DOI: 10.32702/2307-2105-2021.6.91
УДК: 336.7
К. Л. Нетудихата, В. О. Погромський, В. М. Стройнецький
ДІАГНОСТИКА СТАНУ РОЗВИТКУ МОТИВАЦІЙНИХ МЕХАНІЗМІВ В СИСТЕМІ КАДРОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
Анотація
В роботі наведено результати діагностики стану розвитку мотиваційних механізмів в системі кадрового менеджменту державного банку АТ КБ «ПриватБанк». Розглянуто мотиваційні заходи. Серед всіх заходів мотивації основним у державному банку виступає пряма матеріальна мотивація. Достатньо відчутна диверсифікація за посадами говорить про високий рівень застосування засобів матеріальної мотивації. Банк використовує широкий спектр матеріальних та нематеріальних заходів позитивної і негативної мотивації. Вивчено принципи корпоративної структури мотиваційних механізмів. Акцентовано увагу на мотивах: матеріальної винагороди; соціального схвалення; стабільності; кар’єрного зростання; професійного росту; комфортності праці. Побудовано типологічну модель мотивації персоналу. Визначено ступені задоволеності первинними трудовими потребами, соціальною політикою банку, рівнем комунікації, та рівні кар’єрної орієнтованості, можливостей самореалізації. Встановлено рівень задоволеності працівників та необхідність вдосконалювати мотиваційні механізми серед операторів контакт-центру та спеціалістів з обслуговування клієнтів.
Ключові слова: мотиваційні механізми; державний банк; матеріальна мотивація; типологічна модель мотивації; задоволеність працівників
Література
1. Алили А.А. Мотивация эффективного использования персонала предприятия. Економіка АПК. 2016. № 8. C. 87-92.
2. Гетьман О.О., Киричок Є.О. Особливості механізму стимулювання персоналу в банківській сфері. Бізнес-інформ. 2015. №4. C. 76-79.
3. Гончарова М.Л., Турченюк Т.В. Використання мотиваційних механізмів у банку. Науковий вісник: Фінанси, банки, інвестиції. 2011. №3. C. 63-67.
4. Калініченко Л.Л. Відносини персоналу і адміністрації як основні компоненти системи мотивації в сучасному банку. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2014. № 46. 359-364.
5. Колот А. М., Цимбалюк С.О. Мотиваційний менеджмент: підручник. К.: КНЕУ, 2014. 479 с.
6. Лелі Ю. Г. (2013). Сучасні системи управління персоналом та їх вплив на ефективність роботи підприємства. Теоретичні та практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності: Збірник наукових праць, 2013. Вип. 1. Т.2. C. 348-356.
7. Лівошко, Т.В., Ткачук Н.Ю. Складові системи мотивації праці персоналу на підприємстві. Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії, 2019. Вип. 4. C. 59-62.
8. Маслова В.М. Управление персоналом. М.: Юрайт. 2015. 492 с.
9. Пузирьов, С.О. Теоретичні основи управління персоналом підприємства: функції, принципи, технології. Економіка і управління. 2015. № 1, C. 82-88.
10. Співак, В.В. Мотивація як засіб ефективного менеджменту персоналу підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки, 2010. №6, Т.2, C. 178-181.
K. Netudyhata, V. Pohromskyi, V. Stroynetsky
DIAGNOSIS OF THE STATE OF MOTIVATIONAL MECHANISMS DEVELOPMENT IN THE HUMAN RESOURCES MANAGEMENT SYSTEM
Summary
Mechanisms of work motivation of bank employees act as specific instruments of economic, social, organizational, psychological character. These mechanisms should take into account the peculiarities of work in the banking sector: high individualization, direct contact with customers, high qualification requirements, the necessity of constant self-education, increased responsibility, constant risk, confidentiality of information, psychological stress, due to employees`s of the bank being under the constant supervision of their own security service.
The results of diagnostics of the state of motivational mechanisms development in the personnel management system of the state bank of JSC CB "PrivatBank" were presented in the paper. The motivational measures has been considered. Among all measures of motivation, the direct financial motivation is the main one in the state bank. A noticeable diversification of positions indicates a high level of use of material motivation means. The bank uses a wide range of tangible and intangible measures of positive and negative motivation.
The principles of corporate structure of motivational mechanisms are studied. Emphasis is placed on the motives of: material remuneration; social approval; stability; career advancement; professional growth; comfort of work.
Typically, an employee is guided by more than one motive, but it is important to identify a hierarchy of incentives to apply motivation methods which are relevant to the motive’s importance for each individual employee and combine them effectively.
A typological model of staff motivation is constructed. The degree of satisfaction with the primary labor needs, the bank’s social policy, the level of communication and the level of career orientation, self-realization opportunities were determined. The level of satisfaction of employees is defined. The test survey was conducted among contact center operators, customer service specialists, corporate customer service managers, branch managers. The need to improve the motivation mechanisms among contact center operators and customer service specialists has been identified. In order to determine the most optimal direction of motivational activities, it is advisable to create a motivational profile for these two groups.
Keywords: motivational mechanisms; state bank; material motivation; typological model of motivation; employee satisfaction.
References
1. Alili, A.A. (2016), “Motivation for the effective use of company personnel”, Ekonomika APK, vol. 8, pp. 87-92.
2. Getman, O.O. and Kirichok, Ye.O. (2015), “Features of the mechanism of staff incentives in the banking sector”, Business-Inform, vol. 4, pp. 76-79.
3. Honcharova, M.L. and Turcheniuk T.V. (2011), “Use of motivational mechanisms in the bank”, Naukovyj visnyk: Finansy, banky, investytsii, vol. 3, pp. 63-67.
4. Kalinichenko, L.L. (2014), “The relationship between staff and administration as the main components of the motivation system in a modern bank”, Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, vol. 46, pp. 359-364
5. Kolot, A. M. And Tsymbaliuk, S.O. (2014), Motyvatsijnyj menedzhment: pidruchnyk [Motivational management: a textbook], KNEU, Kyiv, Ukraine.
6. Leli, Yu. H. (2013), “Modern personnel management systems and their impact on the efficiency of the enterprise”. Teoretychni ta praktychni aspekty ekonomiky ta intelektual'noi vlasnosti: Zbirnyk naukovykh prats' [Theoretical and practical aspects of economics and intellectual property: Collection of scientific works], vol. 4, no 2. pp. 348-356.
7. Livoshko, T.V. and Tkachuk N.Yu. (2019), “Components of personnel motivation system at the enterprise”, Ekonomichnyj visnyk Zaporiz'koi derzhavnoi inzhenernoi akademii, vol. 4, pp. 59-62.
8. Maslova, V.M. (2015), Upravlenie personalom [Personnel Management], Jurajt, Moscow, Russia.
9. Puzyr'ov, S.O. (2015), “Theoretical foundations of enterprise personnel management: functions, principles, technologies”, Ekonomika i upravlinnia, vol. 1, pp. 82-88.
10. Spivak, V.V. (2010), “Motivation as a means of effective personnel management of enterprises”. Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. 6, no. 2, 178-181.
№ 6 2021
Дата публікації: 2021-06-28
Кількість переглядів: 8844