. Бренд-стратегії підприємств роздрібної електронної торгівлі. Ефективна економіка. 2021. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8578 (дата звернення: 26.02.2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.20

Romat, Ye. and Granat, L. (2021), “Online store brand strategies”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8578 (Accessed 26 Feb 2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.20

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.