DOI: 10.32702/2307-2105-2021.5.93
УДК: 339.138:[635.9:339.13]
С. Ю. Боліла, Н. В. Кириченко
РОЗВИТОК ДІЯЛЬНОСТІ АГРАРНОГО ПІДПРИЄМСТВА НА ОСНОВІ АКТИВІЗАЦІЇ ЙОГО МАРКЕТИНГОВИХ ЗУСИЛЬ
Анотація
У статті обґрунтовано необхідність активізації маркетингових зусиль малого аграрного підприємства для розвитку його діяльності на регіональному ринку сільськогосподарської продукції. Зазначено, з огляду на особливості споживчого попиту в аграрній сфері, його сезонний характер й складність прогнозу, що товаровиробнику необхідно мати інструментарій, який дозволить знизити ризики виробництва та збуту сільськогосподарської продукції. Наголошено, що на сьогодні не доречно повністю передавати контроль над реалізацією посереднику. Зазначено, що аграрний товаровиробник повинен в умовах загострення конкуренції сам обійматися питаннями маркетингового забезпечення своєї діяльності, для того щоб впливати на прибутковість свого бізнесу. Здійснено аналіз стану ресурсів маркетингового потенціалу на прикладі підприємства аграрної галузі, що є типовим для Херсонської області. Визначено рівень використання сукупного потенціалу маркетингових ресурсів й маркетингових зусиль та виявлені їх недоліки та слабкі місця. Зазначено необхідність покращення маркетингового кадрового та інформаційного забезпечення маркетингової діяльності аграрного товаровиробника шляхом переходу від інструментального маркетингу до більш сучасної управлінської та стратегічної концепції побудови його системи маркетингу для отримання довготривалих конкурентних переваг на аграрному ринку в українських реаліях. Наголошено, що стратегічне управління аграрного підприємства необхідно здійснювати на засадах комплексу маркетингу, виходячи зі стратегічної мети – збільшення обсягів збуту та прибутковості діяльності та досягаючи конкурентних цілей, таких, як збільшення частки ринку підприємства, активізація маркетингових зусиль, модернізація виробничого процесу, покращення якості сільськогосподарської продукції, формування та підтримка іміджу підприємства та продукції, збільшення рівня використання маркетингового потенціалу, збільшення рівня конкурентоспроможності товарів. Окреслено шляхи більш ефективного використання маркетингових ресурсів та зусиль підприємства для підвищення конкурентоспроможності та досягнення його стратегічної мети на регіональному аграрному ринку. Зазначено необхідність впровадження в маркетингову діяльності аграрного підприємства новітніх технологій та інструментів цифрового маркетингу.
Ключові слова: аграрний ринок; мале аграрне підприємство; маркетинговий потенціал; маркетингові ресурси; маркетингові зусилля; маркетингові заходи; цифровий маркетинг.
Література
1. Артімонова І.В. Концепція маркетинг-міксу як основа програмно-цільового підходу до організації маркетингової діяльності підприємства. Актуальні проблеми економіки. 2014. № 4. С. 94-101.
2. Балабанова Л.В., Холод В.В, Балабанова І.В. Стратегічний маркетинг. Підручник К :ЦНЛ, 2019. 612 с.
3. Котлер Ф., Армстронг Г. Основи маркетингу. К:Діалектика, 2020. 880 с.
4. Парсяк В.Н. Маркетинг: сучасна концепція та технології. К.: Олді – Плюс. 2015. 326 с.
5. Кирилов Ю.Є. Концептуальні засади конкурентоспроможного розвитку аграрного сектору економіки України в умовах глобалізації: монографія. Херсон: Олді – Плюс, 2015. 420 с.
6. Грановська В.Г. Формування стратегії підприємств аграрного сектору в умовах глобальної конкуренції. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. № 110. С. 308–312.
7. Артімонова І.В. Засади та напрями впровадження сучасної концепції маркетингу у практичну діяльність аграрних товаровиробників. Вісник Білоцерківського державного аграрного університету. Біла Церква, 2009. Вип. 63. С. 136–140.
8. Багорка М.О. Формування комплексу маркетингу на сільськогосподарському підприємстві. Інфраструктура ринку. Випуск № 24, 2018. С.105-110.
S. Bolila, N. Kyrychenko
DEVELOPMENT OF AGRICULTURAL ENTERPRISE ACTIVITY ON THE BASIS OF ACTIVATION ITS MARKETING EFFORTS
Summary
The article substantiates the necessity of activation a marketing efforts of a small agricultural enterprise for the development of its activity in the regional market of agricultural products. It proves that taking into account the peculiarities of consumer demand in the agrarian sector, its seasonal nature and complexity of forecasting, the producer must possess the tools to reduce the risks of production and sales of agricultural products. The study points out that today it is inexpedient to completely transfer the control over sales to the intermediary. It is grounded that the agricultural producer in the conditions of aggravation of competition should highlight the issues of marketing support of activity in order to influence the profitability of business. The analysis of resources of marketing potential on the example of agrarian sector is typical for Kherson region. The level of use of the general potential of marketing resources and marketing efforts has been determined and their imperfections and weaknesses have been revealed. There are has been grounded necessity of improving the marketing, personnel and information support of the marketing activity of agricultural commodity producers by means of transition from instrumental marketing to more modern administrative and strategic concept of building its marketing system for getting long-term competitive advantages on the agrarian market in the conditions of Ukrainian reality . It is marked, that the strategic management of the agricultural enterprise should be based on the complex of marketing, based on the strategic goal - increase of the sales volume and profitability and achievement of the competitive aims, such as increase of the market share, activization of the marketing efforts, modernization a production process, improvement a quality of the agricultural products, the formation and maintenance of the image of the enterprise and products, increasing the level of use of marketing potential, increasing the level of competitiveness of goods. The ways of more effective use of marketing resources and efforts of the enterprise for increasing the competitiveness and achieving strategic goals in the regional agricultural market have been determined. The necessity of introducing the most modern technologies and tools of digital marketing in the marketing activities of agricultural enterprises has been indicated.
Keywords: agricultural market; small agricultural enterprise; marketing potential; marketing resources; marketing efforts; marketing activities; digital marketing.
References
1. Artimonova, I.V.(2014),“The concept of marketing mix as the basis of program-targeted approach to the organization of marketing activities of the enterprise”, Aktualni problemy ekonomiky, no.4, pp.94-101.
2. Balabanova, L.V., Kholod, V.V. and Balabanova, I.V. (2019), Stratehichnyi marketynh [Strategic marketing], Tsentr navchalnoi literatury, Kyiv, Ukraine.
3. Kotler, P. and Armstrong, G.(2020), Osnovy marketynhu [Basics of marketing], Dialektyka, Kyiv, Ukraine.
4. Parsyak, V.N.(2015), Marketynh: suchasna kontseptsiia ta tekhnolohii [Marketing: modern concept and technology], Oldi – Plius, Kyiv, Ukraine.
5. Kyrylov, Yu.Ye. (2015), Kontseptualni zasady konkurentospromozhnoho rozvytku ahrarnoho sektoru ekonomiky Ukrainy v umovakh hlobalizatsii : monohrafiia [Conceptual bases of competitive development of agrarian sector of economy of Ukraine in the conditions of globalization], Oldi – Plius, Kherson, Ukraine.
6. Hranovska, V.G. (2016),“Formation of strategy of enterprises of agrarian sector in the conditions of global competition ”, Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, no.110, pp.308-312.
7. Artimonova, I.V.(2009),“ Principles and directions of introduction of the modern concept of marketing in practical activity of agrarian commodity producers”, Visnyk Bilotserkivskoho derzhavnoho ahrarnoho universytetu, Bila Tserkva, vol.63, pp.136-140.
8. Bagorka, M.O.(2018), “Formation of a marketing complex at an agricultural enterprise”, Infrastruktura rynku, vol.24, pp.105-110.
№ 5 2021
Дата публікації: 2021-05-27
Кількість переглядів: 14393