EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ФОРМУВАННЯ КОМПЛЕКСНОЇ СТРАТЕГІЇ МАРКЕТИНГУ ГОТЕЛЬНИХ ПОСЛУГ
М. О. Рябенька, В. В. Постова

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.4.110

УДК: 640.4:339.137

М. О. Рябенька, В. В. Постова

ФОРМУВАННЯ КОМПЛЕКСНОЇ СТРАТЕГІЇ МАРКЕТИНГУ ГОТЕЛЬНИХ ПОСЛУГ

Анотація

У статті обґрунтовано концептуальний підхід до формування комплексної стратегії розвитку маркетингу готельних послуг в умовах нестабільної ринкової середовища. Розглянуто фактори впливу на розвиток регіонального ринку готельних послуг. Наведена схема формування і реалізації комплексної стратегії, орієнтованої на споживача. Узагальнено та проаналізовано моделі поведінки споживачів готельних послуг з метою виявлення ефективних інструментів і технологій маркетингового впливу. Обґрунтовано концептуальні положення щодо формування комплексної стратегії маркетингу готельних послуг, що забезпечує його орієнтацію на споживача. Надані рекомендації щодо практичної реалізації цих положень. Доведено, що обов’язковою умовою реалізації комплексної стратегії розвитку маркетингу готельних послуг є розробка системи показників, які виступають в якості індикаторів досягнення стратегічних маркетингових цілей готелів. Для розрахунку інтегрального показника оцінки ефективності реалізації стратегічних напрямків розвитку маркетингу готельних послуг, орієнтованої на споживача, запропоновано адитивний підхід.

Ключові слова: готельні послуги; стратегія; маркетингова стратегія; показники ефективності; інтегральний показник реалізації стратегії.

Література

1. Баумгартен Л. В., Мушкетова Н.С. Сущность, специфика, принципы, функции, цели и задачи маркетинга гостиничных услуг. Маркетинг за рубежом. 2013. №5. С.81-90.
2. Ефремова М. В., Чкалова О.В. Анализ качества гостиничных услуг на основе процессного подхода. Экономический анализ: теория и практика. 2014. №26. С. 10-16.
3. Макринова Е.И., Святая Е.О. Интегрированные маркетинговые коммуникации как инструмент продвижения регионального гостиничного продукта. Экономика и предпринимательство. 2014. № 12 (ч.2). С. 344-348.
4. Малюшенкова Е.Д., Морозова М.А., Скворцова М.В. Обоснование эффективности сетевой формы организации гостиничного бизнеса на современном этапе развития сферы гостиничных услуг. Научный журнал НИУ ИТМО. Серия: Экономика и экологический менеджмент. 2014. № 3. С. 375-383.
5. Митясова Е. А. Подготовка к выводу инновационного продукта на рынок. Маркетинг и маркетинговые исследования. 2012. №6. С. 454-461.
6. Моисеева Н.К., Конышева М.В. Управление маркетингом: теория, практика, информационные технологии. Москва: Финансы и статистика, 2002. 304 с.
7. Постова В. В., Лук’янець А. В. Особливості формування та підтримка іміджу підприємств готельно-ресторанного бізнесу. Підприємництво та інновації. 2020. №. 14. С. 63-67.
8. Рябенька М.О. Оцінка якості послуг у готелях і ресторанах. Причорноморські економічні студії. 2 (52). 2020. С. 46-51
9. Святая Е.О. Концептуальные положения по формированию комплексной стратегии маркетинга гостиничных услуг и направлений ее реализации. Вестник Белгородского университета кооперации, экономики и права. 2016. № 1 (57). С. 281-289.

M. Riabenka, V. Postova

FORMATION OF A COMPREHENSIVE STRATEGY OF HOTEL SERVICES MARKETING

Summary

The article substantiates the conceptual approach to the formation of a complex
strategies for the development of marketing of hotel services in an unstable market environment. This study considered factors influencing the development of the regional market of hotel services. The author introduced the scheme of formation and realization of complex strategy of hotel services marketing, consumer-oriented. The author synthesized and analyzed hotel services consumers’ behavior models for the purpose of revealing effective tools and technologies of marketing influence on it. This study substantiated conceptual provisions for the formation of a comprehensive strategy of hotel services marketing, which ensures its focus on the consumer. The author developed a mechanism for implementing a comprehensive marketing development strategy of hotel services, which consists of the formation of directions for the implementation of the strategy of hotel services marketing, consumer-oriented; integrated implementation and use of effective tools and technologies for marketing hotel services; construction and development of an integrated marketing system
hotel communications with the consumer. Evaluation of marketing strategies ensures the search for reserves to increase the economic efficiency of activities and determines the most appropriate structure and distribution of tasks among the functional units of hotel service manufacturers. Therefore, the basis for choosing a hotel development strategy should be its position in the market, based on the effective use of elements of the marketing mix. It is proved that a necessary condition for the implementation of a comprehensive strategy for the development of marketing of hotel services is the development of a system of indicators that act as indicators of achieving strategic marketing goals of hotels. The author proposed an additive approach to calculate the integrated indicator for assessing the effectiveness of the implementation of strategic directions for the development of consumer-oriented marketing of hotel services. The formation of a comprehensive strategy for marketing hotel services, consumer-oriented, involves a sequence of stages: assessment of opportunities and the need to use a complex of marketing of hotel services; specification of goals, objectives, principles and functions of marketing; development of directions, forms and methods of development of marketing of hotel services; formation of a comprehensive consumer-oriented marketing strategy for hotel services; comprehensive implementation and use of effective tools and technologies for marketing hotel services; construction and development of the system of marketing communications of the hotel with the consumer.

Keywords: hotel services; strategy; marketing strategy; indicators efficiency; an integrated indicator of strategy implementation.

References

1. Baumharten, L., Mushketova, N. (2013), "Essence, specifics, principles, functions, goals and objectives of hotel marketing", Marketynh za rubezhom, no 5, pp. 81-90.
2. Efremova, M., Chkalova, O. (2014), "Analysis of the quality of hotel services based on a process approach", Эkonomycheskyi analyz: teoryia y praktyka, no 26, pp. 10-16.
3. Makrynova, E., Sviataia, E. (2014), "Integrated marketing communications as a tool for promoting a regional hotel product", Эkonomyka y predprynymatelstvo, no 12 (2), pp. 344-348.
4. Maliushenkova, E., Morozova, M., Skvortsova, M. (2014), "Substantiation of the effectiveness of the network form of organizing the hotel business at the present stage of development of the hotel services sphere", Nauchnyi zhurnal NYU YTMO. Seryia: Эkonomyka y эkolohycheskyi menedzhment, no 3, pp. 375-383.
5. Mytiasova, E. (2012), "Preparing to bring an innovative product to the market", Marketynh y marketynhovye yssledovanyia, no 6, pp. 454-461.
6. Moyseeva, N., Konysheva, M. (2002), Upravlenye marketynhom: teoryia, praktyka, ynformatsyonnye tekhnolohyy [Marketing management: theory, practice, information technology], Moskva: Fynansy i statystyka, 304 p.
7. Postova, V., Lukianets, A. (2020), "Special features of the formulation and preparation of the image of the enterprises of the hotel and restaurant business", Pidpryiemnytstvo ta innovatsii, no 14, pp. 63-67.
8. Riabenka, M. (2020), "Evaluation of the quality of services at hotels and restaurants", Prychornomorski ekonomichni studii, 2 (52), pp. 46-51
9. Sviataia, E. (2016), "Conceptual provisions for the formation of a comprehensive marketing strategy for hotel services and directions for its implementation", Vestnyk Belhorodskoho unyversyteta kooperatsyy, эkonomyky y prava, no 1 (57), pp. 281-289.

№ 4 2021

Дата публікації: 2021-04-29

Кількість переглядів: 12379

Відомості про авторів

М. О. Рябенька

к. е. н., доцент кафедри туризму та готельно-ресторанної справи, Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м. Вінниця

M. Riabenka

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Tourism and Hotel and Restaurant Business, Vinnytsia Trade and Economic Institute KNTEU, Vinnytsia

ORCID:

0000-0002-3024-137X


В. В. Постова

к. е. н., старший викладач кафедри туризму та готельно-ресторанної справи, Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м. Вінниця

V. Postova

PhD in Economics, Senior Lecturer of the Department of Tourism and Hotel and Restaurant Business, Vinnytsia Trade and Economic Institute KNTEU, Vinnytsia

ORCID:

0000-0002-0056-5648

Як цитувати статтю

Рябенька М. О., Постова В. В. Формування комплексної стратегії маркетингу готельних послуг. Ефективна економіка. 2021. № 4. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8819 (дата звернення: 22.04.2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.4.110

Riabenka, M. and Postova, V. (2021), “Formation of a comprehensive strategy of hotel services marketing”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8819 (Accessed 22 Apr 2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.4.110

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.