EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВАРТІСНО-КОНКУРЕНТНИЙ ПІДХІД ДО УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ТНК ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ
Р. М. Циган, Є. М. Лижова, В. П. Черненко

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.6.76

УДК: 334.726

Р. М. Циган, Є. М. Лижова, В. П. Черненко

ВАРТІСНО-КОНКУРЕНТНИЙ ПІДХІД ДО УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ТНК ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ

Анотація

У статті розглянуто основні цілі ТНК, однією з яких є саме підвищення конкурентоспроможності. Розглянуто основні цілі та переваги транснаціональних корпорацій при їх оцінці. Проаналізовано методичні підходи до оцінки конкурентоспроможності: продуктові, що полягають в оцінці конкурентоспроможності продукції; матричні; операційні (теорія ефективної конкуренції) та методи визначення вартості бізнесу. На основі теорії ефективної конкуренції та одного з методів визначення вартості компанії розроблено вартісно-конкурентний підхід до управління конкурентоспроможністю ТНК. Запропонований підхід включає п’ять складових та чотирнадцять показників, що формують коефіцієнт конкурентоспроможності. Кожній складовій та показникам присвоюється певний коефіцієнт відповідно до пріоритетів компанії. Відокремлені складові коефіцієнту, а саме: виробнича, фінансова, маркетингова, продуктова та вартісна. Випробувано даний підхід при аналізі конкурентоспроможності найбільшого в світі виробника харчових продуктів – ТНК Nestlé S.A. На основі отриманих результатів було здійснено прогнозування як коефіцієнту конкурентоспроможності, так і його складових

Ключові слова: конкурентоспроможність; конкурентоспроможність ТНК; механізм управління конкурентоспроможністю; оцінка конкурентоспроможності компанії; оцінка вартості компанії; прогнозування коефіцієнту конкурентоспроможності; коефіцієнт конкурентоспроможності.

Література

1. Nestlé S.A. URL: https://www.nestle.com
2. Баюра Д. О. Реструктуризація підприємств: навч. посіб. Київ : Київський ун-т, 2006. 209 с.
3. Ігнатюк А .І. Галузеві ринки: теорія, практика, напрями регулювання: монографія. К.: Ін-т аграр. економіки, 2010. 465 c.
4. Кафлевська С. Г., Ганжа Т. І. Оцінка конкурентоспроможності підприємств за допомогою методики теорії ефективної конкуренції. Збірник наукових праць ВНАУ. 2012. № 4. С. 80-85.
5. Кутейніцина О. Злиття і поглинання як напрямки розвитку компанії. URL: http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PPEI/article/view/316/305
6. Nestlé Україна. URL: https://www.nestle.ua
7. Табахарнюк М.О. Гра на мільйон: практика злиття та поглинання в Україні. К.: Київська книжковожурнальна практика, 2012. 304 с.
8. Тищенко А. Н., Хаустова В. Е., Беляев А. С. Оценка конкурентоспособности предприятий с учетом их специфики. Проблеми економіки. 2013. № 1. С. 185–190.
9. Хаустова В. Є., Колодяжна Т. В. Аналіз основних хвилей злиттів і поглинань у світовій економіці. Проблеми економіки. №1. С 7-16.
10. Цибульська Е. І. Конкурентоспроможність підприємства: навч. посіб. Харків: НУА, 2018. 321 с.

R. Tsyhan, Y. Lyzhova, V. Chernenko

COST-COMPETITIVE APPROACH TO MANAGEMENT COMPETITIVENESS OF TNCS IN THE FOOD INDUSTRY

Summary

The article considers the main goals of TNCs, one of which is to increase competitiveness. The main goals and advantages of transnational corporations in their evaluation are considered. Methodological approaches to the assessment of competitiveness are analyzed: product, which consists in assessing the competitiveness of products; matrix; operational (effective competition theory) and methods of determining the value of business. Based on the theory of effective competition and one of the methods of determining the value of the company, a cost-competitive approach to managing the competitiveness of TNCs has been developed. The proposed approach includes 5 components and 14 indicators that form the coefficient of competitiveness. Each component and indicator is assigned a certain coefficient in accordance with the company's priorities. The proposed approach covers 5 components with 14 indicators: production component, which reflects the efficiency of production process management; financial component that characterizes the effectiveness of working capital management in the company; marketing, which shows the effectiveness of sales activities; product and cost, calculated by an acceptable method. This approach was tested in the analysis of the competitiveness of the world's largest food producer - TNC Nestlé S.A. Based on the obtained results, both the competitiveness coefficient and its components were forecast. The article defines that the main stages of forecasting are: determining the components of competitiveness, their indicators; calculation of indicators, calculation of values of components; determining the coefficient of competitiveness. Thus, the first stage is to construct a correlation field and trend line; the second - in forecasting the coefficient of competitiveness (the polynomial trend formula is used to calculate the forecast); third - in determining the share of components in the overall competitiveness ratio. Based on the obtained calculations, the relevant conclusions are made, which is that the financial component tends to decrease, so there is a need for the company to focus on its improvement in the future.

Keywords: competitiveness; competitiveness of TNCs; competitiveness management mechanism; assessment of the company's competitiveness; valuation of the company; forecasting the coefficient of competitiveness; competitiveness ratio.

References

1. Nestlé S.A. available at: https://www.nestle.com
2. Baiura, D. O. (2006), Restrukturyzatsiia pidpryiemstv: navch. posib. [Restructuring of enterprises: textbook], Kyivskyi un-t, Kyiv, Ukraine, P. 209.
3. Ihnatiuk, A. I. (2010), Haluzevi rynky: teoriia, praktyka, napriamy rehuliuvannia: monohrafiia [Sectoral markets: theory, practice, areas of regulation: a monograph], In-t ahrar. ekonomiky, Kyiv, Ukraine, P. 465.
4. Kaflevska, S. H. and Hanzha, T. I. (2012), “Estimation of competitiveness of the enterprises by means of a technique of the theory of effective competition”, Zbirnyk naukovykh prats VNAU, vol. 4, pp. 80-85.
5. Kuteinitsyna, O. “Mergers and acquisitions as areas of company development”, available at: http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PPEI/article/view/316/305
6. Nestlé Ukraina, available at: https://www.nestle.ua
7. Tabakharniuk, M.O. (2012), Hra na milion: praktyka zlyttia ta pohlynannia v Ukraini [Million game: the practice of mergers and acquisitions in Ukraine], Kyivska knyzhkovozhurnalna praktyka, Kyiv, Ukraine, P. 304.
8. Tishhenko, A. N. Haustova, V. E. and Beljaev A. S. (2013), “Assessment of the competitiveness of enterprises, taking into account their specifics”, Problemy ekonomiky, vol. 1, pp. 185–190.
9. Khaustova, V. Ye. and Kolodiazhna, T. V. “Analysis of the main waves of mergers and acquisitions in the world economy”, Problemy ekonomiky, vol. 1, pp. 7-16.
10. Tsybulska, E. I. (2018), Konkurentospromozhnist pidpryiemstva: navch. posib. [Competitiveness of the enterprise: textbook], NUA, Kharkiv, Ukraine, P. 321.

№ 6 2021

Дата публікації: 2021-06-28

Кількість переглядів: 5602

Відомості про авторів

Р. М. Циган

старший викладач кафедри обліку і фінансів, Національний університет імені Михайла Остроградського

R. Tsyhan

Senior Lecturer of the Department of Accounting and Finance,Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University

ORCID:

0000-0001-5955-812Х


Є. М. Лижова

студент, Національний університет імені Михайла Остроградського

Y. Lyzhova

Student, Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University

ORCID:

0000-0002-7014-6545


В. П. Черненко

к. ф.-м. н., доцент, доцент кафедри інформатики і вищої математики, Національний університет імені Михайла Остроградського

V. Chernenko

PhD in Physico-Mathematical Sciences, Assosiate Professor, Associate Professor of the Department of Informatics and Higher Mathematics, Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University

ORCID:

0000-0002-2728-6876

Як цитувати статтю

Циган Р. М., Лижова Є. М., Черненко В. П. Вартісно-конкурентний підхід до управління конкурентоспроможністю тнк харчової промисловості. Ефективна економіка. 2021. № 6. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8958 (дата звернення: 19.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.6.76

Tsyhan, R., Lyzhova, Y. and Chernenko, V. (2021), “Cost-competitive approach to management competitiveness of tncs in the food industry”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8958 (Accessed 19 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.6.76

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.