EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

УДОСКОНАЛЕННЯ МОДЕЛІ ФУНКЦІОНУВАННЯ КОРПОРАТИВНИХ ПОТОКІВ ЗНАНЬ У АКЦІОНЕРНИХ ТОВАРИСТВАХ ЯК НАПРЯМ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ЇХ ФУНКЦІОНУВАННЯ
Г. В. Строкович, Н. М. Шматько, В. В. Косюга

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.12

УДК: 338.334:339.56

Г. В. Строкович, Н. М. Шматько, В. В. Косюга

УДОСКОНАЛЕННЯ МОДЕЛІ ФУНКЦІОНУВАННЯ КОРПОРАТИВНИХ ПОТОКІВ ЗНАНЬ У АКЦІОНЕРНИХ ТОВАРИСТВАХ ЯК НАПРЯМ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ЇХ ФУНКЦІОНУВАННЯ

Анотація

Визначено, що кожна корпорація формує певний набір методів управління знаннями, в залежності від виду знань, способів їх отримування, накопичення, обміну ними, намірів, інтересів, побажань, сподівань, очікувань, щоб досягти певного консенсусу з ключовими стейкхолдерами стосовно прийняття стратегічних рішень щодо функціонування у довгостроковому періоді. Сформований набір методів управління знаннями та бази знань, які постійно оновлюються, сприяють навчанню організації на постійній основі, здатності корпорацій до постійного оновлення, з урахуванням найбільш актуальних знань та створенню певних конкурентних переваг в умовах глобальної конкуренції. Виділені вимоги до властивостей інформаційних потоків та рівня кіберзахисту з метою підвищення якості функціонування. Доведено, що управління знаннями потребує постійного оновлення їх з метою адаптування до ситуації, яка склалася в організації на поточний час та виходячи з того, яким чином вона може змінитися у майбутньому, активного використання накопиченого життєвого досвіду, наявних формальних та неформальних правил поведінки у тієї чи іншої ситуації, забезпечені доступності знань для всіх стейкхолдерів корпорації.
З огляду на важливість управління знаннями як ресурсом, що дозволяє отримати конкурентну перевагу корпорації та підвищити якість її функціонування запропоновано модель функціонування потоків знань у корпорації та основні фактори забезпечення якості її функціонування. До яких відноситься міжнародна інформація, яка необхідна для забезпечення якісного функціонування корпорації; трансфер специфічної міжнародної інформації; корпоративна культура корпорації; її інфраструктура; інформаційно-комунікаційні технології наявні у корпорації.

Ключові слова: управління; потік; знання; інформація; якість; конкурентна перевага.

Література

1. Alavi M., Leidner D.E. Review: Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues, MIS Quarterly, 2001. Vol.25. № 1. Р.111.
2. Bettoni M.C., Schneider S. The essence of knowledge management: A Constructivist Approach. Conference Paper, 2003. January. Available online at https://www.researchgate.net/publication/220709097_The_Essence_of_Knowledge_Management
3. Broadbent M. The emerging phenomenon of knowledge management. The Australian Library Journal. 1997. Р. 6-24.
4. Davenport T.H., and L. Prusak. Working knowledge: How organizations manage what they know. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2000.
5. Fink K. Process model for knowledge potential measurement in SMEs. In Strategies for Knowledge Management Success: Exploring Organizational Efficacy. New York: Information Science Reference. 2011. P. 91–105.
6. King W.R. An integrated architecture for the effective knowledge organization. Journal of Knowledge Management. 2008. № 12(2). P. 1367–1380.
7. Knowledge Management (KM) Processes in Organizations: Theoretical Foundations and Practice. McInerney, Claire R.; Koenig, Michael E.D. 2011. Available online at https://www.researchgate.net/publication/220696219_Knowledge_Management_KM_Processes_in_Organizations_Theoretical_Foundations_and_Practice

H. Strokovich, N. Shmatko, V. Kosuga

IMPROVEMENT OF THE CORPORATE FLOWS KNOWLEDGE FUNCTIONING MODEL IN JOINT STOCK COMPANIES AS A DIRECTION OF RISE THE QUALITY OF THEIR FUNCTIONING

Summary

The existing opportunities to ensure the active and dynamic growth of corporations in the context of globalization are almost exhausted. This necessitates the formation of new directions for improving the quality of corporations, which will ensure the formation of new types of competitive advantages. In the information economy, one of the key sources of competitive advantage is the creation of corporate knowledge that characterizes the exclusivity of the corporation and contributes to the growth of its innovation potential. Therefore, the question of forming an improved model of knowledge flows in corporations is relevant.
The main purpose and task of the study is to form an improved model of the functioning of knowledge flows in corporations. A set of such methods was used in the research: monographic, methods of analysis and synthesis, the method of scientific comparison. It is determined that each corporation forms a set of methods of knowledge management, depending on the type of knowledge, ways to obtain it, accumulation, exchange, intentions, interests, wishes, hopes, expectations, to reach a consensus with key stakeholders on strategic decisions. in the long run. A set of methods of knowledge management and knowledge base, which are constantly updated, contribute to the training of the organization on an ongoing basis, the ability of corporations to constantly update, taking into account the most relevant knowledge and create certain competitive advantages in global competition. It is identified requirements to the properties of information flows and the level of cybersecurity in order to improve the quality of operation. It is proved that knowledge management needs to be constantly updated in order to adapt to the current situation in the organization and based on how it may change in the future, active use of life experience, existing formal and informal rules of conduct in a another situation, ensuring the availability of knowledge for all stakeholders of the corporation. Given the importance of knowledge management as a resource that allows you to gain a competitive advantage of the corporation and improve the quality of its operation, a model of knowledge flows in the corporation and the main factors to ensure the quality of its operation. These include international information that is necessary to ensure the proper functioning of the corporation; transfer of specific international information; corporate culture of the corporation; its infrastructure; information and communication technologies are available in the corporation.

Keywords: management; flow; knowledge; information; quality; competitive advantage.

References

1. Alavi, M. and Leidner, D.E. (2001). “Review: Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues”, MIS Quarterly, Vol. 25, Isuue. 1, p. 111.
2. Bettoni, M.C. and Schneider, S. (2003). The essence of knowledge management: A Constructivist Approach. Conference Paper. January. [Online ], available at: https://www.researchgate.net/publication/220709097_The_Essence_of_Knowledge_Management (Accessed 01 Sept 2019).
3. Broadbent, M. (1997). “The emerging phenomenon of knowledge management”. The Australian Library Journal, Feb., pp. 6-24.
4. Davenport, T.H. and Prusak, L. (2000). Working knowledge: How organizations manage what they know. Boston, MA: Harvard Business School Press.
5. Fink, K. (2011). Process model for knowledge potential measurement in SMEs. In Strategies for Knowledge Management Success: Exploring Organizational Efficacy. New York: Information Science Reference.
6. King, W.R. (2008). “An integrated architecture for the effective knowledge organization”. Journal of Knowledge Management, vol. 12(2), pp. 1367–1380.
7. Knowledge Management (KM) Processes in Organizations: Theoretical Foundations and Practice (2011). McInerney, Claire R.; Koenig, Michael E.D. [Online], available at: https://www.researchgate.net/publication/220696219_Knowledge_Management_KM_Processes_in_Organizations_Theoretical_Foundations_and_Practice (Accessed 01 Sept 2019).

№ 9 2019

Дата публікації: 2019-09-27

Кількість переглядів: 5559

Відомості про авторів

Г. В. Строкович

д. е. н., доцент, професор кафедри менеджменту, логістики та економіки, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, Харків, Україна

H. Strokovich

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Management, Logistics and Economics, Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics, Kharkiv, Ukraine

ORCID:

0000-0002-5092-9059


Н. М. Шматько

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» Харків, Україна

N. Shmatko

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Management of Innovative Entrepreneurship and International Economic Relations, National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute", Kharkiv, Ukraine

ORCID:

0000-0002-4909-252X


В. В. Косюга

здобувач, Університет митної справи та фінансів, Дніпро, Україна

V. Kosuga

Сandidate for a degree, University of Customs and Finance, Dnipro, Ukraine

ORCID:

0000-0013-3381-7643

Як цитувати статтю

Строкович Г. В., Шматько Н. М., Косюга В. В. Удосконалення моделі функціонування корпоративних потоків знань у акціонерних товариствах як напрям підвищення якості їх функціонування. Ефективна економіка. 2019. № 9. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8742 (дата звернення: 29.03.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.12

Strokovich, H., Shmatko, N. and Kosuga, V. (2019), “Improvement of the corporate flows knowledge functioning model in joint stock companies as a direction of rise the quality of their functioning”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 9, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8742 (Accessed 29 Mar 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.12

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.