DOI: 10.32702/2307-2105-2021.9.71
УДК: 334.323
А. І. Капліна
МОЛОДІЖНЕ ПІДПРИЄМНИЦТВО У СИСТЕМІ ПРІОРИТЕТІВ ДЕРЖАВНОЇ МОЛОДІЖНОЇ ПОЛІТИКИ: СТАН ТА МЕХАНІЗМИ ПІДТРИМКИ
Анотація
Автор аналізує сучасні механізми державного регулювання молодіжного підприємництва в Україні. Систематизовані фактори, що стримують розвиток молодіжного інноваційного потенціалу в сучасних ринкових умовах. Розвитку малого бізнесу сприяють заходи державної підтримки: вдосконалення нормативно-правової бази, зменшення адміністративних бар'єрів, реальне збільшення фінансування. Автор зупиняється на програмному механізмі підтримки молодіжного підприємництва на державному та регіональному рівнях. Розкрито першочергові завдання, що стоять перед органами державного управління, покликані підтримати розвиток молодіжного підприємництва в Україні. У статті розглянуто проблеми важливості молодіжного підприємництва. Досліджується стан і особливості розвитку молодіжного підприємництва, етапи становлення, виявлено проблеми та визначено перспективи розвитку. Молодіжне підприємництво стає все більш і більш популярним сьогодні. Розвиток інтернет-технологій дає нам багато можливостей для розвитку бізнесу. Не важливо скільки Вам років – кожна людина має рівні шанси для досягнення своїх бізнес-ідей. Однак більшість не знає, як правильно просувати молодіжне підприємництво, тим більш, що за останні 20 років відбулася суттєва трансформація мислення та ставлення до цього молоді. Розвиток молодіжного підприємництва є однією з пріоритетних задач модернізації економіки країни. Однак молодь зтикається з великими труднощами на шляху створення молодіжних підприємств. Автором наведено аналіз вітчизняного та закордонного досвіду форм та засобів підтримки та розвитку молодіжного підприємництва, виокремлені основні формати: благодійні фонди, студентські бізнес-клуби на базі університетів, національні та інтернаціональні бізнес-клуби, бізнес-інкубатори для студентів та молодих підприємців. У статті розроблені основні концептуальні положення створення такої мережі структура та механізми її формування, сформовані основні результати та очікувані ефекти.
Ключові слова: молодіжне підприємництво; мале підприємництво; державна підтримка; ринок; державна молодіжна політика; державна програма.
Література
1. Думанська І.Ю. Молодіжне інноваційне підприємництво як національна доктрина модернізації економіки. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2013. № 4. т. 2. С. 194-200.
2. Левченко А.О., Янішевська А.В. Молодіжне підприємництво – перспективний шанс для молодих спеціалістів. Наукові праці КНТУ. Економічні науки. 2009. № 15. С. 52-56. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npkntu_e_2009_15_10. (дата звернення 01.09.2020).
3. Капліна А.І. Молодіжне підприємництво: проблеми та шляхи їх вирішення. Ефективна економіка. 2020. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8312 (дата звернення: 01.12.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.50.
4. Капліна А. І. Молодіжне підприємництво — перспективний шанс для молоді. Агросвіт. 2020. № 19-20. С. 47–50. DOI: 10.32702/2306-6792.2020.19-20.47
А. Kaplina
YOUTH BUSINESS IN SYSTEM OF PRIORITIES OF STATE YOUTH POLICY: STATE AND SUPPORT MECHANISMS
Summary
The article examines the importance of youth entrepreneurship. The author analyzes modern mechanisms of state regulation of youth entrepreneurship in Ukraine. Systematized factors that hinder the development of youth innovation potential in modern market conditions. Small business development is facilitated by state support measures: improvement of the regulatory framework, reduction of administrative barriers, real increase in funding. The author stops at the program mechanism of supporting youth entrepreneurship at the state and regional levels. The priority tasks facing public administration bodies aimed at supporting the development of youth entrepreneurship in Ukraine have been revealed. The state and peculiarities of youth entrepreneurship development, stages of formation, problems were identified and development prospects are identified. Youth entrepreneurship is becoming more and more popular today. The development of Internet technologies gives us many opportunities for business development. It does not matter how old you are – everyone has equal chances to achieve their business ideas. However, most do not know how to promote youth entrepreneurship, especially since over the past 20 years there has been a significant transformation of thinking and attitudes towards this youth. The development of youth entrepreneurship is one of the priority tasks of modernization of the country's economy. However, young people are facing great difficulties in the way of creating youth enterprises. The author analyzes the domestic and foreign experience of forms and means of support and development of youth entrepreneurship, separated the main formats: charitable foundations, student business clubs on the basis of universities, national and international business clubs, business campuses, business incubators for students and young entrepreneurs. Youth entrepreneurship will help you improve your soft skills. You will be able to improve your communication skills that are essential for absolutely every success. In addition, you will learn how to organize your time, be creative, improve your self-discipline, etc. there are many youth entrepreneurship programs that can help you develop your skills. What problems do young people face when creating their own business: lack of necessary knowledge; low rates of youth entrepreneurship development; low level of innovation component; quality of education; economic and political conditions; shortcomings of the tax system; start-up resource, etc. Youth entrepreneurship can change lives completely. Young people will be able to make their own decisions, organize their own time and be financially independent of their parents. Youth entrepreneurship should be the focus of all segments of government, because it forms the middle class of business, provides young people with jobs, provides stability and solves other many economic problems. The article developed the main conceptual provisions for the creation of such a network structure and mechanisms of its formation, formed the main results and expected effects.
Keywords: youth entrepreneurship; small business; state support; market; state youth policy; state program.
References
1. Dumanska, I.Yu. (2013), “Youth innovation entrepreneurship as a national doctrine of modernization of the economy”, Bulletin of Khmelnitsky National University. Economic sciences, Vol 4, no. 2, рр. 194-200.
2. Levchenko, A.O. and Janishevska, A.V. (2009), “Youth entrepreneurship is a promising chance for young professionals”, Scientific works of KNTU. Economic sciences, vol. 15, рр. 52-56, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npkntu_e_2009_15_10. (Accessed 01.09.2020).
3. Kaplina A.I. (2020), “Youth entrepreneurship: problems and ways to solve them”, Efficient economy, vol.11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8312 (Accessed: 01.12.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.50.
6. Kaplina A.I. (2020), “Youth entrepreneurship is a promising chance for young people”, Agrosvit, vol. 19-20, pp. 47–50. DOI: 10.32702/2306-6792.2020.19-20.47
№ 9 2021
Дата публікації: 2021-09-30
Кількість переглядів: 8086