EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЦІНОУТВОРЕННЯ НА РИНКУ ПАСАЖИРСЬКИХ АВІАПЕРЕВЕЗЕНЬ В УКРАЇНІ
К. В. Бажеріна, Н. Л. Писаренко, О. О. Подолян

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.2.105

УДК: 338.518: 656.7

К. В. Бажеріна, Н. Л. Писаренко, О. О. Подолян

СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЦІНОУТВОРЕННЯ НА РИНКУ ПАСАЖИРСЬКИХ АВІАПЕРЕВЕЗЕНЬ В УКРАЇНІ

Анотація

У статті показано та проаналізовано динаміку пасажиропотоку на ринку авіаперевезень в Україні, включно під час поширення пандемії COVID-19. Визначено сучасні тенденції ціноутворення й основні фактори впливу, які їх спричиняють, на цьому ринку. Проведений кількісний та структурний аналіз ринку пасажирських авіаперевезень України. На основі аналізу стратегічних груп конкурентів, співвідношення економічної цінності послуг, які вони надають та рівня їх цін було виділено моделі ціноутворення для лоукостерів і класичних авіакомпаній та тенденції до обрання цих моделей. Визначено чинники, що впливають на процес ціноутворення для авіакомпаній в Україні. Виділено можливості та загрози для лоукостерів та класичних авіакомпаній та надано рекомендації для них на ринку пасажирських авіаперевезень України.

Ключові слова: авіакомпанії; класичні авіакомпанії; лоукостери; тенденції ринку; фактори впливу; ціноутворення.

Література

1. Періодична інформація Державної авіаційної служби України. URL: https://avia.gov.ua/pro-nas/statistika/periodychna-informatsiya/ (дата звернення: 31.12.2020).
2. Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 31.12.2020).
3. The Henley Passport Index. URL: https://www.henleypassportindex.com/passport (дата звернення: 31.12.2020).
4. Обсяг наданих Украерорухом аеронавігаційних послуг у 2019 році збільшився на 11,5 %. URL: http://uksatse.ua/index.php?s=c9797e59fdcea0358d5262c48c377901&act=Part&CODE=247&id=512# (дата звернення: 31.12.2020).
5. Стали известны подробности о новом украинском лоу-косте Bees Airline. URL: https://www.avianews.com/ukraine/2020/12/18/beesairline_new_details/ (дата звернення: 31.12.2020).
6. Як ринок притлумив «апетити» вітчизняного авіамонополіста. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2566146-ak-rinok-pritlumiv-apetiti-vitciznanogo-aviamonopolista.html (дата звернення: 31.12.2020).
7. These Are the World’s Most Popular City Destinations in 2019. URL: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-12-03/these-are-the-world-s-most-popular-city-destinations-in-2019 (дата звернення: 31.12.2020).
8. Захотіли – полетіли: CityBreak на крилах SkyUp Airlines. URL: https://skyup.aero/uk/news/zahotili-poletili-citybreak-na-krilah-skyup-airlines_197 (дата звернення: 31.12.2020).
9. Giovanni Alberto Tabacco (2016). Airline Economics: An Empirical Analysis of Market Structure and Competition in the US Airline Industry. Publisher: Palgrave Macmillan, 2016, 93 p.
10. Длігач А. О. Маркетингова цінова політика: світовий досвід, вітчизняна практика: навч. посіб. Київ : Професіонал, 2006. 304 с.

K. Bazherina, N. Pysarenko, O. Podolian

CURRENT TRENDS IN PRICING IN THE MARKET OF PASSENGER AIR TRANSPORTATION IN UKRAINE

Summary

The article shows and analyses the dynamics of passenger traffic in the air transportation market in Ukraine, including the spread of the COVID-19 pandemic impact. Current pricing trends and the main influencing factors that cause them in this market are identified.
The quantitative customer research and structural analysis of the passengers’ air transportation market of Ukraine are assesed. The issue of marketing pricing in the market of services in the aviation industry, which is critical for the current state of the industry, is almost not covered. Existing work is mainly focused on macroeconomic factors that shape the pricing model in the industry. Our goal was to consider the factor of consumer choice, which will significantly complement the picture. To solve the problem, we considered the price of the service through the prism of the economic value of the product. Paper describes low-cost and classic airlenes pricing model, based on the strategic group of industry competitors’ model, the ratio of the economic value of the services they provide and their price levels. Key factors influencing the pricing process for airlines in Ukraine market are identified. Opportunities and threats for low-cost carriers and classic airlines are highlighted and recommendations for them on the passengers’ air transportation market of Ukraine are given.
The aim is to highlight the main current trends in the market of passenger air transportation in Ukraine, analysis of factors influencing the pricing process of airlines, identification of typical pricing strategies of airlines and built a price-value matrix, conduct the analysis of current opportunities and threats to low-cost carriers and classic airlines. The airlines whose destinations were measured in consumers survey, were selected based on market share (market leaders) and based on a common air flight direction to compare prices and calculate economic value. Integrated estimates based on consumer surveys, which is a numerical reflection of the value of airlines, we have supplemented with actual ticket prices. This made it possible to build a matrix of "perceived value-price" and to explore the pricing strategies of companies.

Keywords: airlines; classic airlines; low-cost carriers; market trends; influencing factors; pricing.

References

1. State aviation administration of Ukraine (2020), “Periodic information of the State Aviation Service of Ukraine”, available at: https://avia.gov.ua/pro-nas/statistika/periodychna-informatsiya/ (Accessed 31 of December 2020).
2. State Statistics Service of Ukraine (2020), available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accessed 31 of December 2020).
3. The Henley Passport Index (2020), available at: https://www.henleypassportindex.com/passport (Accessed 31 of December 2020).
4. Ukrsatse (2019), “The volume of air navigation services provided by UkSATSE in 2019 increased by 11.5%”, available at: http://uksatse.ua/index.php?s=c9797e59fdcea0358d5262c48c377901&act=Part&CODE=247&id=512# (Accessed 31 of December 2020).
5. Avianews (2020), “Details of the new Ukrainian low-cost airline "Bees Airline”, available at: https://www.avianews.com/ukraine/2020/12/18/beesairline_new_details/ (Accessed 31 of December 2020).
6. Ukrinform (2020), “How the market suppressed the "appetites" of the domestic aviation monopolist”, available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2566146-ak-rinok-pritlumiv-apetiti-vitciznanogo-aviamonopolista.html (Accessed 31 of December 2020).
7. Bloomberg (2019), “These Are the World's Most Popular City Destinations in 2019”, available at: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-12-03/these-are-the-world-s-most-popular-city-destinations-in-2019 (Accessed 31 of December 2020).
8. Skyup (2020), “Wanted - flew: CityBreak on the wings of SkyUp Airlines”, available at: https://skyup.aero/uk/news/zahotili-poletili-citybreak-na-krilah-skyup-airlines_197 (Accessed 31 of December 2020).
9. Tabacco, G.A. (2016), Airline Economics: An Empirical Analysis of Market Structure and Competition in the US Airline Industry, Palgrave Macmillan, London, UK.
10. Dlihach, A.O. (2006), Marketynhova tsinova polityka: svitovyi dosvid, vitchyzniana praktyka [Marketing pricing policy: world experience, domestic practice], Profesional, Kyiv, Ukraine.

№ 2 2021

Дата публікації: 2021-02-26

Кількість переглядів: 7383

Відомості про авторів

К. В. Бажеріна

к. е. н., доцент, доцент кафедри промислового маркетингу,Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

K. Bazherina

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Industrial Marketing, National Technical University of Ukraine Igor Sikorsky KPI

ORCID:

0000-0002-1049-3000


Н. Л. Писаренко

к. е. н., доцент, доцент кафедри промислового маркетингу, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

N. Pysarenko

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Industrial Marketing, National Technical University of Ukraine Igor Sikorsky KPI

ORCID:

0000-0002-0526-8546


О. О. Подолян

студент 4 курсу спеціальності 075 «Маркетинг», Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

O. Podolian

4th year student majoring in "Marketing", National Technical University of Ukraine Igor Sikorsky KPI

ORCID:

0000-0002-7005-507X

Як цитувати статтю

Бажеріна К. В., Писаренко Н. Л., Подолян О. О. Сучасні тенденції ціноутворення на ринку пасажирських авіаперевезень в Україні. Ефективна економіка. 2021. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8712 (дата звернення: 19.03.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.2.105

Bazherina, K., Pysarenko, N. and Podolian, O. (2021), “Current trends in pricing in the market of passenger air transportation in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8712 (Accessed 19 Mar 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.2.105

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.