EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЗОНА ВПЛИВУ АГЛОМЕРАЦІЙНОГО ЦЕНТРУ ЯК ОПТИМАЛЬНИЙ АРЕАЛ ОДНОДЕННИХ ТУРИСТИЧНИХ ТУРІВ
Ю. І. Сологуб, О. В. Безпала, О. М. Харченко

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.5.88

УДК: 338.467.6

Ю. І. Сологуб, О. В. Безпала, О. М. Харченко

ЗОНА ВПЛИВУ АГЛОМЕРАЦІЙНОГО ЦЕНТРУ ЯК ОПТИМАЛЬНИЙ АРЕАЛ ОДНОДЕННИХ ТУРИСТИЧНИХ ТУРІВ

Анотація

У статті здійснено аналіз зони впливу агломераційного центру, як одного з факторів формування оптимального ареалу одноденних туристичних турів в межах Столичного суспільно-географічного району. Існуюча територіальна організація обслуговування населення не обмежується лише визначенням територіальної та часової доступності закладів обслуговування населення, а й визначає відповідну економічну доступність того чи іншого набору послуг для. Найбільшою силою притягання володіють великі та найбільші міста, котрі мають досить широкий спектр забезпечення матеріальних і духовних потреб населення, до статусу регіонального центру обслуговування населення, Столичного суспільно-географічного району, належить місто Київ. Київ має найбільшу зону соціально-економічного впливу на життя та розвиток периферійних відносно нього територій, що, на сьогодні, виходить далеко за адміністративно-територіальні межі соціально-географічного району. Наявність, пов’язаних з агломераційним центром тісними соціально-економічними взаємозв’язками, міст супутників першого та другого порядків значно розширює зону активного впливу столиці. Виявлено, що збільшення ареалу впливу міської агломерації з ефектом магістралізації простору призводить до інтенсифікації міграційних переміщень населення, що значно розширює ареал здійснення туристично-рекреаційних подорожей вихідного дня.

Ключові слова: агломерація; центр агломерації; зона впливу; туризм.

Література

1. Білоконь Ю.М. Регіональне планування: теорія й практика / Білоконь Ю.М. - К.: Логос, 2003. - 246 с.
2. Іщук С.І. Київська господарська агломерація: досвід регіонального менеджменту / Іщук С.І., Гладкий О.В. – К.: ВГЛ “ Обрії ”, 2005, - 289 с.
3. Хонда М.П. Столичні функції міста Києва, їх реалізація: проблеми теорії і практики / М.П. Хонда // Держава і право. – К.,2005, - Вип. 28.: Юридичні і політичні науки. – С. 245 - 250.

Yu. Sologub, O. Bezpala, O. Kharchenko

THE AREA OF INFLUENCE OF THE AGGLOMERATION CENTER AS THE OPTIMAL AREA FOR ONE-DAY TOURIST TOURS

Summary

The article analyzes the zone of influence of the agglomeration center as one of the factors in the formation of the optimal area of one-day tourist tours within the Metropolitan socio-geographical district. The existing territorial organization of public services is not limited to determining the territorial and temporal accessibility of public services, but also determines the appropriate economic availability of a set of services for. The largest cities, which have a wide range of material and spiritual needs of the population, have the greatest attraction. The city of Kyiv belongs to the status of a regional center of public service. Kyiv has the largest zone of socio-economic impact on the life and development of peripheral areas relative to it, which, today, goes far beyond the administrative-territorial boundaries of the socio-geographical area. The attractiveness of the city of Kyiv is considered in two aspects: as a unitary urban formation, as well as as the center of the capital agglomeration. In the second case, this zone of influence will be characterized by slightly larger spatial parameters, which is mainly due to the combination of socio-economic potentials of the capital and its corresponding satellite cities, which are part of the eponymous agglomeration. The role of transport in the development of agglomeration is associated with the emergence of a special compositional effect of the territory, which is most clearly reflected in highly urbanized areas with a central agglomeration. In this case, it is a matter of attracting agglomerated settlements of the first and second order, thus forming highly urbanized areas (sectors), which are territorially linear in nature, thus significantly increasing the recreational and tourist demand of the agglomeration. It is revealed that the increase of the area of influence of the urban agglomeration with the effect of space magistralization leads to the intensification of migratory movements of the population, which significantly expands the area of tourist and recreational trips of the weekend.

Keywords: agglomeration; agglomeration center; zone of influence; tourism.

References

1. Bilokon', Yu.M. (2003), Rehional'ne planuvannia: teoriia j praktyka [Regional planning: theory and practice], Lohos, Kyiv, Ukraine.
2. Ischuk, S.I. Hladkyj, O.V. (2005), Kyivs'ka hospodars'ka ahlomeratsiia: dosvid rehional'noho menedzhmentu [Kyiv economic agglomeration: experience of regional management], Obrii, Kyiv, Ukraine.
3. Khonda M.P. (2005), “The capital functions of the city of Kyiv, their implementation: problems of theory and practice”, Derzhava i pravo, vol. 28, pp. 245–250.

№ 5 2021

Дата публікації: 2021-05-27

Кількість переглядів: 11707

Відомості про авторів

Ю. І. Сологуб

к. геогр. н., доцент, Національний університет харчових технологій

Yu. Sologub

PhD in Geography, Associate Professor, National University of Food Technologies

ORCID:

0000-0002-6965-5887


О. В. Безпала

к. геогр. н., старший викладач, ВП НУБіП України «Ніжинський агротехнічний інститут»

O. Bezpala

PhD in Geography Senior Lecturer, NULES of Ukraine «Nizhin Agrotechnical Institute»

ORCID:

0000-0002-6129-9320


О. М. Харченко

О. М. Харченкок. геогр. н., доцент, Національний університет харчових технологій

O. Kharchenko

PhD in Geography, Associate Professor, National University of Food Technologies

ORCID:

0000-0001-5017-324X

Як цитувати статтю

Сологуб Ю. І., Безпала О. В., Харченко О. М. Зона впливу агломераційного центру як оптимальний ареал одноденних туристичних турів. Ефективна економіка. 2021. № 5. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8898 (дата звернення: 09.11.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.5.88

Sologub, Yu., Bezpala, O. and Kharchenko, O. (2021), “The area of influence of the agglomeration center as the optimal area for one-day tourist tours”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8898 (Accessed 09 Nov 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.5.88

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.