EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СВІТОВІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОЗРОБКИ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ РІТЕЙЛУ
Р. О. Толпежніков, Т. Г. Толпежнікова, Д. В. Шишман

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.6.10

УДК: 338

Р. О. Толпежніков, Т. Г. Толпежнікова, Д. В. Шишман

СВІТОВІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОЗРОБКИ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ РІТЕЙЛУ

Анотація

В статі розглянуто світові тенденції стратегій розвитку підприємств, зокрема галузі роздрібної торгівлі в нових умовах господарювання. Проаналізовано основні тенденції ідентифікації підприємств сфери рітейлу серед конкурентів, такі як: комодитизація (знеособлювання товарів) має місце, коли споживачі не бачать ніякої різниці між товарами, за винятком ціни; розвиток роздрібних нішевих продажів (останнім часом успіху на ринку роздрібної торгівлі досягають не стільки великі галузеві гіганти, орієнтовані на масовий ринок, скільки дрібні мережі з обмеженою цільовою аудиторією); інвестиції компаній з країн, що розвиваються, у розвинені роздрібні мережі (однією з характерних рис світової економіки останніх років є утворення величезного профіциту в провідних країнах, що розвиваються); соціальна відповідальність; багатоканальна інтеграція; підвищена увага до клієнтського досвіду; програми лояльності.

Ключові слова: стратегії розвитку; підприємства роздрібної торгівлі; рітейл; світові тенденції; мережева торгівля.

Література

1. Барибіна Я. Аналітичні заходи при формуванні конкурентних переваг роздрібних торговельних мереж. Збірник наукових праць ЧДТУ. 2014. № 38. С. 18-23.
2. Глобальна дирекція офісів «Делоит». URL: https://www2.deloitte.com/ua/uk.html?icid=bottom_uk
3. Грабченко А.І., Федорович В.О., Гаращенко Я.М. Методи наукових досліджень. Харків: НТУ "ХПІ", 2009. 142 с.
4. Толежнікова Т.Г., Маліч Л.А., Шишман Д.В. Управління проєктом створення інтернет-торгівлі для підприємств сфери рітейлу, як складової стратегії розвитку. The XXVI International Science Conference «Topical issues of practice and science», May 18 – 21, 2021, London, Great Britain. PP. 280-286. DOI - 10.46299/ISG.2021.I.XXVI
5. Фролова Г.І. Ринкове конкурентне середовище торговельних мереж в Україні. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2014. № 4 (28). С. 54-59.
6. Харчук Т.В. Підходи до визначення конкурентних переваг підприємства. Економіка та управління. 2011. № 6. С. 68-70.
7. COVID-19: Strategies for getting ahead of the pandemic crisis. URL: https://www.mckinsey.com/business-functions/strategy-and-corporate-finance/our-insights/covid-19-strategies-for-getting-ahead-of-the-pandemic-crisis

R. Tolpezhnikov, T. Tolpezhnikova, D. Shishman

WORLD TRENDS AND FEATURES OF DEVELOPING A STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF RETAIL ENTERPRISES

Summary

The article considers the world trends of enterprise development strategies, in particular the retail industry in the new economic conditions. In order to demonstrate their differences from competitors, retail companies no longer have a standard set of actions, they need to make extra efforts. The main trends in the identification of retail enterprises among competitors are analyzed, such as: commoditization (depersonalization of goods) occurs when consumers do not see any difference between goods, except for price; development of niche retail sales (recently, success in the retail market is achieved not so much by large industry giants focused on the mass market, as small networks with a limited target audience); investments of companies from developing countries in developed retail networks (one of the characteristic features of the world economy in recent years is the formation of a huge surplus in leading developing countries); social responsibility (wealthy consumers in developed countries are paying more and more attention to the impact of business on society. We are talking about the impact on the environment and working conditions in the countries - suppliers of goods, as well as the impact of goods on buyers); multichannel integration (despite the possibilities of developing methods of integrated multi-channel customer service, in practice only some retail stores are able to use them, while most stores do not integrate online business with the format of retail through a network of stores); increased attention to customer experience (one of the main problems facing many retail companies is the lack of significant differences between competing brands, as a result of which consumers perceive stores as impersonal objects. One way to solve this problem is to allocate resources to improve the customer experience when making a purchase in the store); loyalty programs. Strategically important task for all levels of management of economic development of trade enterprises should be the formation of competencies for innovation, entrepreneurship and creative application of technologies to implement the new content of innovation.

Keywords: development strategies; retail enterprises; retail; world trends; network trade.

References

1. Barybina, Ya. (2014), “Analytical measures in the formation of competitive advantages of retail chains”, Zbirnyk naukovykh prats' ChDTU, vol. 38, pp. 18-23.
2. Deloitte Global Office Directorate (2021), available at: https://www2.deloitte.com/en/en.html?icid=bottom_uk (Accessed 14 May 2021).
3. Hrabchenko, A.I. Fedorovych, V.O. and Haraschenko, Ya.M. (2003), Metody naukovykh doslidzhen' [Research methods], NTU "KhPI", Kharkiv, Ukraine.
4. Tolezhnikova, T.H. Malich, L.A. and Shyshman, D.V. (2021), “Project management of e-commerce creation for retail enterprises as a component of development strategy”, The XXVI International Science Conference “Topical issues of practice and science”, London, Great Britain, May 18 – 21, pp. 280-286. DOI - 10.46299/ISG.2021.I.XXVI.
5. Frolova, H.I. (2014), “Market competitive environment of trade networks in Ukraine”, Visnyk Berdians'koho universytetu menedzhmentu i biznesu, vol. 4 (28), pp. 54-59.
6. Kharchuk, T.V. (2011), “Approaches to determining the competitive advantages of the enterprise”, Ekonomika ta upravlinnia, vol. 6, pp. 68-70.
7. Mysore, M. and Singhal, S. (2020), “COVID-19: Strategies for getting ahead of the pandemic crisis”, available at: https://www.mckinsey.com/business-functions/strategy-and-corporate-finance/our-insights/covid-19-strategies-for-getting-ahead-of-the-pandemic-crisis (Accessed 20 May 2021).

№ 6 2021

Дата публікації: 2021-06-28

Кількість переглядів: 1286

Відомості про авторів

Р. О. Толпежніков

д. е. н., доцент, декан економіко-правого факультету,Маріупольський державний університет

R. Tolpezhnikov

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Dean of the Department of Law and Economics, Mariupol State University

ORCID:

0000-0001-6949-1942


Т. Г. Толпежнікова

к. е. н., доцент кафедри менеджменту зовнішньоекономічної діяльності, Донецький державний університет управління, м. Маріуполь

T. Tolpezhnikova

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Management of Foreign Economic Activities, Donetsk State University of Management, Mariupol

ORCID:

0000-0001-7404-5912


Д. В. Шишман

магістр кафедри менеджменту зовнішньоекономічної,Донецький державний університет управління, м. Маріуполь

D. Shishman

Master's student of the Department of Management of Foreign Economic Activities,Donetsk State University of Management, Mariupol

ORCID:

0000-0003-4198-9364

Як цитувати статтю

Толпежніков Р. О., Толпежнікова Т. Г., Шишман Д. В. Світові тенденції та особливості розробки стратегії розвитку підприємств сфери рітейлу. Ефективна економіка. 2021. № 6. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8965 (дата звернення: 17.05.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.6.10

Tolpezhnikov, R., Tolpezhnikova, T. and Shishman, D. (2021), “World trends and features of developing a strategy for the development of retail enterprises”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8965 (Accessed 17 May 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.6.10

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.