EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МАРКЕТИНГ В СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА ЯК ТЕХНОЛОГІЯ ПОЛІТИЧНОГО БРЕНДИНГУ
С. Г. Фірсова, А. П. Слуцька

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.2.89

УДК: 338

С. Г. Фірсова, А. П. Слуцька

МАРКЕТИНГ В СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА ЯК ТЕХНОЛОГІЯ ПОЛІТИЧНОГО БРЕНДИНГУ

Анотація

У статті розкрито сутність поняття Social Media Marketing як важливого та дієвого інструменту встановлення зв'язку з цільовою аудиторією. Обґрунтовано використання маркетингу у соціальних мережах для популяризації політичного бренду, розглянуто особливості впливу, що здійснюють соціальні медіа на технології політичного брендингу. Систематизовано та сформовано основні напрямки маркетингових комунікацій в соціальних мережах. Аргументовано необхідність використання Social Media Marketing технологій при впровадженні та управлінні політичним брендом та необхідність використання соціальних медіа як технологію вирішення політичних цілей і завдань учасників політичного процесу - інструменту впливу на електорат. Обґрунтовано можливість розглядати SMM-технології в політичній сфері як метод зі створення, встановлення та організації комунікаційної логістики між різними учасниками мережевого простору.

Ключові слова: маркетинг в соціальних мережах; соціальні медіа; SMM-технології; політичний маркетинг; політичні технології; політичний брендинг; цифрові технології.

Література

1. Бондаренко В.А., Азизов В.В. Social media marketing: вопросы актуальности применения // Концепт.2014. Спецвып. №17. С.2.
2. Злобина Н.В., Завражина К.В. Маркетинг в социальных сетях: современные тенденции и перспективы // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки. 2015. №6 С.167.
3. Комунікаційна група Plusone «Facebook та Instagram в Україні» [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://plusone.com.ua/research/Facebook%20та%20Instagram%20в%20Україні_січень%202021.pdf
4. Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура. М. 2000. С.386.
5. Котлер Ф. Маркетинг 4.0. Від традиційного до цифрового / Ф.Котлер, Г. Картаджайя, Ї. Сетьяван. – 2-ге вид. виправл. – К.: Вид. група КМ-Букс, 2019. – 224 с.
6. Кудинов В.А., Иванов М.О. SMO, SMM, PR и брендинг в социальных сетях // Ученые записи: электронный научный журнал Курск. гос. ун-т. 2012. №1. С.87-91.
7. Ольшевский Д.В. SMM-продвижение как эффективный инструмент Интернет-маркетинга // Наука и инновации. 2017. №9. С.59-60.
8. Research & Branding Group «Соцмережі як джерело інформації» [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://rb.com.ua/blog/socmerezhi-jak-dzherelo-informacii/
9. We Are Social and Hootsuite «Digital 2021: the latest insights into the “State of digital”» [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://wearesocial.com/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital

S. Firsova, A. Slutska

SOCIAL MEDIA MARKETING AS A TECHNOLOGY OF POLITICAL BRANDING

Summary

The article reveals the essence of the concept of social media marketing as an important and effective tool for communication with the target audience. It substantiates the use of social media marketing to promote the political brand. The peculiarities of the influence of social media on political branding technologies are considered. The main directions of marketing communications in social networks are systematized. The necessity of using social media marketing technologies in political brand management is substantiated. The necessity of using social media as a technology for solving the political goals and objectives of the participants in the political process is determined. The possibility of considering SMM-technology in the political sphere as a way of creating, establishing and organizing communication logistics between various participants of the network space is justified. The modern technology of political branding - SMM as a tool to promote the political brand - is considered. The choice of this technology is justified by the small number of works devoted to this issue and the existing trends, which dictate the need to create effective (political) brands both inside and outside the country, and the use of modern digital technologies in political campaigns respectively.
SMM technologies in political branding are a modern and effective way of building relationships with the target audience, while building the loyalty of citizens and allowing them to participate in the political process. From the perspective of political actors, they contribute to the formation of a certain public opinion in accordance with the actual goals of the political campaign, i.e. the use of SMM technologies in political branding is a way to organize power in social networks. A promising way to study regional and local political processes is the use of SMM tools to analyze the accounts of political actors and online communities, united by common goals and interests.
The rapid development of digital technologies, changes in the behavior of Internet users, the use of manipulation technologies will intensify the search for new channels of communication and the organization of its mechanics, and, consequently, the formation of new technologies of political branding.

Keywords: marketing in social networks; social media; SMM-technology; political marketing; political technology; political branding; digital technology.

References

1. Bondarenko V. and Azizov V. (2014), “Social media marketing: issues of relevance” Concept, vol. 17 pp.2
2. Zlobina N.V., Zavrazhina K.V. (2015) “Marketing in social networks: current trends and prospects” Nauchno-tehnicheskie vedomosti SPbGPU. Jekonomicheskie nauki, vol. 6 pp.167.
3. Plusone Communication Group (2020) “Facebook and Instagram in Ukraine” available at: https://plusone.com.ua/research/ (Accessed 10 February 2021).
4. Castells M. (1996-1998) “Information Age: Economy, Society and Cultura” Oxford: Blackwell Publishers, vols.1,2 / Russian translation ed. by O.Shkaratan. Moscow: GU-VshE, 2000
5. Kоtler, P. Kаrtаjаyа, H. and Setіаwаn, І. (2019) Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital Hardcover, 2nd ed, KM-Books Publishing Group
6. Kudinov V.A., Ivanov M.O. (2012) “SMO, SMM, PR and branding in social networks” Scientific records: electronic scientific journal Kursk, vol. 1 pp. 87-91.
7. Olshevsky D.V. (2017) “The SMM-promotion as an effective tool of Internet Marketing” Science and innovation, vol. 9 pp. 59-60.
8. Research & Branding Group (2020) “Social networks as a source of information” available at: http://rb.com.ua/blog/socmerezhi-jak-dzherelo-informacii/ (Accessed 10 February 2021)
9. We Are Social and Hootsuite (2021) “Digital 2021: the latest insights into the “State of digital”” available at: https://wearesocial.com/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital (Accessed 10 February 2021).

№ 2 2021

Дата публікації: 2021-02-26

Кількість переглядів: 1743

Відомості про авторів

С. Г. Фірсова

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту інноваційної та інвестиційної діяльності, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

S. Firsova

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Innovative and Investment Activity Management, Taras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0003-0848-1390


А. П. Слуцька

студентка магістратури спеціальності «менеджмент організацій і адміністрування», економічний факультет, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

A. Slutska

Master's Degree student in «Management of Organizations and Administration», Faculty of Economics, Taras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0003-4394-8179

Як цитувати статтю

Фірсова С. Г., Слуцька А. П. Маркетинг в соціальних медіа як технологія політичного брендингу. Ефективна економіка. 2021. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8653 (дата звернення: 16.05.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.2.89

Firsova, S. and Slutska, A. (2021), “Social media marketing as a technology of political branding”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8653 (Accessed 16 May 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.2.89

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.