EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЧИННИКИ ВПЛИВУ НА ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТОК ЕКОНОМІЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ПОСЛУГ
О. І. Жидков, І. А. Ажаман

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.2.202

УДК: 658:330.1

О. І. Жидков, І. А. Ажаман

ЧИННИКИ ВПЛИВУ НА ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТОК ЕКОНОМІЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ПОСЛУГ

Анотація

Обґрунтовано актуальність проведення досліджень щодо визначення чинників, які впливають на формування та розвиток економічного потенціалу сервісного підприємства.
На основі узагальнення теоретичних досліджень науковців щодо чинників, які впливають на формування та розвиток економічного потенціалу підприємств сформовано їх перелік для підприємств сфери послуг, зокрема оптової та роздрібної торгівлі; ремонту автотранспортних засобів і мотоциклів. До таких чинників було віднесено: політико-правовий – відображає рівень політичної стабільності та законодавчо-нормативну базу, які створюють умови для діяльності суб’єктів господарювання; інноваційно-інвестиційний – рівень державної підтримки щодо створення умов до залучення інвестицій підприємствами; фінансово-економічний – державна підтримка галузі за рахунок програм розвитку, рівень інфляції тощо; кадровий – відображає якісні та кількісні характеристики персоналу, який може розглядатися як трудовий потенціал для галузі. Проаналізовано вплив кожного з перелічених чинників та наведено узагальнення щодо такого впливу.

Ключові слова: економічний потенціал; підприємство; фактори; сервісне підприємство; рівень; інвестиції; інновації; експорт та імпорт.

Література

1. Ажаман І. А., Дога В. С., Жидков О. І. Економічний потенціал будівельного підприємства – сутність та підходи до визначення. Економіка та управління: сучасний стан і перспективи розвитку: матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. Одеса, ОДАБА, 2017. С. 283-286.
2. Ажаман І. А., Жидков О. І. Методичні підходи до оцінювання рівня розвитку економічного потенціалу сервісного підприємства. Ефективна економіка. 2019. № 5. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7028
3. Ажаман І.А., Жидков О.І. Сутність та структура економічного потенціалу підприємства. Економіка та держава. 2018. №4. С. 22-25.
4. Ажаман І.А., Жидков О.І. Теоретичне обґрунтування сутності та властивостей потенціалу підприємства. Економіка та держава. 2018. №2. С. 22-26.
5. Лапин Е. В. Экономический потенциал предприятия: [Монографія]. Сумы: ИТД «Университетская книга», 2002. 310 с.
6. Маслак О.І., Безручко О.О. Особливості оцінювання економічного потенціалу підприємства в умовах циклічних коливань. Вісник соціально-економічних досліджень. 2013. Випуск 1 (48). С.121-127.
7. Прохорова В.В., Тарасюк Д.С. Формування економічного потенціалу підприємства: теоретичний аспект. Економіка і регіон. №4 (53). 2015. ПолтНТУ. С35-39.
8. Рзаєва Т. Г. Підходи до оцінки потенціалу підприємства: їх переваги та недоліки. Вісник Хмельницького національного університету. 2014. № 3. Т. 3. С 150-155.
9. Турило А. А. Потенціал підприємства: сутність та методологічні підходи до визначення. Економічний вісник. 2014. №3. С. 65-71.
10. Федонін О. С., Рєпіна І. М., Олексик О. І. Потенціал підприємства: формування та оцінка: навч. посіб. К.: КНЕУ, 2003. 316 с.

O. Zhydkov, І. Azhaman

FACTORS INFLUENCING THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF ECONOMIC POTENTIAL OF ENTERPRISES IN THE SERVICE SECTOR

Summary

It reasonably proved the actuality of the researches for determinations the factors, which have influence on the developing and forming of economic potential of the service companies
Using the general conclusion of the scientists theoretical researches regarding the factors, which have influence on the developing and forming of economic potential was formed the list of such factors for the service companies, in particular for retail and wholesale trading, repair of motor vehicles and motorcycles.
Such factors included:
-political and legal -which reflects the level of political stability and legal and regulatory framework which create the conditions for activities of business entities;
-innovation and investment –the level of the state support for creating conditions for attracting investments by business entities
-financial and economical – state support the sector of economy through the developing program, level of inflation and etc.
- human resources - reflects the qualitative and quantitative characteristics of the staff, which can be viewed as the labor potential of the industry.
It has been determined that the influence of the political and legal factor is expressed through the appropriate legal framework, creating conditions for enterprises, in particular the wholesale and retail trade; repair of motor vehicles and motorcycles and creating of its potential. The legal and regulatory prerequisites for the activities of economic entities and the development of their economic potential have been established now. This economic basis is constantly being improved. The structure of innovation costs of enterprises by source of investment was analyzed to determine the impact of the innovation and investment factor. It has been revealed that in recent years favorable investment prerequisites for the formation and further development of the economic potential of Ukrainian enterprises are being defined, in particular in the sphere «Wholesale and retail trade of motor vehicles and motorcycles and their repair». A study of financial and economic factors, in particular State support for the sectors economy through a system of programmers and grants, revealed that over the past three years the State budget of Ukraine has not allocated funds for the development of this sector. A peculiarity of the wholesale and retail trade; the repair of motor vehicles and motorcycles is the considerable labour-intensiveness of the services. This determines the significant impact of the human resource factor on the formation and development of the economic potential of enterprises. Overall, human resources have a negative impact on the economic potential of enterprises, which is linked to the decline in the economically active population in the country.

Keywords: economic potential; enterprise; factors; service enterprise; level; investments; innovations; export and import.

References

1. Azhaman, I. A. Doha, V. S. and Zhydkov, O. I. (2017), “Economic potential of a construction company - the essence and approaches to the definition”, Materialy III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii [Materials of the III International scientific-practical conference] Economika ta upravlinnia: suchasnyi stan i perspektyvy rozvytku [Economics and management: current status and prospects], ODABA, Odesa, Ukraine, pp. 283-286.
2. Azhaman, І. and Zhydkov, O. (2019), “Methodical approaches to assessing the level of development of the economic potential of a service enterprise”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7028 (Accessed 9 Feb 2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.5.5
3. Azhaman, І. and Zhydkov, O. (2018), “The nature and structure of the economic potential of the enterprise”, Ekonomika ta derzhava, vol. 4, pp. 22–25.
4. Azhaman, І. and Zhydkov, O. (2018), “Theoretical substantiation of the essence and properties of the enterprise potential”, Ekonomika ta derzhava, vol. 2, pp. 22–26.
5. Lapin, E. V. (2002), Jekonomicheskij potencial predprijatija [Economic potential of the enterprise], ITD «Universitetskaja kniga», Sumy, Ukraine, P. 310.
6. Maslak, O.I. anf Bezruchko, O.O. (2013), “Features of estimation of economic potential of the enterprise in the conditions of cyclic fluctuations”, Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen, vol. 1 (48), pp.121-127.
7. Prokhorova, V.V. and Tarasiuk, D.S. (2015), “Formation of economic potential of the enterprise: theoretical aspect”, Ekonomika i rehion, vol. 4(53), pp. 35-39.
8. Rzaieva, T. H. (2014), “Approaches to assessing the potential of the enterprise: their advantages and disadvantages”, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, issue 3, vol. 3, pp. 150-155.
9. Turylo, A. A. (2014), “Enterprise potential: essence and methodological approaches to definition”, Ekonomichnyi visnyk, vol. 3, pp. 65-71.
10. Fedonin, O. S. Riepina, I. M. and Oleksyk, O. I. (2003), Potentsial pidpryiemstva: formuvannia ta otsinka: navch. posib. [Potential of the enterprise: formation and evaluation], KNEU, Kyiv, Ukraine, P. 316.

№ 2 2021

Дата публікації: 2021-02-26

Кількість переглядів: 8072

Відомості про авторів

О. І. Жидков

аспірант кафедри менеджменту і маркетингу, Одеська державна академія будівництва та архітектури, м. Одеса

O. Zhydkov

Postgraduate student of the Department of Management and Marketing, Odessa State Academy of Civil Engineering and Architecture, Odessa

ORCID:

0000-0003-1876-874X


І. А. Ажаман

д. е. н., професор, завідувач кафедри менеджменту і маркетингу, Одеська державна академія будівництва та архітектури, м. Одеса

І. Azhaman

Doctor of Economic Sciences, Рrofessor, Head of the Department of Management and Marketing, Odessa State Academy of Civil Engineering and Architecture, Odessa

ORCID:

0000-0002-0245-1652

Як цитувати статтю

Жидков О. І., Ажаман І. А. Чинники впливу на формування та розвиток економічного потенціалу підприємств сфери послуг. Ефективна економіка. 2021. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8661 (дата звернення: 26.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.2.202

Zhydkov, O. and Azhaman, І. (2021), “Factors influencing the formation and development of economic potential of enterprises in the service sector”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8661 (Accessed 26 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.2.202

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.