EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ІНСТРУМЕНТАРІЙ МАРКЕТИНГОВИХ КОМУНІКАЦІЙ В ІНТЕРНЕТ-СЕРЕДОВИЩІ: КЛАСИФІКАЦІЯ ТА СПЕЦИФІКА ВИКОРИСТАННЯ
В. О. Березюк

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.4.202

УДК: 339.137.2

В. О. Березюк

ІНСТРУМЕНТАРІЙ МАРКЕТИНГОВИХ КОМУНІКАЦІЙ В ІНТЕРНЕТ-СЕРЕДОВИЩІ: КЛАСИФІКАЦІЯ ТА СПЕЦИФІКА ВИКОРИСТАННЯ

Анотація

В статті представлено характеристику інтегрованих маркетингових комунікацій, що використовуються в інтернет-середовищі. Сформовано критеріальну бази інструментарію інтегрованих маркетингових комунікацій, запропоновано схему даної класифікації. Охарактеризовано специфіку використання даного інструментарію з огляду на сучасні тенденції та потенціал інтернету як середовища для розповсюдження інформації. Виявлено, що максимальний ефект від реалізації маркетингових кампаній на підприємстві забезпечується через комплексне застосування одночасно декількох інструментів маркетингових комунікацій, за умови, що інструментарій інтернет маркетингу, з одного боку, є інтегрованим з точки зору формування комплексу маркетингових комунікацій в інтернет-середовищі;з іншого –комплектно поєднується з інструментарієм маркетингових комунікацій інших сфер розповсюдження, оформлюючи прийоми й засоби маркетингової комунікації в єдиний комплекс: рекламу, PR, особисті продажі, стимулювання збуту, канали Інтернет-маркетингу, комплекс директ-маркетингу.

Ключові слова: комунікації; маркетингові комунікацій; інтегровані маркетингові комунікації; інтернет; інтернет-середовище; класифікація; критерій.

Література

1. Ільченко Т. В. Інтегровані маркетингові комунікації як запорука конкурентоспроможності аграрного підприємства / Т. В. Ільченко // Економіка та управління підприємствами. – 2019. – Випуск 31. – С. 257-262.
2. Карпенко Н. В. Комплекс маркетингових комунікацій у стратегічному управлінні маркетинговою діяльністю підприємства / Н. В. Карпенко, Н.І. Яловега: монографія. – Полтава : ПУЕТ, 2012. – 278 с
3. Король І. В. Маркетингові комунікації / І. В. Король. Умань : Візаві, 2018. – 191 с.
4. Метеленко Н. Г. Основи побудови комунікаційної системи руху та регламентації потоку інформації промислового підприємства / Н. Г. Метеленко // Стратегія і механізми регулювання промислового розвитку: збiрник наукових праць. – 2010. Електронний ресурс. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/sim/2010/p1_31.pdf
5. Павленко І. Г. Комунікаційна політика як елемент системи маркетингу підприємства у процесах сучасного комунікаційного суспільства / І. Г. Павленко // Академічний огляд. – 2013. – № 1. – С. 109-114. Електронний ресурс. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ao_2013_1_17
6. Реклама и продвижение товаров: пер. со 2-го англ. изд. / Дж.Р. Росситер, Л. Перси. – СПб.: ПИТЕР, 2001. – 651 с.
7. Романенко О. О. Концептуальний базис стратегічного управління комунікаціями підприємства / О.О. Романенко // Бізнес-навігатор. – 2018. – Вип. 1–1 (44). – С. 166-172.
8. Arnott D. C. Internet, interaction and implications for marketing / D. C. Arnott, S. Bridgewater // Marketing Intelligence & Planning. – 2002. – №20/2. – pp. 86-95.
9. Bengtsson M. Integrating the Internet and Marketing Operations / M. Bengtsson, H. Boter, V. Vanyushyn // International Small Business Journal. – 2007. – Volume 25. – Issue 1.
10. Chron. The Advantages & Disadvantages of Advertising on the Internet. – 2017. – Available at: http://smallbusiness.chron.com/advantages-disadvantages-advertisinginternet4029.html
11. Diamond S. Web Marketing for Small Businesses: 7 Steps to Explosive Business Growth / S. Diamond, Illinois: Sourcebooks Inc., 2008.
12. Harris L. Marketing in the Internet age: what can we learn from the past? / L. Harris, G. Cohen // Management Decision/ – 2003/ – №41/9. – pp. 944-956.
13. Hoffman D. L. Marketing in hypermedia computer-mediated environments: conceptual foundations / D. L. Hoffman, T. P. Novak // Journal of Marketing. – 1997. – p. 50-68.
14. Kotler P. Marketing Management / P. Kotler, L. KellerK. New Delhi: Pearson Education, 2006.
15. Lugmayr A. Media Convergence Handbook / Artur Lugmayr, ZottoCinzia Dal // Springer-Verlag. – 2016. – Vol 1. and Vol. 2.
16. Schultz D. The Evolution of Integrated Marketing Communication / D. Schultz, C, H. Patti, P, J. Kitchen, Routledge Ltd - M.U.A., 2013, 50 р.

V. O. Bereziuk

INSTRUMENTS OF MARKETING COMMUNICATIONS IN THE INTERNET ENVIRONMENT: CLASSIFICATION AND SPECIFICS OF USE

Summary

Active use of the potential of the Internet environment becomes a powerful vector for the development of integrated marketing communications, that allows the company to quickly reach the audience and interact effectively with its target market. There is a need to study the tools of marketing communications in the Internet environment, its classification, prioritization, and prospects for the development of this tool in view of its specifics. The signs of the Internet environment are presented, which have a positive effect on marketing communications and form additional opportunities for effective implementation of marketing programs based on them. It is determined that the maximum effect from the implementation of marketing campaigns at the enterprise is provided through the integrated use of several tools of marketing communications - the implementation of integrated marketing communications. The article presents the characteristics of integrated marketing communications used in the Internet environment. The criterion base of the toolkit of integrated marketing communications is formed, the scheme of this classification is offered. The basic criterion for selection from the classification system of marketing communications tools is the criterion of the scope of message distribution. The specifics of using this tool are characterized in view of current trends and the potential of the Internet as a medium for disseminating information. It is revealed that the maximum effect from the implementation of marketing campaigns at the enterprise is provided through the integrated use of several marketing communications tools, provided that the tools of Internet marketing, on the one hand, is integrated in terms of forming a set of marketing communications in the Internet environment; on the other hand - is completely combined with the tools of marketing communications of other areas of distribution, designing techniques and means of marketing communication in a single complex: advertising, PR, personal sales, sales promotion, Internet marketing channels, direct marketing. Depending on the market situation, the configuration of the elements of the complex of integrated marketing communications within the general communication program may change.

Keywords: communications; marketing communications; integrated marketing communications; Internet; Internet environment; classification; criterion.

References

1. Ilchenko, T.V. (2019), “Integrated marketing communications as a guarantee of competitiveness of agricultural enterprises”, Ekonomika ta upravlinnya pidpryyemstvamy, vol. 31, pp. 257-262.
2. Karpenko, N.V. and Yaloveha, N.I. (2012), Kompleks marketynhovykh komunikatsiy u stratehichnomu upravlinni marketynhovoyu diyal’nistyu pidpryyemstva [Complex of marketing communications in the strategic management of marketing activities of the enterprise], PUET, Poltava, Ukraine.
3. Korol’, I.V. (2018), Marketynhovi komunikatsiyi [Marketing Communications], Vizavi, Uman, Ukraine.
4. Metelenko, N. H. (2010), “Fundamentals of construction of communication system of movement and regulation of information flow of industrial enterprise”, Stratehiya i mekhanizmy rehulyuvannya promyslovoho rozvytku: zbirnyk naukovykh prats’, [Online], available at: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/sim/2010/p1_31.pdf (Accessed 10 April 2021).
5. Pavlenko, I. H. (2013), “Communication policy as an element of enterprise marketing system in the processes of modern communication society”, Akademichnyy ohlyad, [Online], Vol. 1., pp. 109-114, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ao_2013_1_17 (Accessed 10 April 2021).
6. Rossiter, J.R. and Percy, L. (2001) Reklama y prodvyzhenye tovarov [Advertising and promotion of goods]: lane. from the 2nd English. ed. Piter, Sankt Petersburg, Russia.
7. Romanenko, O.O. (2018), “Conceptual basis of strategic management of communications of the enterprise”, Biznes-navihator, Vol. 1–1 (44), pp. 166-172.
8. Arnott, D.C. and Bridgewater, S. (2002), “Internet, interaction and implications for marketing”, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 20/2, pp. 86-95.
9. Bengtsson, M., Boter, H. and Vanyushyn, V. (2007), “Integrating the Internet and Marketing Operations”, International Small Business Journal, Vol. 25, no. 1.
10. Chron (2017), “The Advantages & Disadvantages of Advertising on the Internet”, [Online], available at: http://smallbusiness.chron.com/advantages-disadvantages-advertisinginternet4029.html (Accessed 10 April 2021).
11. Diamond, S. (2008), Web Marketing for Small Businesses: 7 Steps to Explosive Business Growth, Sourcebooks Inc., Illinois, USA.
12. Harris, L. and Cohen, G. (2003), “Marketing in the Internet age: what can we learn from the past?”, Management Decision, Vol. 41/9, pp. 944-956.
13. Hoffman, D.L. and Novak, T.P. (1997), “Marketing in hypermedia computer-mediated environments: conceptual foundations”, Journal of Marketing, pp. 50-68.
14. Kotler, P. and Keller K. (2006), Marketing Management, New Delhi, Pearson Education.
15. Lugmayr A. and ZottoCinzia D. (2016), Media Convergence Handbook, Vol 1. and Vol. 2, Springer-Verlag, Berlin, Germany.
16. Schultz, D., Patti, C. H. and Kitchen, P. J. (2013), The Evolution of Integrated Marketing Communication, Routledge Ltd - M.U.A., USA.

№ 4 2021

Дата публікації: 2021-04-29

Кількість переглядів: 7643

Відомості про авторів

В. О. Березюк

Здобувач ІІІ третього вищого освітньо-наукового рівня за програмою PhD,Кафедра маркетингу імені А. Ф Павленка, ДВНЗ КНЕУ ім Вадима Гетьмана

V. O. Bereziuk

Applicant of the third higher educational and scientific level under the PhD program,Department of Marketing named after A.F. PavlenkoSHEI KNEU named after Vadim Hetman

ORCID:

0000-0002-9746-7656

Як цитувати статтю

Березюк В. О. Інструментарій маркетингових комунікацій в інтернет-середовищі: класифікація та специфіка використання. Ефективна економіка. 2021. № 4. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8824 (дата звернення: 25.02.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.4.202

Bereziuk, V. O. (2021), “Instruments of marketing communications in the internet environment: classification and specifics of use”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8824 (Accessed 25 Feb 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.4.202

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.