EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ГАСТРОТУРИЗМ ЯК АКТУАЛЬНИЙ ТРЕНД СУЧАСНОГО РОЗВИТКУ СФЕРИ ТУРИЗМУ В УКРАЇНІ
Г. О. Фесенко

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.5.200

УДК: 338.48-6:641/642(477)

Г. О. Фесенко

ГАСТРОТУРИЗМ ЯК АКТУАЛЬНИЙ ТРЕНД СУЧАСНОГО РОЗВИТКУ СФЕРИ ТУРИЗМУ В УКРАЇНІ

Анотація

У статті висвітлено поняття гастрономічного туризму та проаналізовано проблеми розвитку в сучасних умовах в Україні. На основі методів економічного аналізу визначено шляхи його розвитку в Україні. Узагальнено теоретичні, методичні та практичні аспекти розвитку гастротуризму. На основі теоретичного узагальнення інформаційних джерел обґрунтовано види гастротуризму, проведено їх детальний опис та визначені наявні об’єкти для відвідування. Визначено, що в різних регіонах України наявний високий потенціал розвитку гастрономічного туризму, який використовується не на повну потужність і, як наслідок, розвиток туристичної галузі не є динамічним, не має стрімкого росту. На основі проведеного SWOT-аналізу виявлені недоліки і переваги гастрономічного туризму та визначити його перспективні напрями. Встановлено, що гастротуризм є невід'ємною гілкою сучасного туризму, допомагає підтримувати розвиток внутрішнього туризму, вшанування місцевих традицій і збагачення культурних цінностей. Запропоновано класифікацію видів гастрономічного туризму в Україні. В якості ефективного напряму розвитку туристичної галузі в Україні туристичним агентствам рекомендовано концентрувати увагу на Південному регіоні, в якого є високий потенціал стати осередком гастрономічного туризму. Практичне значення проведеного дослідження полягає у можливості використання запропонованих заходів суб’єктами підприємництва у розвитку гастрономічного туризму, при формуванні регіональних і національних програм розвитку туристичної сфери.

Ключові слова: гастротуризм; види гастротуризму; SWOT-аналіз; конкурентні переваги; кулінарний туризм; гастрономічні фестивалі.

Література

1. Басюк Д.І. Інноваційний розвиток гастрономічного туризму в Україні. Наукові праці НУХТ. 2012. №45. C.128-132.
2. Корнілова В. В., Корнілова Н. В. Сучасні тенденції розвиту гастрономічного туризму. Ефективна економіка. 2018. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6112 (дата звернення: 9.05.2021).
3. Михайлюк О.Л., Хумаров О.А. Перспективи розвитку гастрономічного туризму в Україні. Економічні інновації. 2020. Т. 22, Вип. 2 (75). С. 71-81.
4. Рубіш М. А., Чорій М.В., Зеленська Л. В. Гастрономічний туризм як засіб активізації туристичних дестинацій. Науковий вісник Мукачівського державного університету, 2020. Серія Економіка. Вип. 1(13). С. 61-66.
5. Шикеринець В.В. Передумови розвитку етнотуризму в Карпатському регіоні. Удосконалення механізмів державного управління соціально-економічним розвитком підприємств і галузей. 2012. Вип.221. С.250-261.
6. Макарчук С.А. Етнографія України: навч. посіб. Львів: Світ, 2004. 312 с.
7. Антоненко В. Г. Міжнародний туризм як чинник взаємодії та взаємозбагачення культур. Філософські нариси туризму. / За ред. проф. Пазенка В.С. К., 2005. С. 223-233.
8. Басюк Д.І. Інноваційний розвиток гастрономічного туризму в Україні. Наукові праці НУХТ. 2012. №45. C.128-132.
9. Басюк Д.І., Бадещенкова К.С. Дослідження винного туризму в Україні. Збірник наукових праць «SWORLD». 2014. №1. Т.37. С.48-56. . Бізнес. Схід. URL: https://bizshid.com/ (дата звернення 20.04.2021 р.).
10. Всесвітня асоціація гастротуризму URL: https://worldfoodtravel.org/ (дата звернення 29.04.2021 р.).

H. Fesenko

GASTRONOMY TOURISM AS A CURRENT TREND IN MODERN DEVELOPMENT OF THE TOURISM IN UKRAINE

Summary

The article highlights the concept of gastronomic tourism and analyzes the problems of development in modern conditions in Ukraine. On the basis of methods of economic analysis the ways of its development in Ukraine are determined. Theoretical, methodical and practical aspects of gastronomic tourism development are generalized. Based on the theoretical generalization of information sources, the types of gastronomic tourism are substantiated, their detailed description is made and the available objects for visiting are determined. It is determined that in different regions of Ukraine there is a high potential for the development of gastronomic tourism, which is not used at full capacity and, as a result, the development of the tourism industry is not dynamic, has no rapid growth. Based on the SWOT-analysis, the disadvantages and advantages of gastronomic tourism and its promising areas are identified. It is established that gastronomic tourism is an integral branch of modern tourism, helps to support the development of domestic tourism, respects for local traditions and enrichments of cultural values. The gastronomic feature is inherent in each region of the country of Ukraine, therefore domestic tourist companies should pay more attention to a new, but perspective direction of tourism. The niche of gastronomic tourism in Ukraine is poorly filled. It should be emphasized that a country with a rich culinary history, traditions and customs, multinational recipes loses potential opportunities for business development, revenue and competitive advantage. The classification of types of gastronomic tourism in Ukraine is offered. As an effective direction of development of the tourism industry in Ukraine, travel agencies are recommended to focus on the Southern region, which has a high potential to become a center of gastronomic tourism. Currently, the infrastructure of gastronomic tourism in Ukraine needs to be expanded, i.e. it is necessary to increase the number of national cafes and restaurants, it is appropriate to create gastronomic museums and tasting rooms. Such fundamental steps in the development of gastronomic tourism are possible due to the support of the state, the creation of a favorable investment climate and the attraction of foreign investors. The practical significance of the study lies in the possibility of using the proposed measures by business entities in the development of gastronomic tourism, in the formation of regional and national programs for the development of tourism.

Keywords: gastronomic tourism; types of gastronomic tourism; SWOT-analysis; competitive advantages; culinary tourism; gastronomic festivals.

References

1. Basiuk, D.I. (2012), “Innovative development of gastronomic tourism in Ukraine”, Naukovi pratsi NUKhT, vol. 45, pp. 128-132.
2. Kornilova, V. V. and Kornilova, N. V. (2018), “Current trends in the development of gastronomic tourism”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6112 (Accessed 9 May 2021).
3. Mykhajliuk, O.L. and Khumarov, O.A. (2020), “Prospects for the development of gastronomic tourism in Ukraine”, Ekonomichni innovatsii, vol. 22, no. 2 (75), pp. 71-81.
4. Rubish, M. A. Chorij, M.V. and Zelens'ka, L. V. (2020), “ Gastronomic tourism as a means of activating tourist destinations”, Naukovyj visnyk Mukachivs'koho derzhavnoho universytetu, Seriia Ekonomika, vol. 1(13), pp. 61-66.
5. Shykerynets', V.V. (2012), “Prerequisites for the development of ethnotourism in the Carpathian region”, Udoskonalennia mekhanizmiv derzhavnoho upravlinnia sotsial'no-ekonomichnym rozvytkom pidpryiemstv i haluzej, vol. 221, pp.250-261.
6. Makarchuk, S.A. (2004), Etnohrafiia Ukrainy [Ethnography of Ukraine], Svit, L'viv, Ukraine.
7. Antonenko, V. H. (2005), “International tourism as a factor of interaction and mutual enrichment of cultures”, Filosofs'ki narysy turyzmu, pp. 223-233.
8. Basiuk,D.I. (2012), “Innovative development of gastronomic tourism in Ukraine”, Naukovi pratsi NUKhT, vol.45, pp. 128-132.
9. Basiuk, D.I. and Badeschenkova, K.S. (2014), “Research of wine tourism in Ukraine”, Zbirnyk naukovykh prats' “SWORLD”, vol.1, no.37, pp.48-56.
10. The official site of Business. East. (2021), available at: https://bizshid.com/ (Accessed 20 April 2021).
11. The official site of World Gastro Tourism Association (2021), available at: https://worldfoodtravel.org/ (Accessed 29 April 2021).

№ 5 2021

Дата публікації: 2021-05-27

Кількість переглядів: 8746

Відомості про авторів

Г. О. Фесенко

асистент кафедри готельно-ресторанного та туристичного бізнесу й іноземних мов, Херсонський державний аграрно-економічний університет, м. Херсон, Україна

H. Fesenko

Assistant of the Department of hotel, restaurant and tourism businesses and foreign languages, Kherson State agrarian and economic University

ORCID:

0000-0002-9462-8573

Як цитувати статтю

Фесенко Г. О. Гастротуризм як актуальний тренд сучасного розвитку сфери туризму в Україні. Ефективна економіка. 2021. № 5. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8884 (дата звернення: 29.03.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.5.200

Fesenko, H. (2021), “Gastronomy tourism as a current trend in modern development of the tourism in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8884 (Accessed 29 Mar 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.5.200

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.