EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ СИСТЕМНО-РЕФЛЕКСИВНОГО МАРКЕТИНГОВОГО УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ
А. В. Ченцов

УДК: 005.21:339.138

А. В. Ченцов

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ СИСТЕМНО-РЕФЛЕКСИВНОГО МАРКЕТИНГОВОГО УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ

Анотація

Уніфікація та стандартизація сучасних умов господарювання вимагає від товаровиробників орієнтуватися на нецінові методи конкуренції, засновані у тому числі на формуванні належного інформаційного образу власної продукції у свідомості споживача. Формування такого образу вимагає змін в організації маркетингового управління та потребує пристосування параметрів маркетингової діяльності підприємств до формальних на неформальних зв’язків між ключовими економічними агентами. Метою дослідження постав розвиток теоретико-методичних засад організації маркетингового управління підприємством на основі використання парадигми системно-рефлексивного маркетингу. Гіпотезою дослідження постало підпорядкування процесу організації маркетингового управління вимозі забезпечення можливості збільшення або максимізації «рангу рефлексії суб’єкта організації маркетингової діяльності». Гіпотезу доведено шляхом визначенні структури предметної області організації маркетингового управління діяльністю підприємства. Об’єктом маркетингового управління обрано наближення економічних інтересів споживача та підприємства.

Artem Chentsov

PRINCIPLES OF THE ENTERPRISE SYSTEM-REFLEXIVE MARKETING MANAGEMENT ORGANIZATION

Summary

The modern economic conditions unification and standardization require producers to focus on non-price methods of competition, based in part on the formation of their products proper information image in consumers' minds. Mentioned formation of the production image require to change the enterprise's marketing-management organization and claim to adapt enterprises' marketing activities to formal and informal relations between key economic agents. The study's purpose was to develop the theoretical and methodological foundations of the enterprise marketing-management organization by involving the system-reflexive paradigm. The study's hypothesis was to subordinate the process of enterprise marketing activities organizing to the subject of marketing activities reflection rank increasing requirement. The hypotheses have been proved by determining the structure of the enterprise's marketing management subject area. Narrowing the consumer and the company's economic interests has been chosen as the object of enterprises' marketing management. The main stages of the enterprise marketing management organization have been listed. Listed steps include the following. The management goals definition and enterprise guidelines determination has been provided as the base of the first stage of marketing management organization. The marketing management object and subject definition has been determined as the main activity for the second stage. Determining the management process organization order has been presented as a third stage content. Choosing the management influences directions and determining the enterprise reaction to identified deviations has been formalized at this stage. The scheme of providing reflection growth as a base of enterprise marketing management organizing has been developed. This scheme was used as the third stage organization base. The content of management has been determined, and the functions connection to the enterprise organizational structure has been developed based on the reflection ranks growth scheme. The set of methods for developing and implementing managerial influence has been carried out in the fifth stage. Developing the management models and regulations for the managerial influence implementation has been presented as the final organizational stage. The peculiarities of each stage expansion by the reflective management tools have been determined.

№ 8 2018

Кількість переглядів: 2861

Відомості про авторів

А. В. Ченцов

здобувач кафедри міжнародних економічних відносин Університету митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна

Artem Chentsov

Postgraduate student of International Economic Relations, University of Customs and Finance (Dnipro, Ukraine)

Як цитувати статтю

Ченцов А. В. Теоретичні засади організації системно-рефлексивного маркетингового управління підприємством. Ефективна економіка. 2018. № 8. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8729 (дата звернення: 20.05.2022).

Chentsov, Artem (2018), “Principles of the enterprise system-reflexive marketing management organization”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 8, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8729 (Accessed 20 May 2022).

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.