СУЧАСНА ПАРАДИГМА СЕРВІСНОЇ ЕКОНОМІКИ В УМОВАХ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ
Ю. М. Сафонов
DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.19
УДК: 338
Ю. М. Сафонов
СУЧАСНА ПАРАДИГМА СЕРВІСНОЇ ЕКОНОМІКИ В УМОВАХ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ
Анотація
Стаття присвячена визначенню сучасної парадигми сервісної економіки в умовах діджиталізації. Досліджені основні підходи до вивчення сутності сервісної економіки. Розглянуто основні теорії та концепції, що були важливим внеском в розвиток економічної теорії сервісної економіки. Проаналізовано основні тенденції сучасної економіки. Визначені основні ознаки цифровізації суспільства. Перераховано одних зі світових лідерів у сфері цифровізації. Встановлено, що сучасна сервісна економіка є складною адаптивною системою, що постійно змінюється, яка значно відрізняється від моделі, що аналізується в межах неокласичної парадигми. Проаналізовано рівень впливу цифровізації на сучасний бізнес. Доведено важливість об'єктивних змін, що відбуваються в сучасному світі. Зроблено висновки, що цифровізація є процесом, який змінює спосіб ведення бізнесу відповідно до ринкової кон’юнктури.
Ключові слова: сервісна економіка; сфера послуг; діджиталізація; цифрова економіка; глобалізація.
Література
1. Банке Б. Аналітичний звіт BGG. Vlast.kz. URL: https://vlast.kz/korporation/24539-cidrovizacia-biznesa.html
2. Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество. Опыт социального прогнозирования / Пер. с англ. М.: Academia, 1999. 956 с.
3. Ведмідь Н. Сервісна концепція: еволюція та пріоритети імплементації. Ефективна економіка 2013. № 6. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2142
4. Вітренко А.О. Міждисциплінарні аспекти теорії сервісної економіки. Причорноморські економічні студії. Випуск 9-1. 2016. С. 5-12.
5. Євтушенко О.В. Особливості формування сервісної економіки. Економiка та держава 2015. № 3. С. 103-106.
6. Іванченко Н.О., Кудрицька Ж.В., Рекачинська К.В. Бізнес-моделі в умовах цифрових трансформацій. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. Том 31 (70). № 3, 2020. С. 185-190.
7. Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура: Пер. с англ. — М.: ГУ ВШЭ, 2000. — 608 с.
8. Стоуньер Т. Информационное богатство: профиль постиндустриальной экономики // Новая технократическая волна на Западе. М.: Прогресс, 1986. С. 392-409.
9. Тоффлер Э. Третья волна. М.: ООО "Фирма "Издательство АСТ", 1999. 784 с.
10. The Digital Vortex in 2017: It’s not a question of “when” / By Professor Michael R. Wade. URL: https://www.imd.org/dbt/articles/digital-vortex-in-2017.
Yu. Safonov
MODERN PARADIGM OF SERVICE ECONOMY IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION
Summary
The article is devoted to the definition of the modern paradigm of service economy in the conditions of digitalization. The main approaches to studying the essence of service economy are investigated. It is determined that during the transition of society to the post-industrial phase there is a significant development of the service sector. The main theories and concepts that were an important contribution to the development of economic theory of service economy are considered. The main trends of the modern economy are analyzed. It is established that the modern service economy is a complex adaptive system that is constantly changing, which is significantly different from the model analyzed within the neoclassical paradigm. The main features of digitalization of society are identified. Listed are some of the world leaders in the field of digitalization. The leaders are Finland, Sweden, the Netherlands and Denmark, which received the highest rankings in the index of the digital economy and society. It is established that the modern service economy is a complex adaptive system that is constantly changing, which is significantly different from the model analyzed within the neoclassical paradigm. The level of influence of digitalization on modern business is analyzed. Experts explain the peculiarities of the business response to the digital transformation as follows: key sectors of the economy, which provide more than a third of budget revenues, are not leaders in the direction of digitalization; In economies where more than two-thirds of a country's GDP is provided by state-owned companies, IT strategies depend more on regulators than on business performance. The importance of objective changes taking place in the modern world is proved. These changes affect not only the quantitative proportions in the structure of national production in most countries, but also its qualitative characteristics. It is concluded that digitalization is a process that changes the way of doing business in accordance with market conditions. The modern paradigm of the service economy is determined by the conditions of functioning of modern society.
Keywords: service economy; services; digitalization; digital economy; globalization.
References
1. Banke, B. (2020), “Analytical report BGG”, available at: https://vlast.kz/korporation/24539-cidrovizacia-biznesa.html (Accessed 05 Dec 2020).
2. Bell, D. (1999), Hriadushchee postyndustryalnoe obshchestvo. Opyt sotsyalnoho prohnozyrovanyia [The coming post-industrial society. Social forecasting experience], Academia, Moscow, Russia.
3. Vedmid, N. (2013), “Service concept: the evolution and implementation priorities”, Efektyvna ekonomika, vol. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2142 (Accessed 05 Dec 2020).
4. Vitrenko, A.O. (2016), “Interdisciplinary aspects of the theory of service economics”, Prychornomorski ekonomichni studii, vol. 9-1, pp. 5-12
5. Yevtushenko, O.V. (2015), “Peculiarities of service economy formation”, Ekonomika ta derzhava, vol. 3, pp. 103-106.
6. Ivanchenko, N.O. Kudrytska, Zh.V. and Rekachynska, K.V. (2020), “Business models in the context of digital transformations”, Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Ekonomika i upravlinnia, vol. 31 (70), no. 3, pp. 185-190
7. Kastels, M. (2000), Ynformatsyonnaia epokha: ekonomyka, obshchestvo y kultura [Information age: economy, society and culture], HU VShE, Moscow, Russia.
8. Stouner, T. (1986), “Information wealth: the profile of the post-industrial economy”, Novaia tekhnokratycheskaia volna na Zapade [New technocratic wave in the West], Prohress, Moscow, Russia, pp. 392-409.
9. Toffler, E. (1999), Tretia volna [Third wave], OOO "Fyrma "Yzdatelstvo AST", Moscow, Russia.
10. Wade, M.R. (2017), “The Digital Vortex in 2017: Its not a question of “when”, available at: https://www.imd.org/dbt/articles/digital-vortex-in-2017 (Accessed 05 Dec 2020).
№ 12 2020
Дата публікації: 2020-12-26
Кількість переглядів: 9837