DOI: 10.32702/2307-2105-2021.5.106
УДК: 657:330:34
Н. В. Нечипорук
ВПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІНСЬКОГО ОБЛІКУ НА ПІДПРИЄМСТВАХ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ
Анотація
У статті здійснено теоретичне узагальнення і запропоновано нове вирішення наукового завдання, що стосується удосконалення управлінського обліку основних бізнес-процесів підприємств торгівлі. Доведено, що важливою складовою звітності управлінського обліку є звітність про виконання бюджетів, що побудовані на базі облікових даних про витрати за основними бізнес-процесами. Запропонована форма «Звіту про виконання бюджету витрат відділом закупівлі» дозволяє одержувати достовірну та оперативну інформацію для оптимізації витрат та оцінки ефективності роботи структурних підрозділів підприємств торгівлі. Констатовано, що для кожного бізнес-процесу підприємств торгівлі притаманними є властиві їм показники, що характеризують ефективність їх діяльності. Доведено, що у системі управлінського обліку доцільно використовувати як фінансові, так й нефінансові показники в абсолютному та відносному їх вираженні. Це дозволяє забезпечити ефективне використання збалансованої системи показників для впорядкування операційних процесів, встановлення взаємозв'язків, здійснення контролю й регулювання операційної діяльності торговельних підприємств.
Ключові слова: стратегічний управлінський облік; бізнес-процеси; збалансована система показників; інтегровані інформаційні системи; торговельне підприємство.
Література
1. Alborov R.A., Kontsevaya S.M., Klychova G.S., Kuznetsovd V.P. The development of management and strategic management accounting in agriculture. Journal of engineering and applied sciences. 2017. № 12(19). pp. 4979–4984.
2. Cooper D.J., Ezzamel M., Qu S.Q. Popularizing a management accounting idea: The case of the balanced scorecard. Contemporary Accounting Research. 2017. № 34(2). pp. 991–1025.
3. Honggowati S., Rahmawati R., Aryani Y.A., Probohudono A.N. Corporate governance and strategic management accounting disclosure. Indonesian Journal of Sustainability Accounting and Management. 2017. № 1(1). pp. 23–30.
4. Georgiev M. The Role of the Balanced Scorecard as a tool of strategic management and control. Journal of Innovations and Sustainability. 2017. № 3(2). pp. 31–63.
5. Banabakova V., Georgiev M. The role of the Balanced Scorecard as a tool of strategic management and control. International E-Journal of Advances in Social Sciences. 2018. № 4(10). pp. 84–99.
6. Cescon F., Costantini A., Grassetti L. Strategic choices and strategic management accounting in large manufacturing firms. Journal of Management and Governance. 2019. № 23(3). pp. 605–636.
7. Petera P., Šoljaková L. Use of strategic management accounting techniques by companies in the Czech Republic. Economic research-ekonomska istraživanja. (2020). № 33(1). pp. 46–67.
8. Turner M.J., Way S.A., Hodari D., Witteman W. Hotel property performance: The role of strategic management accounting. International Journal of Hospitality Management. 2017. № 63. pp. 33–43.
N. Nechyporuk
IMPLEMENTATION OF THE STRATEGIC MANAGEMENT ACCOUNTING SYSTEM AT ENTERPRISES: A THEORETICAL ASPECT
Summary
The article makes a theoretical generalization and offers a new solution to the scientific problem concerning the management accounting of the main business processes of trade enterprises. It is proved that an important component of management accounting reporting is reporting on the execution of budgets built on the basis of accounting data on expenses for the main business processes. The proposed form of the "Report on the implementation of the cost budget by the procurement department" allows you to obtain reliable and timely information for optimizing costs and evaluating the effectiveness of the structural divisions of trade enterprises. It is stated that for each business process of trade enterprises, their inherent indicators characterizing the effectiveness of their activities are inherent. It is proved that it is advisable to use both financial and non-financial indicators in absolute and relative terms in the management accounting system. This makes it possible to ensure the effective use of a balanced system of indicators for streamlining operational processes, establishing relationships, monitoring and regulating the operational activities of trading enterprises. The features of the application of the Balanced Scorecard (BSC) scientific and methodological tools at trading enterprises are considered. It is determined that the automation of a balanced scorecard is an effective tool for managing a retail enterprise. It provides an opportunity to consolidate and analyze data that has never been received or processed before. 70% of all companies using the BSC methodology use one or another software product to automate this process. Almost a third of these companies (34%) use ready-made software products, 43% of companies use programs of their own development (for example, spreadsheets or database-based applications), and 23% use both software. By definition, a balanced scorecard works with many indicators, both financial and non-financial, such as customer and employee loyalty, staff turnover, and the like. MS Axapta or SAP SEM allow you to automatically collect indicators for the system from various modules - finance, logistics, warehouse, CRM, personnel management. The integrated information systems of trading enterprises are analyzed.
Keywords: strategic management accounting; business processes; balanced scorecard; Integrated Information Systems; trading enterprise.
References
1. Alborov, R. A. Kontsevaya, S. M. Klychova, G. S. and Kuznetsovd, V. P. (2017), “The development of management and strategic management accounting in agriculture”, Journal of engineering and applied sciences, vol. 12, no. 19, pp. 4979–4984.
2. Cooper, D. J. Ezzamel, M. and Qu, S. Q. (2017), “Popularizing a management accounting idea: The case of the balanced scorecard”, Contemporary Accounting Research, vol. 34, no. (2), pp. 991–1025.
3. Honggowati, S. Rahmawati, R. Aryani, Y. A. and Probohudono, A. N. (2017), “Corporate governance and strategic management accounting disclosure”, Indonesian Journal of Sustainability Accounting and Management, vol. 1, no. 1, pp. 23–30.
4. Georgiev, M. (2017), “The Role of the Balanced Scorecard as a tool of strategic management and control”, Journal of Innovations and Sustainability, vol. 3, no. 2, pp. 31–63.
5. Banabakova, V. and Georgiev, M. (2018), “The role of the Balanced Scorecard as a tool of strategic management and control”, International E-Journal of Advances in Social Sciences, vol. 4, no. 10, pp. 84–99.
6. Cescon, F. Costantini, A. and Grassetti, L. (2019), “Strategic choices and strategic management accounting in large manufacturing firms”, Journal of Management and Governance, vol. 23, no. 3, pp. 605–636.
7. Petera, P. and Šoljaková, L. (2020), “Use of strategic management accounting techniques by companies in the Czech Republic”, Economic research-ekonomska istraživanja, vol. 33, no. 1, pp. 46–67.
8. Turner, M. J. Way, S. A. Hodari, D. and Witteman, W. (2017), “Hotel property performance: The role of strategic management accounting”, International Journal of Hospitality Management, vol. 63, pp. 33–43.
№ 5 2021
Дата публікації: 2021-05-27
Кількість переглядів: 8547