EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СТВОРЕННЯ EDTECH СТАРТАПІВ ЯК ФАКТОР РОЗВИТКУ ОНЛАЙН-ОСВІТИ
С. О. Пермінова

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.3.82

УДК: 339.9+37.01(045)

С. О. Пермінова

СТВОРЕННЯ EDTECH СТАРТАПІВ ЯК ФАКТОР РОЗВИТКУ ОНЛАЙН-ОСВІТИ

Анотація

У статті розглянуто світові тенденції дистанційного навчання і фактори впливу на активний розвиток онлайн-освіти, яка в останні роки набуває поширення. Здійснено аналіз світового ринку освітніх технологій, що демонструє швидке зростання, особливо в умовах самоізоляції. Зроблено акцент на значному інтересі до EdTech стартапів у світовому масштабі в зв’язку з підвищеною увагою урядів розвинених країн до рівня освіченості громадян та необхідністю розвитку економіки знань. Проаналізовано глобальні світові тренди, які використовуються в сфері освіти і дають позитивні результати, а саме: мобільна та корпоративна освіта, геймифікація, VR/AR, штучний інтелект. Досліджено ринки EdTech провідних країн світу з точки зору об’ємів залучення інвестицій в освітні технології. Досліджено вітчизняний ринок освіти, який знаходиться на стадії становлення і розвитку, однак має значні здобутки в розробці освітніх технологічний стартапів. Обґрунтовано необхідність визначення пріоритетності галузі освіти на рівні держави, що дозволить залучати внутрішні та зовнішні фінансові ресурси для підтримки і розвитку EdTech стартапів, створюючи сприятливі умови для економічного зростання країни.

Ключові слова: онлайн-освіта; освітні технології; світові тренди; EdTech стартапи.

Література

1. Конопелько М. В 2020 году именно у EdTech есть шанс выиграть. URL: https://zeh.media/dengi/edtech/1456908-v-2020-godu-imenno-u-edtech-est-shans-vyigrat-kto-zadayet-trendy-na-rossyskom-rynke-tekhnology-v-obr
2. Образовательный стартап Careerist привлек $1,25 млн. URL: https://ain.ua/2021/02/03/obrazovatelnyj-startap-careerist-privlek-125-mln-odin-iz-osnovatelej-ukrainec/
3. UNESCO policy guidelines for mobile learning / Edited by Rebecca Kraut. Paris. UNESCO, 2013. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219641E.pdf
4. Автономова У. Почему будущее образование – это VR/AR – технологии: опыт Sensorama Academy. URL: https://bit.ua/2018/12/pochemu-budushhee-obrazovaniya-eto-vr-ar-tehnologii-opyt-sensorama-academy/
5. Мягков М. Мировой рынок: инвестиции, лидеры и новые явления. URL: https://edexpert.ru/investments-leaders-and-new-developments
6. 10 европейских EDTECH-стартапов, которые изменят образование в 2020 году. URL: https://www.everest.ua/ru/10-evropejskyh-edtech-startapov-kotorye-yzmenyat-obrazovanye-v-2020-godu/
7. IT-стартапи для української освіти: унікальні розробки на конкурсі Egap Challenge. URL: https://imzo.gov.ua/2017/02/13/it-startapy-dlya-ukrajinskoji-osvity-unikalni-rozrobky-na-konkursi-egap-challenge/
8. Топ – 10 подій та результатів в сфері освіти 2019 в Україні. URL: https://eduhub.in.ua/news/top-10-podiy-ta-rezultativ-v-sferi-osviti-2019-v-ukrajini
9. 11 українських освітніх компаній увійшли у список кращих EdTech проектів – рейтинг HolonIQ. URL: https://nachasi.com/2020/08/27/rating-edtech/
10. Загидуллин Д.Р., Пулявина Н.С. Методика симуляционного обучения как основа стартапа на рынке образовательных технологий (EdTech). URL: https://1economic.ru/lib/111736
11. Сундалов М. Нова ера освітніх стартапів. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2020/05/4/660107

S. Perminova

CREATION OF EDTECH STARTUPISES AS A FACTOR OF ONLINE EDUCATION DEVELOPMENT

Summary

Global trends in distance learning and factors influencing the active development of online education, which has become widely used in recent years, have been studied. An analysis of the global market of educational technologies, which shows rapid growth, especially in conditions of self-isolation. Emphasis is placed on the significant interest in EdTech startups both globally and in Ukraine due to the increased attention of governments of developed countries to the level of education of citizens and the need to develop the knowledge economy. The global world trends that are used in the field of education and give positive results are analyzed, namely: mobile and corporate education, gamification, VR/AR, artificial intelligence. EdTech markets of the world's leading countries are studied in terms of attracting investment in educational technologies. A comparative description of investment infusions in the field of education and other industries, which showed significant potential and good prospects for the development of the education sector. The domestic market of education, which is still at the stage of formation and development, has been studied, but there are already significant achievements in the emergence of educational technology startups. The brake factors for the development and use of educational technologies in Ukraine are outlined, which are: lack of sufficient number of customers, limited resources (staff, financial component) in educational institutions, as well as insufficient state interest in innovative projects. Urgent actions have been identified, which should be aimed at: creating conditions to promote the development and effective functioning of innovative developments in the field of education; use of mechanisms that would ensure the introduction of startups in the practice of training; development of regulatory framework; economic incentives for domestic developers; support and launch of "digital sandboxes", the formation of ecosystems that would help the survival and rapid development of educational startups. Emphasis is placed on the need to prioritize the education sector at the state level, which will attract internal and external financial resources to support and develop EdTech startups, and create favorable conditions for rapid economic growth.

Keywords: online education; educational technologies; global trends; EdTech startups.

References

1. Konopelko, M. (2020), “In 2020, EdTech has a chance to win”, available at: https://zeh.media/dengi/edtech/1456908-v-2020-godu-imenno-u-edtech-est-shans-vyigrat-kto-zadayet-trendy-na-rossyskom-rynke-tekhnology-v-obr (Accessed 16 February 2021)
2. Ain (2021), “Educational startup Careerist raised $ 1.25 million”, available at: https://ain.ua/2021/02/03/obrazovatelnyj-startap-careerist-privlek-125-mln-odin-iz-osnovatelej-ukrainec/ (Accessed 16 February 2021)
3. ResearchGate (2013), “UNESCO policy guidelines for mobile learning”, Edited by Rebecca Kraut, Paris, UNESCO, available at: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219641E.pdf (Accessed 24 February 2021)
4. Avtonomova, U. (2018), “Why future education is VR / AR technology: the Sensorama Academy experience”, available at: https://bit.ua/2018/12/pochemu-budushhee-obrazovaniya-eto-vr-ar-tehnologii-opyt-sensorama-academy/ (Accessed 3 March 2021)
5. Myahkov, M. (2019), “The world market: investments, leaders and new phenomena”, available at: https://edexpert.ru/investments-leaders-and-new-developments (Accessed 6 March 2021)
6. Everest (2020), “10 European EDTECH startups that will change education in 2020”, available at: https://www.everest.ua/ru/10-evropejskyh-edtech-startapov-kotorye-yzmenyat-obrazovanye-v-2020-godu/ (Accessed 12 March 2021)
7. Institute of education content modernization (2017), “IT-startups for Ukrainian education: unique developments in the Egap Challenge”, available at: https://imzo.gov.ua/2017/02/13/it-startapy-dlya-ukrajinskoji-osvity-unikalni-rozrobky-na-konkursi-egap-challenge/ (Accessed 26 February 2021)
8. Educational Hub of Kyiv (2019), “Top 10 events and results in the field of education 2019 in Ukraine”, available at: https://eduhub.in.ua/news/top-10-podiy-ta-rezultativ-v-sferi-osviti-2019-v-ukrajini (Accessed 26 February 2021)
9. Na chasi (2020), “11 Ukrainian educational companies were included in the list of the best EdTech projects - HolonIQ rating”, available at: https://nachasi.com/2020/08/27/rating-edtech/ (Accessed 13 March 2021)
10. Zagidullin, D.R. and Pulyavina N.S. (2021), “Simulation training methodology as a basis for a startup in the market of educational technologies (EdTech)”, available at: https://1economic.ru/lib/111736 (Accessed 14 March 2021)
11. Sundalov, M. (2021), “A new era of educational startups”, available at: https://www.epravda.com.ua/columns/2020/05/4/660107/ (Accessed 2 March 2021).

№ 3 2021

Дата публікації: 2021-03-26

Кількість переглядів: 285

Відомості про авторів

С. О. Пермінова

к. пед. н., доцент, доцент кафедри менеджменту,Факультет менеджменту та маркетингу,Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститутімені Ігоря Сікорського», м. Київ, Україна

S. Perminova

PhD in Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Management,National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute",Kyiv, Ukraine

ORCID:

0000-0001-6443-8560

Як цитувати статтю

Пермінова С. О. Створення edtech стартапів як фактор розвитку онлайн-освіти. Ефективна економіка. 2021. № 3. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8752 (дата звернення: 18.04.2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.3.82

Perminova, S. (2021), “Creation of edtech startupises as a factor of online education development”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 3, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8752 (Accessed 18 Apr 2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.3.82

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.