EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

УПРАВЛІННЯ ВЗАЄМОВІДНОСИНАМИ З КОНТРАГЕНТАМИ В УМОВАХ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
В. С. Бєлозерцев, Д. О. Перфілов, В. М. Пожидаєв, С. Р. Морока

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.6.95

УДК: 658.82

В. С. Бєлозерцев, Д. О. Перфілов, В. М. Пожидаєв, С. Р. Морока

УПРАВЛІННЯ ВЗАЄМОВІДНОСИНАМИ З КОНТРАГЕНТАМИ В УМОВАХ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Анотація

Тенденції розвитку сучасного інформаційного суспільства визначити перехід взаємовідносин з конрагентами до використання інформаційних технологій (ІТ) у своїй діяльності. Застосування ІТ суттєво сприяє модернізації інформаційних та телекомунікаційних систем регіону, зменшенню адміністративних витрат, зміні системи взаємовідносин з конрагентами та розширенню доступу до інформації. Можливість збирати, зберігати та поширювати інформацію принципово змінюється, а ефективність економічних зв'язків між регіональними учасниками ринку зростає.
Актуальність активного розвитку відносин між діловими партнерами підкреслюється дослідниками у багатьох роботах, головним чином тому, що здатність компанії досягати конкурентних переваг залежить не тільки від спроможності ділових партнерів, власних зусиль, а й від можливостей бізнес партнерів. Потреба виходити за межі компанії та формувати довготривалі стосунки з іншими компаніями виникла внаслідок необхідності підвищення ефективності, співпраці, яка дозволила б вам використовувати навички, вміння та ресурси інших людей. Такі зміни в сучасній економіці сприяють впровадженню та розвитку теорії взаємовідносин.

Ключові слова: контрагент; взаємовідносини; розвиток IT; інформаційні технології; бізнес партнери; розвиток взаємовідносин.

Література

1. Бєлозерцев В.С. Тенденції розвитку інформаційних систем та технологій в обліку в умовах глобалізації / В.С. Бєлозерцев, О.К. Єлісєєва // Технологічний аудит та резерви виробництва. – 2015. – №3/5(23). – С. 79–85.
2. Бланк И.А. Основы финансового менеджмента. В 2-х т. – К.: Ника-Центр: Эльга, 2014. – 328 с.
3. Дойль П. Маркетинг, ориентированный на стоимость / Пер. с англ. под ред. Ю.Н. Каптуревского. – СПб.: Питер, 2016. – 480 с.
4. Друкер П.Ф. Задачи менеджмента в XXI веке.: Пер. с англ. – М.: Издательский дом "Вильямс", 2000. – 272 с.
5. Крушвиц Л. Инвестиционные расчеты / Пер. с нем. под общей ред. В.В. Ковалева и З.А. Сабова. – СПб.: Питер, 2011. – 432 с.
6. Мортиков В. Контракты: экономикоправовые аспекты // Экономика Украины. – 2014. – № 3. – С. 42-46.
7. Нейсбит Дж., Нейсбит Н., Филипс Д. Высокая технология, глубокая гуманность: Технологии и наши поиски смысла / Пер. с англ. Анваера А.Н. – М.: АСТ / Транзиткнига, – 2015. – 384 с.
8. Савицкий К. Кодекс корпоративного поведения: проблемы разработки и внедрения // Вопросы экономики. – 2011. – № 4. – С. 126-135.
9. Червонная О. Баланс интересов в управлении совместными предприятиями // Проблемы теории и практики управления. – 2015 – № 7. – С. 23

V. Belozertsev, D. Perfilov, V. Pozhidaev, S. Moroka

RELATIONSHIP WITH CONTRACTORS IN THE CONDITIONS OF INFORMATION TECHNOLOGY DEVELOPMENT

Summary

Trends in the development of the modern information society to determine the transition of relations with counterparties to the use of information technology (IT) in their activities. The use of IT significantly contributes to the modernization of information and telecommunications systems in the region, reducing administrative costs, changing the system of relations with counterparties and expanding access to information. The ability to collect, store and disseminate information is fundamentally changing, and the effectiveness of economic relations between regional market participants is increasing.
The relevance of the active development of relations between business partners is emphasized by researchers in many works, mainly because the company's ability to achieve competitive advantage depends not only on the ability of business partners, their own efforts, but also on the capabilities of business partners. The need to go beyond the company and build long-term relationships with other companies arose from the need to increase efficiency, collaboration that would allow you to use the skills, abilities and resources of others. Such changes in the modern economy contribute to the introduction and development of the theory of relationships.
The purpose is to substantiate the feasibility and underline the need to organize partnerships with its counterparties on a strategic basis, the implementation of which will promote the integration efforts for quality customer service, and on this basis - increase the flexibility of each participant's relationship. The market is not carried out in a static space of business partnership, but in a dynamic field of interaction, which should be considered as a complex category, the structure of which is determined by the quality level of development of a number of factors, both macro and micro. Acting as an external component, the field of interaction combines, on the one hand, the resources of the interaction potential of all participants, and on the other hand - provides access to information about the social, psychological, communicative characteristics of the subjects of interaction.

Keywords: contractor; relationships; IT development; information technology; business partners; relationship development.

References

1. Bielozertsev, V.S. and Yelisieieva, O.K. (2015), “Tendencies of development of information systems and technologies in accounting in the conditions of globalization”, Tekhnolohichnyi audyt ta rezervy vyrobnytstva, vol. 3/5(23), pp. 79–85.
2. Blank, I.A. (2014), Osnovy finansovogo menedzhmenta [Fundamentals of Financial Management], In 2 volumes, Nika-Centr: Jel'ga, Kyiv, Ukraine, P. 328.
3. Dojl', P. (2016), Marketing, orientirovannyj na stoimost' [Value-Based Marketing], English Translation ed. Yu.N. Kapturevsky, Piter, SPb., Russia, P. 480.
4. Druker, P.F. (2000), Zadachi menedzhmenta v XXI veke [Management tasks in the XXI century], English Translation, Izdatel'skij dom "Vil'jams", Moscow, Russia, P. 272.
5. Krushvic, L. (2011), Investicionnye raschety [Investment calculations], Translation from German under the general editorship of V.V. Kovalev and Z.A. Sabova, Piter, SPb., Russia, P. 432.
6. Mortikov, V. (2014), “Contracts: economic and legal aspects”, Jekonomika Ukrainy, vol. 3, pp. 42-46.
7. Nejsbit, Dzh. Nejsbit, N. and Filips, D. (2015), Vysokaja tehnologija, glubokaja gumannost': Tehnologii i nashi poiski smysla [High technology, deep humanity: Technologies and our search for meaning], Translated from English by Anvaer A.N., AST / Tranzitkniga, Moscow, Russia, P. 384.
8. Savickij, K. (2011), “Code of corporate behavior: problems of development and implementation”, Voprosy jekonomiki, vol. 4, pp. 126-135.
9. Chervonnaja, O. (2015), “Balance of interests in managing joint ventures”, Problemy teorii i praktiki upravlenija, vol. 7, p. 23.

№ 6 2021

Дата публікації: 2021-06-28

Кількість переглядів: 5675

Відомості про авторів

В. С. Бєлозерцев

к. е. н., доцент, доцент кафедри статистики, обліку та економічної інформатики, Дніпропетровський національний університет ім. Олеся Гончара

V. Belozertsev

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Statistics, Accounting and Economic Informatics, Dnipropetrovsk National University named after Oles Honchar

ORCID:

0000-0003-4191-9382


Д. О. Перфілов

студент освітньо-наукової програми «Економіка», Дніпропетровський Національний Університет імені Олеся Гончара

D. Perfilov

student of educational and scientific program "Economics", Dnipropetrovsk National University named after Oles Honchar

ORCID:

0000-0002-0968-8740


В. М. Пожидаєв

студент освітньо-наукової програми «Економіка», Дніпропетровський Національний Університет імені Олеся Гончара

V. Pozhidaev

student of educational and scientific program "Economics", Dnipropetrovsk National University named after Oles Honchar

ORCID:

0000-0001-5705-493X


С. Р. Морока

студентка освітньо-наукової програми «Економіка», Дніпропетровський Національний Університет імені Олеся Гончара

S. Moroka

student of the educational and scientific program "Economics", Dnipropetrovsk National University named after Oles Honchar

ORCID:

0000-0002-0880-2089

Як цитувати статтю

Бєлозерцев В. С., Перфілов Д. О., Пожидаєв В. М., Морока С. Р. Управління взаємовідносинами з контрагентами в умовах розвитку інформаційних технологій. Ефективна економіка. 2021. № 6. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8984 (дата звернення: 19.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.6.95

Belozertsev, V., Perfilov, D., Pozhidaev, V. and Moroka, S. (2021), “Relationship with contractors in the conditions of information technology development”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8984 (Accessed 19 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.6.95

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.