EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СУТНІСТЬ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ЕКОЛОГІЧНОГО МАРКЕТИНГУ
А. В. Ращенко

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.2.86

УДК: 339.138

А. В. Ращенко

СУТНІСТЬ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ЕКОЛОГІЧНОГО МАРКЕТИНГУ

Анотація

У статті наведено результати оглядового аналізу сутності та тенденцій розвитку екологічного маркетингу. Проведено аналіз основних теоретичних підходів до трактування концепції екологічного маркетингу. Зокрема, встановлено, що найбільш повним є трактування, відповідно до якого екологічний маркетинг фокусується не лише на пропозиції чи тих вигодах, що забезпечує продукт потенційним споживачам, але й включає усі аспекти функціонування підприємства як системи. Виявлено наявність системних проблем, насамперед у сфері комплексного запровадження екологічного маркетингу, що призводять до обмеженої реалізації потенціалу концепції, що здатна забезпечити значні екологічні та соціальні переваги. Обґрунтовано, що екологічний маркетинг, як екологічно дружня діяльність, покликаний створити новий імідж підприємства, посилити його положення на ринку, сприяти появі екологобезпечних товарів та зменшенню шкоди, що завдається довкіллю, сформувати довготривалі та прозорі відносини зі споживачами.

Ключові слова: екологічний маркетинг; сталий розвиток; маркетингові стратегії.

Література

1. Green Marketing URL: https://www.businessmanagementideas.com/marketing/green-marketing/20101 (дата звернення 14.02.2021 р.).
2. Brandi C. Green Trade for Sustainable Development? Risks and Opportunities on the Road to a Green Economy URL: https://www.die-gdi.de/en/the-current-column/article/green-trade-for-sustainable-development-risks-and-opportunities-on-the-road-to-a-green-economy-1/ (дата звернення 14.02.2021 р.).
3. Green Marketing URL: https://www.inc.com/encyclopedia/green-marketing.html (дата звернення 14.02.2021).
4. Зіновчук Н.В., Ращенко А.В. Екологічний маркетинг: навчальний посібник. Житомир, 2015. 190 с.
5. Sörqvist P. and Langeborg L. Why People Harm the Environment Although They Try to Treat It Well: An Evolutionary-Cognitive Perspective on Climate Compensation. Frontiers in Psychology. 2019. vol. 10. article 348.
6. Gifford R. The dragons of inaction: psychological barriers that limit climate change mitigation and adaptation. American Psychologist. 2011. vol. 66. no. 4. pp. 290–302.
7. Ращенко А.В., Лесь А.В., Бордюг Н.С., Майкун Є.І. Методичні аспекти кліматичного профілювання жителів міст. Екологічні науки. 2020. № 2(29). Т. 2. C. 165-168.
8. Peattie R. Green marketing. London : Pitman Publishing, 1992.
9. Вичевич А.М., Вайданич Т.В., Дідович І.І., Дідович А.П. Екологічний маркетинг : навч. посіб. Львів : УкрДЛТУ, 2002. 248 с.
10. Хартія M., Peattie K., Ottman J. and Polonsky M.J. (2006) Маркетинг та стійкість. URL: www.cfsd.org.uk/smart-know-net/links/smart-know-net.pdf (дата звернення 14.02.2021 р.).
11. Social Responsibility of Business: Meaning, Concept, Importance and Barriers URL: https://www.businessmanagementideas.com/notes/management-notes/corporate-social-responsibility/social-responsibility-of-business-meaning-concept-importance-and-barriers/18432 (дата звернення 14.02.2021 р.).
12. Polonsky M.J. Transformative green marketing: Impediments and opportunities, Journal of Business Research, Volume 64, Issue 12, 2011, P. 1311-1319, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.01.016.

A. Rashchenko

NATURE AND CURRENT TRENDS OF THE DEVELOPMENT OF ECOLOGICAL MARKETING

Summary

The article presents the results of a review analysis of the essence and trends of environmental marketing. The analysis of the basic theoretical approaches to the interpretation of the concept of ecological marketing is carried out. It is established that the first approach is based on the promotion of certain groups of eco- goods or production technologies. This interpretation narrows the potential of the concept but is effective for certain groups of goods. Another interpretation of the concept focuses on the availability of consumer needs for environmental goods and services. We believe that the interpretation cannot be considered exhaustive, because the choice of environmental actions (products consumed) by people is not objective, and, in some cases, "green" solutions can be more dangerous than usual. Certainly, environmental marketing should not focus only on the offers or benefits that the product provides to potential consumers. The most complete is the interpretation, according to which, environmental marketing includes all aspects of the functioning of the enterprise as a system. The existence of systemic problems has been established, first of all in the sphere of the complex introduction of ecological marketing. Such problems lead to the limited realization of the potential of the concept. We believe that the comprehensive introduction of environmental marketing can provide significant environmental and social benefits. Overcoming systemic problems lies in the development and implementation of new ways of forming the value of the enterprise; raising the level of environmental education of stakeholders; focusing marketing communications with consumers on the formation and satisfaction of environmental needs. We found that environmental marketing differs from other marketing concepts in that it is based on a better awareness of social priorities of consumers; environmental impact as one of the decision-making criteria when developing a new product and modifying an existing one; orientation of enterprise policy minimization of negative impact on the environment; energy and resource conservation It is substantiated that environmental marketing, as an environmentally friendly activity, is designed to create a new image of the company, strengthen its market position, promote the emergence of environmentally friendly products and reduce environmental damage, form long-term and transparent relationships with consumers.

Keywords: ecological marketing; sustainable development; marketing strategies.

References

1. Business Management Ideas (2021), “Green marketing”, available at: https://www.businessmanagementideas.com/marketing/green-marketing/20101 (Accessed 14 February 2021).
2. The German Development Institute (2021), Brandi, C. “Green trade for sustainable development? Risks and opportunities on the road to a green economy”, available at: https://www.die-gdi.de/en/the-current-column/article/green-trade-for-sustainable-development-risks-and-opportunities-on-the-road-to-a-green-economy-1/ (Accessed 14 February 2021).
3. Inc Magazine (2021), “Green marketing”, available at: https://www.inc.com/encyclopedia/green-marketing.html (Accessed 14 February 2021).
4. Zinovchuk, N.V. and Rashchenko, A.V. (2015), Ekolohichnyj marketynh: navchal'nyj posibnyk [Environmental marketing: a textbook], Zhytomyr, Ukraine.
5. Sörqvist, P. and Langeborg, L. (2019), “Why people harm the environment although they try to treat it well: an evolutionary-cognitive perspective on climate compensation”, Frontiers in Psychology, vol. 10, article 348.
6. Gifford, R. (2011), “The dragons of inaction: psychological barriers that limit climate change mitigation and adaptation”, American Psychologist, vol. 66, no. 4, pp. 290–302.
7. Rashchenko, A.V. Les', A.V. Bordiuh, N.S. and Majkun, Ye.I. (2020), “Methodical aspects of climate profiling of citizens”, Ekolohichni nauky, vol. 2(29), T. 2, pp. 165–168.
8. Peattie, R. (1992) Green marketing, Pitman Publishing, London, UK.
9. Vychevych, A.M. Vajdanych, T.V. Didovych, I.I. and Didovych A.P. (2002), Ekolohichnyj marketynh: navchal'nyj posibnyk [Environmental marketing: a textbook], UkrDLTU, L'viv, Ukraine.
10. The Centre for Sustainable Design (2021), Charter, M. Peattie, K. Ottman, J. and Polonsky M.J. “Marketing and sustainability”, available at: www.cfsd.org.uk/smart-know-net/links/smart-know-net.pdf (Accessed 14 February 2021).
11. Business Management Ideas (2021), “Social responsibility of business: meaning, concept, importance and barriers”, available at: https://www.businessmanagementideas.com/notes/management-notes/corporate-social-responsibility/social-responsibility-of-business-meaning-concept-importance-and-barriers/18432 (Accessed 14 February 2021).
12. Polonsky, M.J. (2011), “Transformative green marketing: impediments and opportunities”, Journal of Business Research, vol. 64, issue 12, pp. 1311–1319.

№ 2 2021

Дата публікації: 2021-02-26

Кількість переглядів: 7007

Відомості про авторів

А. В. Ращенко

к. е. н., доцент, доцент кафедри екологічної безпеки та економіки природокористування, Поліський національний університет

A. Rashchenko

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Ecological Safety and Natural Resources Management, Polissia National University

Як цитувати статтю

Ращенко А. В. Сутність та тенденції розвитку екологічного маркетингу. Ефективна економіка. 2021. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8650 (дата звернення: 23.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.2.86

Rashchenko, A. (2021), “Nature and current trends of the development of ecological marketing”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8650 (Accessed 23 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.2.86

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.