ПЕРЕДУМОВИ ФОРМУВАННЯ ТА ОЗНАКИ ЦИВІЛІЗОВАНОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ
В. В. Бонарев, М. Р. Смола
DOI: 10.32702/2307-2105-2021.5.86
УДК: 657
В. В. Бонарев, М. Р. Смола
ПЕРЕДУМОВИ ФОРМУВАННЯ ТА ОЗНАКИ ЦИВІЛІЗОВАНОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ
Анотація
Стаття присвячена актуальному питанню формування цивілізованого бізнесу, його ознакам та завданням. Виокремлено передумови формування цивілізованого підприємництва та об’єднано їх у групи та узагальнено для структуризації (економічні, юридичні, соціально-психологічні та демографічні), а також охарактеризовано складові кожної групи. Встановлено, що без створення економічних, соціальних, політичних, правових та інших засад для вільного підприємництва в кризових умовах жодна країна не зможе приєднатися до світового економічного простору як рівноправний суб’єкт світових економічних зв’язків. Деталізовано ознаки такого бізнесу та визначено їх важливість та відмінність від родових рис бізнесу як явища. Досліджено необхідні риси та вимоги, що ставляться перед засновниками та власниками бізнесу, що позиціонує себе, як соціальний та цивілізований, а саме чесність, добропорядність, авторитет та хороша репутація. Розкрито суть гіпотез подальшого розвитку цивілізованого підприємництва у світі.
Ключові слова: цивілізований бізнес; цивілізоване підприємництво; соціальна відповідальність бізнесу; бізнес-ідея; цивілізаційний досвід.
Література
1. Козловський В.О Підприємництво: Навчальний посібник / В.О. Козловський. – Вінниця : ВНТУ, 2001. – 222 с.
2. Горшенина Е.В. Социальная ответственность и культура предпринимательства / Е.В. Горшенина, К.Н. Вицелярова. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnaya-otvetstvennost-i-kultura-predprinimatelstva/viewer
3. Бєляєв О.О. Цивілізоване підприємництво в Україні становлення і перспективи / . О.О. Бєляєв, Л.П. Бортнікова, А.П. Самійленко // Формування ринкової економіки. – 2007. – Випуск 17. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/18847/3-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y
4. Patrick Petit. Creating a New Civilization Through Social Entrepreneurship. – 2010. –October 15. – 192 р.
5. Касьянов А.В. Развитие благоприятной предпринимательской среды в РФ / А.В. Касьянов // Путеводитель предпринимателя. – 2017. – Випуск 35. – С. 185-192.
6. Sheiko S. Development of entrepreneurship in the context of civilizational dynamics / Serhii Sheiko, Olena Kolodii // Humanities and Social Sciences. – 2020. – HSS, vol. XXV, 27 (1/2020). – p. 77-85.
7. Доброва Н.В. Основи бізнесу: навчальний посібник / Н.В. Доброва, М.М. Осипова. – Одеса: Бондаренко О.М., 2018. – 3015с.
8. Vázquez-Maguirre M. La empresa social como generadora de calidad de vida y desarrollo sustentable en comunidades rurales / M.Vázquez-Maguirre, L. Portales // Pensam. Gest. – 2014. – vol. 37. – р. 255-284.
9. Mongelli, L. Made in carcere: Integral human development in extreme conditions / L. Mongelli, P. Versari, F. Rullani, A. Vaccaro // J. Bus. Ethics. – 2018. – vol. 152(4). – P.977-995.
10. Ana Fernández-Laviada How Does the Development of the Social Enterprise Sector Affect Entrepreneurial Behavior? An Empirical Analysis / Ana Fernández-Laviada, Carlos López-Gutiérrez, Andrea Pérez // MDPI, Open Access Journal. – 2020. – vol. 12(3). – P. 1-15.
11. Безус А.М. Фактори впливу на формування та реалізацію інноваційної стратегії підприємства/ А.М. Безус, П.І. Безус // Науковий вісник Академії муніципального управління. Серія «Економіка». – 2014. – Вип. 1. – С. 61-69.
12. Гаврилюк Г.Є. Сучасний стан і проблеми розвитку малого підприємництва в Україні / Г.Є. Гаврилюк та Н.О. Одрибец // Вісник Львівської комерційної академії. Серія: економічна. – 2015. – Вип. 48. – С.17-21.
V. Bonarev, M. Smola
PREREQUISITES FOR THE FORMATION AND SIGNS OF CIVILIZED BUSINESS IN UKRAINE
Summary
The article is devoted to the topical issue of forming a civilized business, its features and objectives. The preconditions for the formation of civilized entrepreneurship are singled out and grouped into groups and generalized for structuring (economic, legal, socio-psychological and demographic), and the components of each group are described. It is established that without the creation of economic, social, political, legal and other foundations for free enterprise in a crisis, no country will be able to join the world economic space as an equal subject of world economic relations. The features of such business are detailed and their importance and difference from the generic features of business as a phenomenon are defined (preserves all the main features of business, regulated by the state, smooths out social conflicts and resolves social issues, is honest and socially oriented, profit maximization is not the main goal, development of NPT and production, aimed at minimizing negative impacts on society and enriching it).
The necessary traits (namely honesty, integrity, authority and good reputation) and requirements (to believe in the business and idea, to be convinced that its activity brings benefit not only for it, but also for a society; to respect the state, legal base, social order and rights of other parties involved in the relationship, respect for employees, colleagues and partners, and competitors, respect themselves as individuals, and others - as themselves and others), which are before the founders and owners a business that positions itself as social and civilized.
The essence of hypotheses of further development of civilized entrepreneurship in the world is revealed, where the first - the tendency to social entrepreneurship will be influenced by the perception that entrepreneurs develop the social sector of enterprises, and the second - the influence of values, perceptions and entrepreneurial skills, demographic factors and social entrepreneurship. entrepreneurs on the development of the social entrepreneurship sector. Signs of civilized business characterize civilized business as the "best version" of doing business that we should strive for in order to improve our well-being and the quality of life of the population as a whole.
Keywords: civilized business; civilized entrepreneurship; social responsibility of business; business idea; civilizational experience.
References
1. Kozlovs'kyj, V.O. (2001), Pidpryiemnytstvo: Navchal'nyj posibnyk [Entrepreneurship], VNTU, Vinnytsia, Ukraine.
2. Horshenyna, E.V. (2016), “Social responsibility and entrepreneurship culture”, available at: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnaya-otvetstvennost-i-kultura-predprinimatelstva/viewer (Accessed 10 May 2021).
3. Beliaiev, O.O. Bortnikova, L.P. and Samylenko, A.P. (2007), “Civilized entrepreneurship in Ukraine formation and prospects”, Formuvannia rynkovoi ekonomiky, vol. 17, available at: https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/18847/3-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Accessed 10 May 2021).
4. Petit, Р. (2010), Creating a New Civilization Through Social Entrepreneurship, USA.
5. Kasyanov, A.V. (2017), “Development of the favorable enterprise environment in Russian Federation”, Putevoditel' predprinimatelja, vol. 35, pp. 185-192.
6. Sheiko, S. and Kolodii, O. (2020), “Development of entrepreneurship in the context of civilizational dynamics”, Humanities and Social Sciences, vol. XXV, 27 (1/2020), pp. 77-85.
7. Dobrova, N.V. (2018), Osnovy biznesu: navchal'nyj posibnyk [Basics of business], Odesa, Ukraine.
8. Vázquez-Maguirre, M. and Portales, L. (2014), “La empresa social como generadora de calidad de vida y desarrollo sustentable en comunidades rurales”, Pensam. Gest., vol. 37, pp. 255-284.
9. Mongelli, L. Versari, P. Rullani, F. and Vaccaro, A. (2018), “Made in carcere: Integral human development in extreme conditions”, Journal of Business Ethics, vol. 152 (4), pp. 977-995.
10. Fernández-Laviada, A. López-Gutiérrez, C. and Pérez, A. (2020), “How Does the Development of the Social Enterprise Sector Affect Entrepreneurial Behavior? An Empirical Analysis”, MDPI, Open Access Journal, vol. 12 (3), pp. 1-15.
11. Bezus, A.M. and Bezus, P.I. (2014), “Factors of influence on forming and realization of innovative strategy of the enterprise”, Naukovyj visnyk Akademii munitsypal'noho upravlinnia. Seriia «Ekonomika», vol. 1, pp. 61-69.
12. Havryliuk, H.Y. and Odrybets, N.O. (2015), “Current status and problems of small business development in Ukraine”, Visnyk L'vivs'koi komertsijnoi akademii. Seriia ekonomichna, vol. 48, pp. 17-21.
№ 5 2021
Дата публікації: 2021-05-27
Кількість переглядів: 11493