EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ІНТЕРНЕТ–МАРКЕТИНГ ТА ЙОГО РОЛЬ У ФОРМУВАННІ МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВА
І. О. Кінас

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.4.103

УДК: 339.138:378.4

І. О. Кінас

ІНТЕРНЕТ–МАРКЕТИНГ ТА ЙОГО РОЛЬ У ФОРМУВАННІ МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

В даному дослідженні зачну увагу приділено стратегічному маркетингу для взаємоузгодженні можливостей та цілей підприємств, використанні слабких та сильних сторін конкурентів та вимог споживачів. Саме тому підприємствам всіх сфер діяльності слід приділити увагу в першу чергу формуванню ефективних маркетингових стратегій. Проведено огляд основних аспектів побудови маркетингової стратегії підприємства в епоху розвитку Інтернет–маркетингу. Визначено необхідність використання інтернет–технологій у маркетинговій стратегії, що певні переваги для підприємств різних сфер економіки. Автором обґрунтовано необхідність удосконалення процесу організації маркетингової діяльності підприємства з використанням інтернет-технологій. Запропоновано застосування конкретних інструментів сучасного інтернет–маркетингу в умовах динамічності розвитку ринку. Представлена сучасна структура інтернет–маркетингу та етапи формування стратегія інтернет–маркетингу, яка витікає із загальної стратегії бізнесу.

Ключові слова: маркетингова стратегія; інформаційні технології; ринок; інтернет–комунікації; інтернет–маркетинг; інтернет–просування.

Література

1. Андрейчиков, А.В. Системный анализ и синтез стратегических решений в инноватике: Основы стратегического инновационного менеджмента и маркетинга / А. В. Андрейчиков, О. Н. Андрейчикова – М.: КД Либроком, 2012. – 248 c.
2. Интернет–маркетинг [Електронний ресурс]: Википедия – свободная энциклопедия – Режим доступа: https://bitly.su/2eJf – 3.10.2018
3. Мартиненко М. М. Стратегічний менеджмент [Текст]: підручник / М. М. Мартиненко ... 9. Стратегічний менеджмент. [текст] навч. посіб. / За заг. ред. Бутка.
4. Маркетингове середовище підприємства [Електронний ресурс] –
Режим доступа: https://cutt.ly/4hkf11m – 15.06.2020
5. Маркетингова політика комунікації [Електронний ресурс] : Википедия – свободная энциклопедия – Режим доступа: https://bitly.su/FIMqpEc0 – 18.11.2020
6. Платний трафік [Електронний ресурс] : Википедия – свободная энциклопедия – Режим доступа: https://cutt.ly/PhkgtC2 – 23.09.2020
7. Что такое интернет-маркетинг: преимущества, технологии, стратегии [Електронний ресурс] – Режим доступа: https://bitly.su/RSmv – 6.03.2017
8. Юзабилити [Електронний ресурс] : Википедия – свободная энциклопедия – Режим доступа: https://bitly.su/FIMqpEc0 – 18.04.2019

I. Kinas

INTERNET MARKETING AND ITS ROLE IN SHAPING THE MARKETING STRATEGY OF THE ENTERPRISE

Summary

In the minds of the market economy, and the dynamic development of one of the main factors in the success of enterprises є building up to a quick response to changes, and the adaptation of their business processes. For wash, the head meta of the commercial enterprise is steadily falling into one - rejecting the arrival, then changing the way to the end. The very way шля marketing strategy.
The analysis of literature sources made it possible to provide our own definition of the concept of "marketing management" - is the analysis, planning, implementation and control of activities, designed to establish, strengthen and support mutually beneficial exchanges with the target market to achieve a specific goal of the enterprise (profit, sales growth, increase market share, market penetration, etc.). The system of such measures includes a marketing policy for the company's product, pricing, communications and distribution.
Also, the existing theoretical provisions for determining the main components of assessing the marketing effectiveness of the enterprise were deepened.
In the article, I will begin to focus on strategic marketing to reconcile the capabilities and goals of enterprises, the use of weaknesses and strengths of competitors and consumer requirements. That is why enterprises of all spheres of activity should pay attention first of all to the formation of effective marketing strategies.
This study provides an overview of the main aspects of building a marketing strategy of the enterprise in the era of Internet marketing. The necessity of using Internet technologies in marketing strategy is determined, which has certain advantages for enterprises of different spheres of economy.
The author substantiates the need to improve the process of organizing the marketing activities of the enterprise using Internet technologies. The application of specific tools of modern Internet marketing in the conditions of dynamic market development is offered. The modern structure of Internet marketing and the stages of formation of Internet marketing strategy, which follows from the general business strategy, are presented.

Keywords: marketing strategy; information technologies; market; Internet communications; Internet marketing; Internet communication.

References

1. Andrejchikov, A.V. and Andrejchikova, O. N. (2012), Sistemnyj analiz i sintez strategicheskih reshenij v innovatike: Osnovy strategicheskogo innovacionnogo menedzhmenta i marketinga [System analysis and synthesis of strategic decisions in innovation: Fundamentals of strategic innovation management and marketing], KD Librokom, Moscow, Russia, P. 248.
2. Wikipedia - the free encyclopedia, Internet–marketing, [Online], available at: https://bitly.su/2eJf (Accessed 03 Oct 2018).
3. Martynenko, M. M. Stratehichnyi menedzhment: pidruchnyk [Strategic management: textbook].
4. Marketing environment of the enterprise, [Online], available at: https://cutt.ly/4hkf11m (Accessed 15 June 2020).
5. Wikipedia - the free encyclopedia, Marketing policy of the community [Online], available at: https://bitly.su/FIMqpEc0 (Accessed 18 Nov 2020).
6. Wikipedia - the free encyclopedia, Paid traffic, [Online], available at: https://cutt.ly/PhkgtC2 (Accessed 23 Sept 2020).
7. What is Internet Marketing: Advantages, Technologies, Strategies, [Online], available at: https://bitly.su/RSmv (Accessed 06 March 2017).
8. Wikipedia - the free encyclopedia, Usability, [Online], available at: https://bitly.su/FIMqpEc0 (Accessed 18 Apr 2019).

№ 4 2021

Дата публікації: 2021-04-29

Кількість переглядів: 2830

Відомості про авторів

І. О. Кінас

к. е. н., доцент, кафедра менеджменту та бізнесу,Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, Україна

I. Kinas

PhD in Economics, Associate Professor, S.Kusnetz KhNEU, Kharkiv, Ukraine

ORCID:

0000-0002-1790-3746

Як цитувати статтю

Кінас І. О. Інтернет–маркетинг та його роль у формуванні маркетингової стратегії підприємства. Ефективна економіка. 2021. № 4. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8812 (дата звернення: 18.08.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.4.103

Kinas, I. (2021), “Internet marketing and its role in shaping the marketing strategy of the enterprise”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8812 (Accessed 18 Aug 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.4.103

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.