EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МАРКЕТИНГОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ ЯК ПРОДУКТ КОНСАЛТИНГОВОГО БІЗНЕСУ
Т. В. Янчук, О. Д. Землякова

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.4.80

УДК: 658.8

Т. В. Янчук, О. Д. Землякова

МАРКЕТИНГОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ ЯК ПРОДУКТ КОНСАЛТИНГОВОГО БІЗНЕСУ

Анотація

У данній статті розглядається питання щодо маркетингових досліджень з точки зору їх існування як продукту консалтингового бізнесу. Розглянуто ринок, його динаміку і основних представників консалтингового бізнесу України та світу. В статті розглянуто на скільки актуальними для бізнесу є маркетингові дослідження на даний момент. Визначено проблемні аспекти національного та міжнародного ринків маркетингових досліджень. А також відображено міжнародні тенденції, що сприятимуть розвитку такого ринку в Україні і у світі, наведені приклади представників консалтингового бізнесу, як вітчизняні так і зарубіжні. Розглянуто роль і значення маркетингу та маркетингових досліджень як невід’ємного елемента розвитку консалтингового бізнесу. У статті підкреслюється, що розвиток консалтингового бізнесу неможливий без докорінної перебудови організаційної структури на основі концепції маркетингу. Розглянуто можливість маркетингових досліджень як самостійного продукту, точка зору підтверджена динамікою ринку маркетингових досліджень та динаміки кількості досліджень в Україні та світі.

Ключові слова: маркетингові дослідження; консалтинг; ринок маркетингових досліджень; дослідження ринку; консалтинг.

Література

1. Global Market Research 2020. An ESOMAR Industry Report in cooperation with BDO Accountant & Advisors ./Published by ESOMAR, Amsterdam, The Netherlands 158 p. ;
2. Арестенко В. В. Маркетингові дослідження: сутність, стан та перспективи розвитку. Сталий розвиток економіки. 2015. № 2. С. 290-296.
3.Лопащук І.А. Роль маркетингових досліджень у функціонуванні вітчизняних підприємств Молодий вчений. 2016. Випуск № 12.1 (40). С. 874—877
4. Старостіна А. О., Кравченко В. А. Маркетингові дослідження: визначення мети та практика розробки анкети (на прикладі ризиків споживачів на ринку вина). Вісник Київського національного університету iм. Тараса Шевченка. Серія: Економіка. 2015. № 8 (175). С. 6 – 12.
5. Лилик І. Ринок маркетингових досліджень в Україні 2020 рік: експертна оцінка та аналіз УАМ Маркетинг в Україні. 2020. № 1-2. С. 19-33.
6. Кушнір Т. М. Роль ринку маркетингових досліджень у функціонуванні інформаційно-аналітичної складової маркетингової інфраструктури. Економіка і суспільство. Вип. 2. 2016. С. 114— 118.
7. Головний сайт компанії Approved Business. URL: www.appro-vedindex.co.uk
8. Янчук Т.В. Стратегія формування конкурентних переваг підприємства в сучасних умовах ринку. Галицький економічний вісник. 3 (58), 2019. С.115-120

T. Yanchuk, O. Zemlyakova

MARKETING RESEARCH AS A PRODUCT OF CONSULTING BUSINESS

Summary

This article discusses the issue of marketing research in terms of their existence as a product of the consulting business. The market, its dynamics and the main representatives of the consulting business of Ukraine and the world are considered. The article considers how relevant marketing research is for business at the moment. Problematic aspects of national and international markets of marketing researches are defined. Also, international trends that will promote the development of such a market in Ukraine and in the world are reflected, examples of representatives of the consulting business, both domestic and foreign, are given. The role and importance of marketing and marketing research as an integral part of consulting business development are considered. The article emphasizes that the development of the consulting business is impossible without a radical restructuring of the organizational structure based on the concept of marketing. The competition structural analysis allows to reveal the current degree of the rivalry tension in the consulting field, interests of individual strategically groups and properties of their market behaviour and also determine the principal tendencies of the Ukrainian consulting formation and development. Income for the market research industry has benefited from a steady increase in research and development spending over five years until 2020. In particular, total expenditure increased by 2.7 per cent annually in the five years up to 2020, indicating an increase in demand for industry services, as market research participates as part of the process of developing new products. In turn, the effective application of the results of marketing research will ensure that domestic enterprises have a strong position in world markets, thus guaranteeing the sustainable economic development of Ukraine in the future post-industrial society. The analysis results show the possibility of long-term strategical transformations in this country’s consulting field. The possibility of marketing research as an independent product is considered, the point of view is confirmed by the dynamics of the market of marketing research and the dynamics of the number of researches in Ukraine and the world.

Keywords: marketing researches; consulting; market of marketing researches; market researches; consulting.

References

1. Global Market Research 2020. An ESOMAR Industry Report in cooperation with BDO Accountant & Advisors ./Published by ESOMAR, Amsterdam, The Netherlands 158 p.
2. Arestenko, V. V. (2015), “Marketing research: essence, state and prospects of development”, Stalyi rozvytok ekonomiky, vol. 2, pp. 290-296.
3. Lopashchuk, I.A. (2016), “The role of marketing research in the functioning of domestic enterprises”, Molodyi vchenyi, vol. 12.1 (40), pp. 874—877
4. Starostina, A. O. and Kravchenko, V. A. (2015), “Marketing research: goal setting and questionnaire development practice (on the example of consumer risks in the wine market)”, Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu im. Tarasa Shevchenka. Seriia: Ekonomika, vol. 8 (175), pp. 6 – 12.
5. Lylyk, I. (2020), “Market research market in Ukraine 2020: expert assessment and analysis of UAM”, Marketynh v Ukraini, vol. 1-2, pp. 19-33.
6. Kushnir, T. M. (2016), “The role of the market of market research in the functioning of the information-analytical component of the marketing infrastructure”, Ekonomika i suspilstvo, vol. 2, pp. 114— 118.
7. The main site of the company Approved Business, available at: www.appro-vedindex.co.uk
8. Yanchuk, T.V. (2019), “Strategy of formation of competitive advantages of the enterprise in modern market conditions”, Halytskyi ekonomichnyi visnyk, vol. 3(58), pp.115-120.

№ 4 2021

Дата публікації: 2021-04-29

Кількість переглядів: 2482

Відомості про авторів

Т. В. Янчук

к. е. н., доцент, доцент кафедри маркетингу, Донецький національний університет імені Василя Стуса

T. Yanchuk

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Marketing,Vasyl Stus Donetsk National University

ORCID:

0000-0003-3901-7670


О. Д. Землякова

студентка, Донецький національний університет імені Василя Стуса

O. Zemlyakova

student, Vasyl Stus Donetsk National University

ORCID:

0000-0002-3626-1443

Як цитувати статтю

Янчук Т. В., Землякова О. Д. Маркетингові дослідження як продукт консалтингового бізнесу. Ефективна економіка. 2021. № 4. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8780 (дата звернення: 16.08.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.4.80

Yanchuk, T. and Zemlyakova, O. (2021), “Marketing research as a product of consulting business”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8780 (Accessed 16 Aug 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.4.80

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.