СУЧАСНІ ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В МЕНЕДЖМЕНТІ ТУРИЗМУ ТА ГОСТИННОСТІ
В. В. Джинджоян
DOI: 10.32702/2307-2105-2021.6.5
УДК: 338.48
В. В. Джинджоян
СУЧАСНІ ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В МЕНЕДЖМЕНТІ ТУРИЗМУ ТА ГОСТИННОСТІ
Анотація
У статті розглянуто питання застосування інноваційних технологій в сфері обслуговування в цілому і туризмі зокрема. Ефект несподіванки і абсолютної неготовності до викликів, пов'язаних з пандемією COVID-19 сьогодні практично зупинив нормальний уклад життя людини. Крім закритих кордонів, зупинених польотів, закритих аеропортів весь туризм був поставлений на паузу. Вивчено, що можна і потрібно зробити для якнайшвидшого відновлення туризму і які технологічні та інноваційні технології можуть допомогти в цьому. Доведено, яким чином інформаційні підходи, пов'язані з подорожами реалізуються за допомогою методології цифрового циклу подорожі. Визначено перелік основних трендів на ринку технологій і інновацій з боку надання туристичних послуг. Доведено, що сьогодні цифровий турист стає абсолютно залежним від соціальних мереж, він мобільний в тому сенсі, що не уявляє своє життя, своє переміщення без мобільного пристрою. Всі сервіси, які він споживає персоналізовані, він дуже педантичний щодо надання та якості послуг, він вважає за краще цифрові сервіси. Турист хоче мати повний контроль над тим, що він купує або споживає і не хоче залежатиме від якихось інших даних. Його цікавить вся поїздка від початку і до кінця (турист не хоче, щоб у нього були якісь розриви у подорожі або виникали якісь стресові ситуації не підконтрольні йому).
Ключові слова: інноваційні технології; пандемія; сфера обслуговування; туризм; туристичні тренди; цифрова трансформація.
Література
1. Джинджоян В.В. Стратегічне управління підприємством на основі використання інформаційного потенціалу. Вісник НУВГП. Серія «Економічні науки». 2019. – №2(86). – С. 141-148.
2. Офіційний сайт групи компаній ККС https://ccrs.ru/solutions/kiosk-samoposeleniya (дата звернення 25.04.2021)
3. Офіційний сайт компанії Аmadeus https://amadeus.com (дата звернення 02.05.2021)
4. Офіційний сайт компанії Self-Service Solutions https://selfservice4u.com/seo-elektronnyy-resepshn-terminaly-self-check-in (дата звернення 27.04.2021)
5. Петрова К.В., Джинджоян В.В., Сардак С.Е. Особливості екскурсійного обслуговування іноземних туристів. Економічний простір. Збірник наукових праць. – Дніпро: ПДАБА. – 2017. – №126. – С. 71-81.
6. Смірнов І., Любіцева О. Туристичний бізнес під час пандемії COVID-19: світовий та український досвід. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Туризм. –2020. – Т. 3. – №2. –С. 196-207.
7. Торяник В.М., Джинджоян В. В., Приз О.В. Інноваційно-інвестиційні тренди у міжнародному бізнесі. Інвестиції: практика та досвід. 2019 – №22. – С. 5-9.
8. Фрей Л., Гаращенко Д. Сучасні тенденції та новітні тренди в туризмі після Covid-19. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. Науковий журнал. – Черкаси: ЧДТУ. – 2020. –№2. – С. 67-74.
9. S. Sardak, M. Korneyev, V. Dzhyndzhoian, T. Fedotova, O. Tryfonova. Current trends in global demographic processes. Problems and Perspectives in Management. – № 16 (1). – Pp. 48-57.
10. S. Sardak, V. Dzhyndzhoian, A. Samoilenko. Global innovations in tourism. Innovative Marketing. – 2016. – № 3(12). – Р. 45-50.
V. Dzhyndzhoian
MODERN INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN TOURISM AND HOSPITALITY MANAGEMENT
Summary
The article deals with the application of innovative technologies in the field of service as a whole and tourism in particular. The effect of surprise and absolute unpecativeness to the challenges associated with the Pandemia COVID-19 has practically stopped the normal contribution of human life. In addition to closed borders, stopped flights, closed airports, all tourism was pause. Studied that it is necessary to do for the prompt recovery of tourism and what technological and innovative technologies can help in this. Proven to how information approaches related to traveling are implemented using a digital travel cycle methodology, including: Idea, search, booking, action before traveling, action while traveling and action after travel. The list of major trends in the market of technologies and innovations on the provision of tourist services is determined. Such trends can be considered: use of mobile devices (today more than 60% of all search queries are carried out with mobile devices), increasing the speed of consumer reaction (according to statistics of business analysts received from various platforms, to make a decision on one or another purchase or selecting one or another offer to the consumer takes no more than eight seconds), increasing the speed of requests (search queries statistics indicates a great popularity and demand for them), personalization of a tourist product towards the approach to the consumer (today clearly pronounced traffic from the tourist product towards approach to the consumer. Previously the product was created by the product itself. At a certain stage, the service providers began to navigate the quality of the service. To date, all orientation goes to the consumer), problems that arise in old players in the market (if the company can not be rebuilt in the direction of digital transformation or makes it very slowly then its fast O forget, it loses its market and disappears from the field of view of buyers, even despite its possible great popularity and many years of experience in the world market), the emergence of new players in the market (new brands are absolutely global and created ecosystems around which they are spinning them Consumers and all services of these ecosystems are designed for the ultimate consumer). It is proved that today the digital tourist becomes absolutely dependent on social networks, he is mobile in the sense that does not imagine his life, his movement without a mobile device. All services that it consumes personalized, it is very pedantic about the provision and quality of services, he prefers digital services. The tourist wants to have full control over what he buys or consumes and does not want to depend on some other data. He is interested in the entire trip from the beginning and to the end (the tourist does not want to have some ruptures in a trip or there were some stressful situations not controlled by him).
Keywords: innovative technologies; pandemic; service sphere; tourism; tourist trends; digital transformation.
References
1. Dzhyndzhoian, V. (2019), “Strategic management of the enterprise based on the use of information potential”, Visnyk NUVHP, Seriia “Ekonomichni nauky”, vol. 2(86), pp. 141-148.
2. The official site of the KKS group of companies (2021), available at: https://ccrs.ru/solutions/kiosk-samoposeleniya (Accessed 25 April 2021).
3. The official site of companies Amadeus (2021), available at: https://amadeus.com (Accessed 02 May 2021).
4. The official site of companies Self-Service Solutions (2021), available at: https://selfservice4u.com/seo-elektronnyy-resepshn-terminaly-self-check-in (Accessed 27 April 2021).
5. Petrova, K.V., Dzhyndzhoian, V.V. and Sardak, S.E. (2017), “Features of excursion service of foreign tourists”, Ekonomichnyj prostir, vol. 126, pp. 71-81.
6. Smirnov, I. and Lyubitseva, O. (2020), “Tourism business during the COVID-19 pandemic: world and Ukrainian experience”, Visnyk Kyivs'koho natsional'noho universytetu kul'tury i mystetstv, Seriia: “Turyzm”, vol. 3, issue 2, pp. 196-207.
7. Toryanik, V.M., Dzhyndzhoian,V.V. and Priz, O.V. (2019), “Innovation and investment trends in international business”, Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 22, pp. 5-9.
8. Frey, L. and Garashchenko, D. (2020), “Current trends and latest trends in tourism after Covid-19”, Innovatsii ta tekhnolohii v sferi posluh i kharchuvannia,. vol. 2, pp. 67-74.
9. Sardak, S., Korneyev, M., Dzhyndzhoian, V., Fedotona, T. and Tryfonova, O. (2018), “Current trends in global demographic processes”, Problems and Perspectives in Management, vol. 16, Is. 1, pp. 48–57.
10. Sardak, S., Dzhyndzhoian, V. and Samoilenko, A. (2016), “Global innovations in tourism”, Innovative Marketing, vol. 3, issue, 12, pp. 45-50.
№ 6 2021
Дата публікації: 2021-06-28
Кількість переглядів: 13217