EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МЕХАНІЗМ ЗБАЛАНСУВАННЯ ПОПИТУ І ПРОПОЗИЦІЇ НА ПОСЛУГИ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ АВТОТРАНСПОРТНИМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ
І. Д. Якушик, Ю. В. Мазур

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.4.8

УДК: 339.13: [656.073:656.13] (477)

І. Д. Якушик, Ю. В. Мазур

МЕХАНІЗМ ЗБАЛАНСУВАННЯ ПОПИТУ І ПРОПОЗИЦІЇ НА ПОСЛУГИ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ АВТОТРАНСПОРТНИМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ

Анотація

Сформовано концептуальну модель механізму збалансування попиту і пропозиції на послуги перевезення вантажів автопідприємствами. Доведено, що вітчизняний ринок автомобільних перевезень вантажів – висококонкурентний і фрагментований. Пропозиція транспортних послуг перевищує попит на них, що загострює внутрішньогалузеву конкуренцію. Отже, необхідний механізм збалансування попиту і пропозиції на послуги перевезення вантажів автотранспортними підприємствами.
Вставнолено, що механізм збалансування попиту і пропозиції на послуги перевезень вантажів автомобільним транспортом є динамічним процесом, який включає діяльність щодо отримання інформації (збирання, обробка та аналіз) про кон’юнктуру ринку послуг перевезення вантажів, оцінку збалансованості попиту й пропозиції та реалізацію напрямів і заходів стимулювання попиту й регулювання пропозиції послуг перевезення вантажів.
У концептуальній моделі механізму збалансування попиту і пропозиції на послуги перевезення вантажів автомобільним транспортом запропоновано умовно виділити 2 функціонали: інформаційно-аналітичний (визначення реальних потреб споживачів у перевезенні вантажів і можливостей перевізників задовольнити наявний і потенційний попит) і рекомендаційно-коригуючий (напрями й заходи збалансування попиту та пропозиції на послуги перевезення вантажів автотранспортом).

Ключові слова: автотранспортні підприємства; механізм збалансування попиту і пропозиції; послуги перевезення вантажів.

Література

1. Экономический словарь / Авт. и сост.: А.Н. Азрилиян, О.М. Азрилиян, Е.В. Калашникова, О.В. Квардакова; под ред. А.Н. Азрилияна. 2-е изд. М.: Ин-т новой экономики, 2008. 1152 с.
2. Діяльність суб’єктів господарювання 2018. Статистичний збірник: Державна служба статистики України. Київ, 2019. Відповідальна за випуск О.М. Колпакова URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення 19.02.2020 р.).
3. Транспорт і зв’язок України 2018. Статистичний збірник: Державна служба статистики України. Київ, 2019. Відповідальний за випуск О. Мислінський URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення 15.02.2020 р.).

І. Yakushyk, Yu. Mazur

THE MECHANISM OF BALANCING SUPPLY AND DEMAND FOR FREIGHT SERVICES BY TRUCKING COMPANIES

Summary

A conceptual model of the mechanism of balancing supply and demand for freight transportation services by motor companies has been formed. It is proved that the domestic road haulage market is highly competitive and fragmented. The supply of transport services exceeds the demand for them, which exacerbates intra-industry competition. Therefore, a mechanism is needed to balance supply and demand for freight services by trucking companies. It is established that the mechanism of balancing supply and demand for freight transport services by road is a dynamic process that includes activities to obtain information (collection, processing and analysis) on the market of freight services, assessing the balance of supply and demand and implementation of directions and measures stimulating demand and regulating the supply of freight services.
There are two directions in the field of organization of motor transport services: adaptation of the range of offered services to specific needs of clients and active formation of demand for transport services for the purpose of profitable realization of already implemented. The defining element of the transport market is the customer (sender - consignee), who dictates to the transport company the conditions of transport services. He buys goods or services, providing the organization with the opportunity for further operation and development. Therefore, the indicator in the implementation of business processes while ensuring proper quality is to meet consumer needs. Naturally, the gap between the actual performance of freight and the necessary should be minimal, otherwise the consumer will pay attention to the services of competitors.
In the conceptual model of the mechanism of balancing of demand and the offer for services of transportation of freights by motor transport it is offered to allocate 2 functionalities conditionally: information-analytical (definition of real needs of consumers in transportation of freights and possibilities of carriers to satisfy present and potential demand) and recommendatory-corrective and proposals for trucking services).
When considering the rational size of enterprises, it should be borne in mind that the critical size of the economy is determined taking into account the ability of its staff to ensure the load of vehicles, which allows to transform fixed costs into variable costs proportional to the volume of road transport services.
The introduction of a customer-oriented approach by businesses engaged in the transportation of goods by road is an important factor in the formation of non-price competitive advantages. The formation of demand for transport services involves measures to attract customers: study of the transport services market, provision of additional services (eg, freight forwarding), tariff policy, combination of transport services with various forms of trade and legal services, creation of intermediate storage of goods, use of automated customer order processing systems, etc.

Keywords: motor transport enterprises; mechanism of balancing supply and demand; cargo transportation services.

References

1. Azrilijan , A.N. Azrilijan , O.M. Kalashnikova E.V. and Kvardakova O.V. (2008), Jekonomicheskij slovar' [Dictionary of Economics], 2nd ed, In-t novoj jekonomiki, Moscow, Russia.
2. State Statistics Service of Ukraine (2018), “Activities of business entities 2018. Statistical collection“, available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accessed 19 February 2020).
3. State Statistics Service of Ukraine (2018), “Transport and Communications of Ukraine 2018. Statistical collection“, available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accessed 15 February 2020).

№ 4 2021

Дата публікації: 2021-04-29

Кількість переглядів: 3216

Відомості про авторів

І. Д. Якушик

д. е. н., профессор, Директор Навчально-наукового інституту менеджменту, економіки та фінансів, Міжрегіональна академія управління персоналом

І. Yakushyk

Doctor of Economic Sciences, Professor,Director of the Educational and Scientific Institute of Management, Economics and Finance, Interregional Academy of Personnel Management

ORCID:

0000-0002-5958-9791


Ю. В. Мазур

к. е. н., головний фахівець деканату стаціонарних та заочних форм навчання Навчально-наукового інституту менеджменту, економіки та фінансів, Міжрегіональна академія управління персоналом

Yu. Mazur

PhD in Economics, Chief Specialist of the Dean's Office of Inpatient and Correspondence Forms of Education of the Educational and Scientific Institute of Management, Economics and Finance, Interregional Academy of Personnel Management

ORCID:

0000-0002-4728-4640

Як цитувати статтю

Якушик І. Д., Мазур Ю. В. Механізм збалансування попиту і пропозиції на послуги перевезення вантажів автотранспортними підприємствами. Ефективна економіка. 2021. № 4. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8799 (дата звернення: 18.08.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.4.8

Yakushyk, І. and Mazur, Yu. (2021), “The mechanism of balancing supply and demand for freight services by trucking companies”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8799 (Accessed 18 Aug 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.4.8

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.